המשטרה טרם גיבשה תכנית לטיפול בסכנות שנובעות מהרחפנים

הרחפנים מעלים שורה של סוגיות ביטחוניות ופליליות, אבל למשטרה "אין תשובות מוחלטות כיצד אנחנו מטפלים בנושא", כך לדברי הנציג שלה בדיון בכנסת ● יו"ר ועדת המשנה לתחום, ח"כ חיים ילין, קורא לגופים הרלוונטיים להיכנס לעובי הקורה

לנקוט בזהירות ולהיערך לאיום בעזרתם, רחפנים. צילום אילוסטרציה: BigStock

המשטרה עדיין לא גיבשה תכנית פעולה להתמודדות עם אחד האיומים הביטחוניים הגוברים – הרחפנים; כך עולה מדיון שנערך אתמול (ג') בוועדת המשנה של ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, שעוסקת בנושא. נציג המשטרה, רפ"ק אמיר ליפשיץ, שמשמש כיועץ משפטי לאגף הטכנולוגי שלה, אמר כי "יש כאן מגוון התמודדויות – פליליות וביטחוניות – ואין לי תשובות מוחלטות כיצד אנחנו מטפלים בנושא. למשטרה עוד אין תפיסה סדורה בנושא, אם כי במקרים שבהם כבר קרו חדירות בעייתיות של רחפנים, נפתחו תיקי חקירה".

עם זאת, הוא ציין כי "התחלנו בחודשים האחרונים לקיים קשרי עבודה הדוקים בפן הטכנולוגי, בתפיסות ההפעלה וכדומה מול רשות שדות התעופה ושאר הגורמים הרלוונטיים".

ועדת המשנה, בראשות ח"כ חיים ילין, הוקמה כדי לעקוב אחר התהליכים הנעשים למניעת הסכנה האזרחית בקיום כטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) בכלל ורחפנים בפרט. בפתח הדיון הסביר יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ אורי מקלב, מדוע בחר בהקמת ועדת משנה לתחום: "ככל שנכנסנו יותר עמוק לנושא, התברר שעל הכנסת לנהל מעקב רציני וארוך יותר סביב ההתמודדות של הרשויות מול המציאות, שבה מספר הרחפנים בישראל הולך וגדל בצורה משמעותית מיום ליום".

ח"כ ילין ציין ש-"כאחד שגר על הגבול עם עזה וראה כבר לפני שנים רבות את הרחפנים, נושא זה מטריד אותי רבות ואני בטוח שעל כל הגופים לתת את המקסימום כדי שיחד נביא פתרון מהיר. אם חלילה לפתע יושבת מטוס כיוון שכלי כזה או אחר נכנס אליו, ברור שבתוך שבועיים הממשלה תדרוש אכיפה ברורה בנושא והגדרות מדויקות לרישיון להטיס רחפנים. למה אנחנו צריכים לחכות לכך? המטרה שלי בוועדה היא שנעמוד נגד האיום הזה ונבין שאם לא נטפל בזה בהקדם, התוצאות יהיו הרות אסון. גם לקאסמים מעזה היו כאלו שקראו בהתחלה 'צינורות מעופפים'".

רחפנים והסגות גבול

בין הדוברים בדיון היה עו"ד אבישי פדהצור מרשות התעופה האזרחית, שאמר שבתוך כחצי שנה צפוי להיות נוסח של תיקון לחוק כלי הטיס, "ואז נוכל לדעת כיצד לטפל בחריגים".

יואב זקס מהמטה לביטחון לאומי אמר כי "המטרה שלנו היא לגרום לכך שחלק מרכזי מהאחריות על הניהול הנכון של הרחפנים יהיה על היצרנים. התחלנו בבדיקה כיצד לכפות תקנים עליהם".

אורי וולבסקי מהמכללה למנהל, שחקר את נושא הרחפנים, קרא לוועדה לדון בסוגיות נוספות בנושא, מעבר לבטיחות ולביטחון. "תוקף השימוש בראיות שנאספו על ידי רחפן לא מוגדר בחוק, וראוי שכך יהיה. זה נכון גם לגבי שאלות של הסגת גבול בהטסת רחפן מעל שטח פרטי. יש לשנות לגבי זה את חוק המקרקעין", ציין.

רועי שוסברגר מהארגון הישראלי לרחפנים סיפר בדיון על מיזמי הדרכה שנעשים בקרב בני הנוער בכל הארץ על מנת להעלות למודעות את הסכנות הקיימות בהטסתם.

בסיכום הישיבה קרא ח"כ ילין לגופים השונים להזדרז במתן פתרונות ממוקדים לבעיות שמעלים הרחפנים. "עדיף שיהיו הוראות שאולי אינן מכסות את כל הנדרש ואחר כך יושלמו מאשר שנושא כזה יישאר באוויר, ללא כל תקנות וחוקים", אמר. הוא ציין שידאג להביא את הנושאים שנדונו בוועדה לשאר הוועדות הרלוונטיות של הכנסת. "אפעל מול משרד הכלכלה לדעת מי מטפל בכל התעשייה הזאת של הרחפנים ומי הכתובת לכך, אפעל מול ועדת הרפורמות על מנת לבדוק את הפן הביטוחי ואעלה את הנושא החשוב, שישנה במשהו את המציאות – חינוך והסברה איך לעבוד עם הרחפנים", אמר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. אלי ויסברט

    מה פתאום המשטרה? העיניין באחריות וסמכות משרד התחבורה באמצעות רשות התעופה האזרחית ורשות שדות התעופה. רק הם יכולים לקבוע אי עמידה בתקנות בתחום התעופה. המשטרה צריכה להיכנס לתמונה רק כשהם קובעים שקיימת תשתית ראייתית לעבירה פלילית, על בסיס התקנות ובכפוף לחוק הטייס פרק ט' סעיף 142.

אירועים קרובים