"צרפת תשמח שעוד חברות ICT מישראל יפעלו בה – ולכן היא מספקת להן תנאים אטרקטיביים"

"הרשימה עדיין מצומצמת. היינו רוצים לראות כאן יותר חברות ישראליות", אומר אפיה, יו"ר ה-IFA, בראיון לאנשים ומחשבים, במסגרת סיור עיתונאים שנערך בצרפת ● לדבריו, "כיום אין חברות ישראליות שהשקיעו במרכזי מו"פ בצרפת, אך יש כמה שמנהלות משרדי עסקים" ● קובע: הסיבה העיקרית להשקיע בצרפת היא החזרי המס על המו"פ

14/02/2010 14:48

"הממשלה הצרפתית תשמח לראות חברות ICT נוספות מישראל פועלות בה. זו גם הסיבה שהיא מספקת להן תנאים אטרקטיביים", אומר דייויד אפיה, יו"ר הסוכנות לעידוד השקעות בצרפת, בראיון לאנשים מחשבים.

לדבריו, "אמנם כיום אין חברות ישראליות שהשקיעו במרכזי מו"פ בצרפת, אך יש מספר חברות ישראליות שמנהלות משרדי עסקים פה, לרבות ECI, צ'ק פוינט (Check Point), אלווריון (Alvarion), קומברס (Comverse), רדוור (Radware), נייס (Nice) ועוד".

בסיור עיתונאים שערך אפיה בצרפת, אמר עוד, כי "הרשימה לטעמי עדיין מצומצמת. היינו רוצים לראות כאן יותר חברות ישראליות. בדיקה שערכנו מעלה שמספר המועסקים בחברות הישראליות בצרפת מגיע לכ-1,000 עובדים – רובם במשרדי מכירות, הפצה ותמיכה לשוק הצרפתי וסביבתו".

שגריר להשקעות בינלאומיות

דייויד אפיה הוא יו"ר ומנכ"ל ה-IFA (ר"ת Invest in France Agency) – סוכנות ממשלתית האחראית על העברת מידע וסיוע לחברות זרות שרוצות להשקיע בצרפת. ה-IFA חולקת את משרדיה עם סוכנות מקבילה אחרת, UBIFrance, האחראית על סיוע לחברות צרפתיות שרוצות להשקיע במדינות אחרות.

אפיה מנהל 60 עובדים הפועלים במטה העולמי בפריז, ועל 94 נציגים נוספים בארצות היעד, כולל נציג בישראל. כמחצית מהנציגים של ה-IFA מרוכזים במדינות אירופה, כרבע בארה"ב וכרבע באסיה. הדגש בשנה האחרונה היה על ארצות ה-BRIC (ברזיל, רוסיה, הודו וסין) – הצומחות גם בעת השפל העולמי.

אפיה מסתובב רבות בעולם ופוגש את החברות הבינלאומיות השונות, כשהוא מפליא בתיאור האטרקטיביות של צרפת לעסקים בינלאומיים, לצד שבחים על החיים בפריז, בירתה, ובריביירה של חוף התכלת – שבחים שנופלים על אוזניים קשובות. לא סתם צרפת היא המדינה המתויירת ביותר בעולם, עם שיא שנתי של 80 מיליון תיירים – לפני ארה"ב, ספרד, בריטניה וכל השאר.

רק באחרונה חזר אפיה מדאבוס שבשווייץ, שם עשה נפשות בקרב משתתפי הפורום הכלכלי העולמי ולפני כן חרש את יבשת אמריקה כולה. בכרטיס הביקור שלו הוא מכונה שגריר להשקעות בינלאומיות וכמו כל שגריר הוא קשוב לצרכי הזרים. אפיה ואנשיו מתמקדים ביצירת משרות חדשות לעובדים מיומנים בצרפת. הם אינם נכנסים להשקעות פיננסיות ואינם נכנסים לשותפויות בחברות.

התחרות: שאר מדינות אירופה

ה-IFA בראשותו של אפיה מארחת נציגי מדיה מארצות שונות כדי שילמדו וידווחו כמה טוב להשקיע במו"פ ובמשרדים בצרפת, לעומת במדינות אירופה ה-"מתחרות". סביר שה-IFA לא מצפה לזרם של חברות ישראליות הפועלות במדינה שהמו"פ חרות על דיגלה ומודל חברות ההזנק הממומנות על ידי קרנות הון-סיכון בינלאומיות, שישקיעו במו"פ בצרפת. מה עוד, שבעיקר בתחומי ה-ICT, חברות בינלאומיות רבות בחרו לפתוח מרכזי מו"פ דווקא בישראל, לעיתים כמקום היחיד מחוץ לארץ מוצאן ולרוב לצד מרכזי מו"פ בודדים בלבד בעולם. במקרה הזה הפתגם האנגלי "ביתי הוא מבצרי" תופס חזק. עם זאת, סביר להניח שיותר חברות ישראליות הפועלות בעולם ובעיקר באירופה, יתפתו להשקיע במטה אירופאי ובמשרד מכירות אזורי בצרפת ולא בלונדון או בגרמניה, למשל.

מהי המשימה העיקרית של ה-IFA?
"ל-IFA משימה משולשת. ראשית, אספקת מידע על צרפת מהזווית העסקית, דוגמת פרטים על מיסוי וחקיקה. שנית, חיזוק הקשר בין המשקיע לחברות צרפתיות. שלישית, להמליץ על שינויים רגולטורים כדי להקל על זרים לעשות עסקים בצרפת. למשל, בנושאי הגירה, אשרות, הגנה על קניין רוחני, ליווי מו"פ ובעיקר להיות השופר של המשקיעים הבינלאומיים שרוצים להשקיע בצרפת".

תן דוגמה.
"ב-2008 הממשל הצרפתי העביר תיקון בנוגע להפחתת נטל המס על זרים שמגיעים ועובדים בצרפת. מעתה, הם משלמים מס רק על השכר הבסיסי שלהם, ולא על עלויות המחיה שבמקרים רבים גבוהות מהשכר עצמו. עבודת ההכנה של ה-IFA יחד עם המשקיעים הזרים זרזה את ההקלות שהועברו במסגרת מודרניזציה של עולם העסקים והכלכלה הצרפתית. התאמת המיסוי לכלכלה המודרנית החלה בחוקי מס מתקדמים לצרפתים שעובדים בצרפת, כמו גם לתקנת פטור ממסים על נכסים אישיים שמוחזקים מחוץ למדינה עבור עובדי החברות הזרות, ופטור לעובדים הזרים לשש שנים ממיסוי על תנאים סוציאליים ופנסיה, כי סביר שהם לא יצאו לגמלאות בצרפת ותקופת שהותם הממוצעת קצרה משש שנים".

ומה עכשיו?
"כעת אנו מתרכזים בעיקר ביישומן של התקנות הלכה למעשה".

איך אתם מתחרים מול מדינות אירופאיות אחרות?
"הכלכלה העולמית פתוחה ותחרותית ביותר. גם מדינות אירופה השונות הקימו סוכנויות המעודדות משקיעים זרים. המתחרות העיקריות הן מדינות גדולות כגרמניה ובריטניה, אך גם קטנות כלוקסמבורג ואירלנד מצליחות לעודד משקיעים זרים – בעיקר בעזרת תקנות מיסוי מתקדמות ונוחות לזרים".

עד כמה צרפת אטרקטיבית למשקיעים זרים?
"האטרקטיביות מבוססת על כמה גורמים, המייחדים את המדינה. מצב השוק הוא הגורם הראשון. משקיעים יחפשו שוק דינמי וצומח, חזק תעשייתית, מגוון כלכלית, חסין משברים, המעודד ותומך בחדשנות. לא פחות חשוב מכך, הוא ההון האנושי המורכב מאנשים מוכשרים וממוסדות חזקים של השכלה גבוהה.

אנו, ב-IFA, ניצלנו את אווירת הרפורמות שהביא עימו ניקולא סרקוזי, נשיא צרפת, כשהניף את דגל התמיכה בחדשנות. כך, השקנו את פרויקט הקלאסטרים לחברות SME (הדומה חחממות הטכנולוגיות בישראל, פ.ה) ולפני כשנתיים שיפרנו דרמטית את החזרי המס למשקיעים במו"פ, שניתן בפועל ל-11,000 חברות. ההחזר הממוצע הגיע ל-30% מההשקעה. המדובר בעידוד מכובד ביותר – יותר מכל מדינה אחרת באירופה. ההחזר מדורג על פני התקופה: מתחיל ב-50% בשנה הראשונה, 40% בשנייה ו-30% בשלישית. לחברות פרטיות המשקיעות במו"פ יחד עם ארגונים ציבוריים ההחזר מוכפל.

בשנת 2009 החזרי המס על מו"פ הגיעו ל-3 מיליארד יורו. חברות זרות הפעילות בצרפת נהנו ממנו בהשקעות שלהן בצרפת. האשכולות הן סביבות עסקיות אקולוגיות המשלבות חברות פרטיות, אוניברסיטאות וארגונים ציבוריים המשתפים פעולה בעסקיהם. האשכולות פתוחים לחברות זרות ובשנה שעברה החלטנו לחקור כמה חברות זרות פעילות שם, מתוך 71 אשכולות נמצאו כ-500 חברות זרות".

חממות טכנולוגיות – הגרסה הצרפתית

אלו חברות בינלאומיות נמשכו להשקיע במו"פ בצרפת?
"פעילות עידוד המשקיעים ותקנות החזרי המיסוי משכו חברות בינלאומיות מובילות להקים בצרפת מרכזי פיתוח. יצרנית המטוסים והרכבות הקנדית בומברדייה וענקית התוכנה מיקרוסופט (Microsoft) הן דוגמאות בולטות.

גם ג'נזיים היא דוגמה טובה. המדובר באחת החברות הגדולות בעולם בתחום הביוטכנולוגיה, שמטרתה להקל על חיי המוגבלים בחברה האנושית. היא בחרה להקים מרכז פיתוח בצרפת בעיקר בגלל הסביבה העסקית הקיימת באשכול הביוטק בעיר ליון – השנייה בגודלה בצרפת. שלושה גורמים משכו את ג'נזיים משכו לשוק הצרפתי: היקף השוק, מערכת הבריאות הצרפתית ואיכות המדענים המקומיים.

מיקרוסופט, מצידה, הקימה מרכז פיתוח גדול באיסי דה-מולינו, אחת הערים התוססות וחדשניות סביב פריז, כי היא אהבה את האיכות הגבוהה של המתמטיקאים הצרפתיים.

לבומברדייה יש בסיס תעשייתי חזק בצפון צרפת המייצר קרונות לרכבת. החברה מייצאת כ-85% מתוצרה, מה שכמובן מסייע לכלכלה שלנו. השוק האירופי הוא היעד העיקרי של בומברדייה".

איך התחיל פרויקט האשכולות הצרפתי?
"אנו לא המצאנו את מודל האשכולות, אך בהחלט שכללנו אותו. אשכול החדשנות הראשון שנוסד בצרפת כבר בתחילת שנות ה-70' של המאה הקודמת, הוא סופיה אנטיפוליס, בדרום צרפת, לחוף הריביירה. כיום הוא עדיין אחד האשכולות החשובים ביותר שלנו. הוגה הרעיון להקמת האשכול היה חבר הסנאט, פייאר לאפייט, שהגה אותו בכתבת חזון ביומון לה מונד כבר ב-1969. האשכול צמח ומשך אליו אוניברסיטאות, חברות זרות וכוח אדם מעולה מרחבי צרפת וגם מהעולם. האשכול מתמחה בתחומי ICT כמו ניידות, אבטחה, זיהוי דיגיטלי, קישוריות ועוד – והחברות בו מתחרות בענקיות העולם.

למשל, חברה מאנגליה המתחרה בענקית הסלולר קוואלקום (Qualcomm) האמריקנית ובחרה במו"פ דווקא בצרפת לפיתוח רכיבי התקשורת, בזכות איכות כוח האדם המקומי. אזור הריביירה המכונה אלפ-מריטים ומונקו מהווים את משכנם של 727 עסקים בתחומי ICT המעסיקים 20,400 איש, המייצרים כ-4 מיליארד יורו במחזור שנתי. כרבע מהחברות הן זרות".

מהיכן מגיעות ההשקעות הבינלאומיות לאשכולות אלה?
"כפי שניתן לנחש, עיקר ההשקעות החיצוניות בצרפת מגיע מארה"ב. כ-20% מכלל ההשקעות שיוצרות משרות בצרפת, שזו המטרה העיקרית של המשרד שלנו, מגיעות משם. אחרי ארה"ב ניצבות השקעות המגיעות מגרמניה. ב-2008 הייתה איטליה השלישית בגודלה בהשקעותיה בצרפת, ובריטניה דורגה אחריה. בשנים האחרונות מגיעים משקיעים בצרפת גם מארצות היעד המתפתחות, כמו סין והודו. זה עדיין מעט לעומת ההשקעות מארה"ב וגרמניה, אך מובחנת מגמה חזקה של צמיחה בהשקעות ממדינות אלו".

מהי הסיבה העיקרית לכך שחברות ירצו לפתוח משרד אזורי בצרפת ולא במדינה אירופאית אחרת?
"גורם חשוב מאוד היא איכות החיים הגבוהה בצרפת. לא תמצא עובדים שלא ישמחו לעבוד בצרפת. אנו אמנם לא המדינה בה כוח האדם הוא הזול ביותר, אך הוא גם לא היקר ביותר. העיקר הוא היצרנות. לא רבים מודעים לכך, אך צרפת מדורגת במקום השלישי בעולם ביצרנות עובדים, כשלפניה ניצבות רק נורבגיה וארה"ב.

כמובן שגודלו של השוק בצרפת וקרבתו לשוקי אירופה האחרים, קובעים אף הם בבחירה להקמת מטה פה. צרפת מהווה גם שער כניסה לארצות צפון אפריקה. השוק הצרפתי יכול למשוך חברות בגלל חוזקו, שכלולו והקרבה ללקוחות. כל בחירה בין מדינות להשקעה מחייבת התייחסות למכלול של גורמים רלוונטיים, כמו נדל"ן, היקף השוק, תשתיות, שוק העבודה, תנאים ומיסוי. את כל אלה אנו משתדלים לשפר כדי להיות תחרותיים ביותר.

לאחרונה אנחנו עדים לתופעה חדשה, במסגרתה צרפת מושכת חברות לא רק להשקעה במו"פ ומשרדי מכירות, אלא גם ליצירת שותפויות עם חברות צרפתיות. יתכן שכצעד ראשון בניסיון להיכנס לאירופה, החברות יוצרות שותפות עם חברות צרפתיות ולומדות מהן את השוק המקומי ובהמשך – גם את האירופאי. כך עושות חברות מאסיה ומסין בעיקר".

ומהי הסיבה העיקרית להשקיע במו"פ דווקא בצרפת?
"בשורה התחתונה, הסיבה העיקרית של חברות להשקיע בצרפת ולא במדינות אירופאיות אחרות קשורה להחזרי המס על המו"פ. לפי מחקרי ארגון OECD, ההחזרים בצרפת נדיבים בהרבה מהמוצעים במדינות האחרות. מהמשובים אנו לומדים שזוהי הסיבה העיקרית של חברות לפתוח מרכזי פיתוח בצרפת.

תוכנית ההחזרים הזו נוצרה לפני כשנתיים, כשפישטנו מערכת מורכבת של החזרים ובמקביל הגדלנו את האטרקטיביות של ההטבות. כיום, עלות התוכנית לממשלה הצרפתית מגיעה לכ-3 מיליארד דולרים בשנה. מדובר בהחלטה פוליטית ממשלתית שהתקבלה לאחר מינויו של סרקוזי לנשיא. צרפת החליטה להראות את מחויבותה לחדשנות ואנו משתדלים לעמוד בה".

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לצרפת

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים