דיווח: ורינט תרכוש את NSO הישראלית תמורת מיליארד דולר

החברה, שממוקמת בהרצליה, פיתחה את תוכנת פגסוס, שמשמשת למעקב אחרי שיחות ונתונים מטלפונים סלולריים ● בין היתר נטען כי היא אפשרה לרשויות במקסיקו לעקוב אחרי עורכי דין לזכויות אדם ועיתונאים

צילום אילוסטרציה: BigStock

ורינט (Verint) מצויה במגעים לרכישתה של חברת הסייבר הישראלית במקור NSO תמורת מיליארד דולר – כך פורסם בוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal).

כבר בנובמבר 2015 פורסם באנשים ומחשבים ש-NSO, שכבר אינה בבעלות מקומית, מעניינת חברות וקרנות במכירתה תמורת מיליארד דולר. החברה מסייעת לממשלות לעקוב אחרי טלפונים ניידים. היא פיתחה מערכת למעקב אחר שיחות ונתונים ממכשירי סלולר, שמשמשת גופי ביטחון וממשלות. פגסוס (Pegasus), התוכנה שפיתחה החברה, מאפשרת לגופי ביטחון להשתלט על מכשירים ניידים באופן מלא – להקליט שיחות, לקבל גישה לתמונות, להודעות טקסט ולתעבורת אינטרנט ולפעילות המשתמש ברשתות החברתיות, וכן לשלוט מרחוק במכשיר בצורה אקטיבית. ציוד ההאזנה שהחברה מפתחת מבוסס על סוסים טרויאניים, ומשמש למטרות ריגול ומודיעין. לצד יכולתה של הרוגלה של פגסוס להישאר חבויה, היא קלה להפעלה: כדי להפעיל את המעקב על המכשיר נדרש להזין למערכת נתונים בסיסיים בלבד – מספר המכשיר, מספרו הסידורי או מיקומו.

NSO הוקמה ב-2009 על ידי עומרי לביא, שלו חולי וניב כרמי – האחרון עזב את החברה זמן קצר אחרי הקמתה. משרדיה ממוקמים בהרצליה פיתוח והיא מעסיקה כיום כ-200 עובדים. ב-2011 מונה יאיר פכט, לשעבר מנכ"ל אלקטל-לוסנט (Alcatel-Lucent) ישראל ומנכ"ל EDS ישראל, לתפקיד מנכ"ל החברה. קבוצת משקיעים בהובלת אדי שלו מקרן ג'נסיס השקיעה בה ובמרץ 2014 רכשה קרן ההשקעות האמריקנית פרנסיסקו פרטנרס (Francisco Partners) כ-70% ממנה לפי שווי של 120 מיליון דולר. העסקה אושרה על ידי האגף לפיקוח על יצוא ביטחוני במשרד הביטחון – אישור שהיה נדרש בשל תחום הפעילות הרגיש שלה. NSO שינתה את שמה כמה פעמים, ובאחד מהגלגולים כינתה את עצמה Q. כיום, חולי הוא מנכ"ל החברה ולביא משמש כמנהל הפיתוח העסקי.

ורינט הציעה לרכוש את NSO מפרנסיסקו פרטנרס במניות ובחובות, דווח בארצות הברית. באם העסקה תצא לפועל, בעלי המניות של NSO – פרנסיסקו פרטנרס והמנכ"ל שלו – יהיו בעלי המניות הגדולים בחברה הממוזגת, שצפויה להיות מחברות הסייבר הגדולות בעולם והגדולה ביותר של ורינט.

הצד האפל של הסייבר

לפני כשנה פורסם כי תוכנת פגסוס סייעה לכאורה למעקב של הרשויות במקסיקו אחרי עורכי דין בכירים לזכויות אדם, עיתונאים ופעילים הנאבקים בשחיתות במדינה. זאת, על אף שהתוכנה מיועדת לשימוש רק לאיתור פלילית או טרור. לפי דיווח שפורסם בניו-יורק טיימס (New York Times), לפחות שלוש רשויות במקסיקו רכשו את התוכנה מאז 2011, בשווי של 80 מיליון דולר. התוכנה מסתננת לטלפונים החכמים ומאפשרת מעקב מלא – אחרי שיחות, הודעות, מיילים, אנשי קשר ועוד. זאת ועוד, פגסוס יכולה להפעיל את המיקרופון והמצלמה על מנת לעקוב אחרי היעד.

לטענת NSO, היא מוכרת את המוצר אך ורק לממשלות. זאת ועוד, לדבריה, המכירה נעשית תחת הסכם הקובע מפורשות כי ייעשה בה שימוש במסגרת מאבק בטרור או בקרטלי סמים וארגוני פשיעה אחרים. אלא שתשעה מהיעדים לכאורה הגישו תלונות וטענו שהמדינה פועלת באופן בלתי חוקי – טענות שאותן דחתה ממשלת מקסיקו על הסף.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים