נתניהו נפגש עם ראשי ההיי-טק: מוכן להשקיע מיליונים בחדשנות בתעשייה

ראש הממשלה דן עם בכירי הענף במשך ארבע שעות בסוגיות בוערות כמו המחסור בכוח אדם, החינוך הטכנולוגי ועתיד ההיי-טק ● המפגש התקיים ביוזמת איגוד תעשיות האלקטרוניקה וההיי-טק, והשתתפו בו בכירים בחברות כמו סאפ, צ'ק פוינט ורד בינת

דרושה תוכנית כלכלית גם להיי-טק. ראש הממשלה, בנימין נתניהו. צילום: רומן ינושבסקי, מתוך BigStock

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש אמש (ד') עם ראשי תעשיית ההיי-טק ואמר כי הוא מוכן להשקיע עוד מיליוני שקלים כדי לקדם את התעשייה היצרנית, ובכלל זה את ההיי-טק – הן בהכשרת כוח אדם והן בהשתתפות במימון יוזמות חדשות, בשיתוף המגזר הפרטי.

המפגש, שארך כארבע שעות, התקיים ביוזמת איגוד תעשיות האלקטרוניקה וההיי-טק בראשותו של ד"ר צבי מרום, מנכ"ל BATM. השתתפו בו 40 בכירים, בהם אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות; ד"ר עמי אפלבאום, יו"ר הרשות; יהודה זיסאפל מרד בינת; אלישע ינאי; סתוית נבון, מנכ"לית סאפ (SAP) ישראל; עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק (Facebook) ישראל; ד"ר יאיר שינדל, חבר בדירקטוריון צ'ק פוינט (Check Point), שייצג את מנכ"ל החברה, גיל שויד; ונציגי חברות היי-טק ישראליות נוספות שמצליחות בחו"ל. יצוין כי פרט לנתניהו ולבכירי רשות החדשנות לא השתתפו במפגש נציגים ממשלתיים, כולל לא שרים רלוונטיים כמו שר האוצר, משה כחלון, ושר הכלכלה, אלי כהן.

המפגש היה סגור לכלי התקשורת, אולם חלק קטן ממנו הועלה בווידיאו בעמוד הפייסבוק של נתניהו. בחלק זה הובאו דברים של ראש הממשלה שסוקרים את המשק ישראלי ואת האתגרים הניצבים בפני המדינה בתחומי התשתיות והתחבורה. לדברי משתתפים במפגש, בחלקו הסגור של המפגש הרצה נתניהו במשך שעתיים רצופות והציג את התוכניות האופרטיביות שלו למשק, כיצד הוא רואה את עתיד התעשייה, במה הוא מתכוון להשקיע ואיך בכוונתו לסייע למגזר הפרטי.

"מפגש היסטורי"

לדברי ד"ר מרום, הפגישה נערכה לאחר עבודת הכנה רבה שערכו חברי ההתאחדות, בשיתוף גורמי מקצוע נוספים, שסוכמה לתוכנית מפורטת שהוגשה לפניה לראש הממשלה. "נתניהו גילה בקיאות בפרטי התוכנית והתרשמנו שהוא הגיע לפגישה עם משנה סדורה, המבטאת את השקפת עולמו ואת מה שהוא מתכוון לשנות ולעשות", ציין. "מדבר במפגש היסטורי, שמהווה יריית הפתיחה ליישום החזון שלנו – מעבר של ישראל מאומת סטארט-אפ לאומת חדשנות. לא מדברים יותר על תעשיה מסורתית או לא, אלא על תעשיה מחדשת ויוצרת".

ד"ר צבי מרום, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה וההיי-טק ומנכ"ל BATM. צילום: פלי הנמר

ד"ר צבי מרום, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה וההיי-טק ומנכ"ל BATM. צילום: פלי הנמר

הוא ציין שהנושאים המרכזיים שעלו במפגש היו סדרי עדיפויות בקידום המו"פ בארץ, שרוב התקציב שלו מגיע מהסקטור הפרטי, בעוד שחלקה של הממשלה יורד, שער הדולר, הורדת מיסים והכשרת כוח אדם. בין היתר, הוצגה בפני נתניהו תכנית גלים, שמדברת על החדשנות בעולם המשתנה, שמשפיעה על כיווני ההשקעות של קרנות הון-סיכון ומשקיעים. "אמרנו לראש הממשלה שיש תחומים חדשניים כמו מחשוב קוונטי, שבעוד 10 שנים יהיה הנושא החם. הממשלה חייבת להשתתף בקידום המחקר בתחומים אלה ובעידוד כוח אדם שיעסוק בהם", ציין.

"אעמיד את החינוך הטכנולוגי בסדר עדיפות עליון"

נתניהו הפתיע את הנוכחים כשאמר שהוא מוכן לשמוע רעיונות יצירתיים בנושא שער הדולר – מעבר לשיח שכבר קיים בין התעשיינים, בנק ישראל והממשלה. באשר לחינוך הטכנולוגי, ציין ראש הממשלה את הפעולות החשובות ששר החינוך, נפתלי בנט, עושה להגברת לימודי חמש יחידות הלימוד במתמטיקה, והבהיר שהוא מתכוון להשקיע תקציבים רבים נוספים בהרחבת החינוך הטכנולוגי. "בדעתי להעמיד בסדר עדיפות עליון את החינוך המדעי והטכנולוגי, ואף לתקצב את זה", אמר נתניהו למנכ"לים. הוא גם חזר על תמיכתו בהבאת מהנדסים מחו"ל, אבל הסכים עם עמדת התעשיינים שזה לא יכול להיות פתרון ארוך טווח.

בסוגיית המיסוי הודה נתניהו שהרפורמה של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שכוללת הורדה דרסטית של מיסים על ההיי-טק, יוצרת פערים שיש לתת להם מענה. "ישראל ניצבת בפני אתגר רציני ונשקלים רעיונות שונים. אני מתכוון לדבר על זה עם הנשיא טראמפ", אמר ראש הממשלה.

נתניהו דיבר גם על הצורך בהקמת מפעלי היי-טק נוספים בפריפריה ועל הסכם שיתוף הפעולה עם הודו, בעקבות ביקורו שם בחודש שעבר.

"יצאנו בתחושת סיפוק אדירה", סיכם מרום. "ללא קשר לעמדות הפוליטיות של כל אחד מהמנכ"לים, התכתבנו אחר כך בקבוצת ווטסאפ (WhatsApp) והם ציינו שהם לא זוכרים פגישה עניינית כזו וחשים שהשיח סביב התעשייה וההיי-טק מתחיל להשתנות. אחדים מהם, ותיקים מאוד בתעשייה, אמרו שב-20 השנים האחרונות לא התקיים מפגש כזה, שבו ראש הממשלה מפנה את זמנו לפגישה עם הבכירים ומקשיב להם במשך כמה שעות. אני אופטימי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים