החינוך הטכנולוגי: גידול בביקוש, תוספת תקציב של רבע מיליארד שקלים

מספר תלמידי החינוך הטכנולוגי יגדל השנה ב-5,000 תלמידים, משרד החינוך יחזור לתקשב בתי ספר ומערכת הליבה הוותיקה מנב"ס תוחלף ● ראיון לפתיחת שנת הלימודים עם ד"ר עופר רימון, ראש מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע במשרד החינוך

ד''ר עופר רימון, המנמ"ר הפורש של משרד החינוך. צילום: ניב קנטור

שנת הלימודים תשע"ט, שתיפתח ביום א' הקרוב, תעמוד בסימן המשך הגידול בביקוש של תלמידים להצטרף לחינוך הטכנולוגי. בעוד שבשנה הקודמת למדו בחינוך הטכנולוגי 155 אלף תלמידים, השנה הצפי הוא ל-160 אלף תלמידים. כמו כן, התחום נהנה מתוספת תקציב של רבע מיליארד שקלים.

בראיון לאנשים ומחשבים לרגל פתיחת שנת הלימודים אמר ד"ר עופר רימון, ראש מינהל תקשוב, טכנולוגיה ומערכות מידע במשרד החינוך, כי "על פי הדרישות שקיבלנו מבתי הספר, הצפי הוא לתוספת השנה של 5,000 תלמידים – תופעה שלא הייתה במשך שנים רבות".

ד"ר רימון זוקף את מגמת הגידול לכמה מהלכים שנעשו בשנים האחרונות. "אחד ממהלכי השיא, שאותו עשינו בתחילת השנה שעברה, היה יריד טכנולוגיה", סיפר. "הגיעו אליו 25 אלף תלמידים מכיתות ט', לקראת העלייה לתיכון, שהשתתפו בשורה של פעילויות ומפגשים עם אנשי תעשיה, שחשפו אותם למגוון הרחב של הטכנולוגיות". לדבריו, יש אינדיקציה ברורה שחלק גדול מאותם 5,000 תלמידים שיתווספו בשנה הקרובה לחינוך הטכנולוגי יעשו זאת לאחר שביקרו ביריד. הוא אמר כי "היריד גרם להורים ולתלמידים רבים להצטרף לאחת המגמות הטכנולוגיות".

משרד החינוך נענה לביקושים הללו על ידי הגדלת המשאבים הכספיים. לדברי רימון, החינוך הטכנולוגי קיבל תוספת תקציב של 250 מיליון שקלים, מה שמאפשר לבצע תחזיות ולתת מענה לשינויים הרבים החלים בתחום החינוך הטכנולוגי. הסך הכולל של תקציב האגף שרימון עומד בראשו הוא כ-700 מיליון שקלים.

רימון ציין בנוסף כי באחרונה פרסם המשרד קול קורא להקמת שלושה מרכזי לימוד טכנולוגיים אזוריים, בנוסף על אלה הקיימים. תלמידי החינוך הטכנולוגי מגיעים למרכזים הללו, נפגשים עם אנשי מקצוע, ולומדים על ומתנסה בציוד ובמכשור המתקדם שקיימים שם. "הפרויקטים האלה זוכים להצלחה ולכן החלטנו להקים עוד שלושה – שניים במגזר היהודי והשלישי במגזר הלא יהודי", ציין. "ההקמה תתבצע יחד עם הרשויות המקומיות, בעלות כוללת של 25 מיליון שקלים".

הסמכה חדשה – להנדסת תוכנה

את גולת הכותרת במאמצים לקדם את החינוך הטכנולוגי בישראל ולהכשיר את דורות המהנדסים הבאים רואה ד"ר רימון בלימודי ההכשרה וההסמכה לסייבר, שהמשרד מקיים זו השנה השנייה ברציפות, יחד עם מערך הסייבר הלאומי. בשנה שעברה נערך בפעם הראשונה קורס לתלמידי מגמות התקשוב, שבסופו הם ניגשו לבחינות הסמכה לקבלת תעודת "מגן סייבר". לדברי רימון, בסוף השנה שעברה ניגשו לבחינות 120 תלמידים משישה בתי ספר, ו-100 עברו בהצלחה וקיבלו תעודה. בתי הספר שנבחרים לפרויקט זה מקבלים עוד 150 שעות לימוד, והתלמידים צריכים לגלות מחויבות ונכונות להוסיף לא מעט שעות מעבר לעומס הרגיל.

שר החינוך, נפתלי בנט. צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך

שר החינוך, נפתלי בנט. צילום ארכיון: דוברות משרד החינוך

"ההצלחה הביאה אותנו להחלטה לייסד עוד הסמכה – להנדסת תוכנה", סיפר רימון. "השנה נבחר שישה מתוך 200 בתי הספר שבהם מתקיים החינוך הטכנולוגי, ונכשיר תלמידים לתפקיד של בודקי חדירות, שזה תחום שיש בו ביקוש רב לכוח אדם. בימים אלה יצא קול קורא לבתי הספר, ונצטרך למיין ולבחור את הטובים ביותר, על מנת שייכנסו למסלול זה". הוא מודה ש-"מדובר באתגר מורכב ולכן, ניתן לבתי הספר שייבחרו עוד 300 שעות".

חוזרים לתקשב את בתי הספר

ד"ר רימון אמר עוד שהשנה חוזר משרד החינוך לתקשב את בתי הספר – לאחר שנתיים של הקפאה. התכנית החלה עוד בתקופת השר גדעון סער, שהקצה לכך מיליארד שקלים, אולם הוקפאה על ידי הבא אחריו, שי פירון, והשר הנוכחי, נפתלי בנט, שבא מתחום ההיי-טק, לא קידם אותה. שמואל אבוהב, שחזר לא מכבר לתפקיד מנכ"ל המשרד, החליט להפשיר את התכנית ולהמשיך בה. נכון להיום, 1,900 מתוך 5,000 בתי הספר בארץ מתוקשבים ובשנת הלימודים הקרובה יתוקשבו עוד 200. על פי הצפי, עד 2023, כל בתי הספר בארץ יהיו מצוידים בתשתיות דיגיטליות.

פרויקט נוסף שנעשה תחת הכובע של רימון כמנמ"ר המשרד הוא החלפת מערכת הליבה של דיווחי בתי הספר, המנב"ס, במערכת חדשה, מבוססת ענן על תשתית של אורקל. "מדובר במגה פרויקט שאנחנו עובדים עליו כבר חודשים רבים", ציין. "זוהי מערכת מורכבת תשתיתית וקריטית מאין כמוה לכל מערכת החינוך". הוא אמר כי "על פי ההערכות, העלות הכוללת של הפרויקט נאמדת ב-40 מיליון שקלים להקמה ועוד 10 מיליון לתפעול ולהטמעה".

"המערכת החדשה תהיה הרבה יותר קלה לשימוש, כל העבודה עליה תהיה אונליין והיא תמזער לחלוטין את השגיאות שהיו במערכת הקודמת עקב הזנת נתונים לא נכונה", הוסיף ד"ר רימון. "האתגר במערכת הזו הוא בכך שחייבים להעלות אותה בבת אחת ובמקביל לסגור את המערכת הקיימת. החלפת המערכות תיעשה במהלך נובמבר, ואנחנו נערכים כעת עם הדרכות והכנות בכל 5,000 בתי הספר בישראל. אנחנו דרוכים מאוד לקראת החלפת המערכות, לאחר שעשרות שנים שבהן המערכת הישנה של מנב"ס שירתה את מערכת החינוך".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פיני שחר

    זה מעולה אך יש להקציב יותר שעות למקצועות הקדם טכנולוגיים (רובוטיקה, מייקרס,FLL, גם אני יכול ...) ולמקצועות הטכנולוגיים (אלקטרוניקה, מכונות, רובוטיקה) . יש לדעתי לפחות להכפיל את מספר השעות המוקצבות . מקצועות אילו דורשים הרבה עבודה עצמית ועבודת כיתה ותרגולים רבים תוך שיתוף המורה . כרגע המצב הוא שרוב הזמן המורים עובדים בהתנדבות. אין לי שום דבר נגד התנדבות, ההפך הוא הנכון, אך אם רוצים למשוך מורים ומנחים איכותיים ללמד בחט"ב ובתיכון , יש לתת על כך את הדעת, כיון שזה בין המשאבים החשובים ביותר להצלחה ולהתקדמות התלמידים ולקידום אוריינות מדעית וטכנולוגית בקרב כלל התלמידים במדינת ישראל.

  2. שלי

    נפלא שיש גידול בביקוש אך יש חוסר עצום במורים:-(

אירועים קרובים