"ישראל תוביל את מהפכת הרפואה המותאמת אישית"

שירה לב עמי, מנהלת אגף בריאות דיגיטלית ומחשוב במשרד הבריאות: "הרפואה הדחופה מחשבת מסלול מחדש" ● "יש לנו פלטפורמה לתחום ה-Big Data שעובדת, ואנחנו מתחילים ליישם פיילוטים", ציינה

שירה לב עמי, מנמ"רית משרד הבריאות. צילום: ניב קנטור

"ישראל תוביל את מהפכת הרפואה המותאמת אישית, למען בריאותם ורווחתם של הדורות הבאים, ותייצר מנוע צמיחה חדש למשק הישראלי בשוק הגלובלי. זאת, תוך חיזוק הרבגוניות, השוויון ורוח ההתנדבות בחברה הישראלית", כך אמרה שירה לב עמי, מנהלת אגף בריאות דיגיטלית ומחשוב במשרד הבריאות.

לב עמי דיברה בכנס World e-Gov Forum 2017. כנס המחשוב הממשלתי, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך באחרונה באולם האירועים LAGO בראשון לציון – זו הפעם ה-18 ברציפות. לאירוע הגיעו מאות משתתפים, והנחו אותו ד"ר נחמן אורון, יועץ בכיר לתקשוב הממשלתי, ויקטור אררה, יועץ מחשוב לתחבורה, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים.

לדברי לב עמי, אתגרי המאה ה-21 בעולם הבריאות הם רבים: הזדקנות האוכלוסייה, ריבוי מחלות כרוניות, אורח חיים לא בריא, עלייה ברמת הציפיות, התייקרות הטכנולוגיות ומחסור במשאבים. כך, אמרה, "פתרונות הרפואה כיום הם גנריים ואינם יעילים עבור חלק גדול מהחולים".

היא תיארה את פסיפס – מיזם לאומי להקמת קהילה של מתנדבים מכל גווני החברה הישראלית. אלה ישתתפו ויתרמו להקמת מאגר Big Data, הכולל מידע גנומי (על גנים), התנהגותי, קליני וסוגי מידע נוספים – שמטרתו היא קידום המחקר לרפואה מותאמת אישית. "המיזם", אמרה, "יביא ליצירת פתרונות אבחון מוקדם, רפואה מונעת ופרו-אקטיבית; לפתרונות מותאמים גנטית, התנהגותית, גילאית, מגדרית ותרבותית; ויביא למניעת טיפולים מיותרים ומזיקים".

"הרפואה הדחופה מחשבת מסלול מחדש", הוסיפה לב עמי, והראתה כיצד אפליקציה מצביעה על מקומו ב-"שרשרת האספקה" של כל מטופל: "אני בדרך למיון", "אני בבדיקות" ועוד. לדברי מנמ"רית משרד הבריאות, "ניתן למפות את הנתונים שנאספים וליצור תמונת מצב ברמה הלאומית, של מה שקורה בכלל המחלקות לרפואה דחופה בארץ, לרבות נתונים על מספר השוהים בכל בית חולים, מספר השוהים בהשוואה לממוצע השנתי ומהו מצב העומס במחלקות".

"מערכת הבריאות הופכת שקופה יותר"

על פי לב עמי, בשנים האחרונות חווה מערכת הבריאות תהליך במסגרתו היא הופכת שקופה יותר. כך, אמרה, "ניתן לקבל נתונים אודות רישום סרטן, לדוגמה, או התכנית הלאומית למדדי איכות בבתי החולים בישראל". דוגמה אחרת אותה הראתה לב עמי "היא מתוקף תקנות בריאות לעם מ-2013. משרד הבריאות מפרסם את תוצאות בדיקות המים שהתבצעו במתקני שתייה שונים ואת איכותם המיקרו-ביאלית של מי הים בחופי הרחצה".

תחום טכנולוגי נוסף שזוכה לקידום, אמרה, הוא ה-Big Data. "כבר כיום, יש לנו פלטפורמה לתחום שעובדת, ואנחנו מתחילים ליישם פיילוטים", ציינה לב עמי. "כך, ניתן יהיה לפענח דימות באמצעות מכונה, לבדוק השפעות סביבתיות שונות על טיפולים ומטופלים, לחזות עומסים במערכת בהתאם להתפתחות תחלואה של מחלות, לבחון סנטימנט לבחינת מידת ההתאמה בין הרופא והמטופל לשיפור הדבקות (Adherance), ולבחון את האפקטיביות של ההנחיות לציבור".

"אנחנו, במשרד הבריאות, משלבים חדשנות בתהליכי העבודה", הוסיפה. "כך, המכרזים שלנו פתוחים לרעיונות דיגיטליים מעולמות שונים ומגוונים. כל רעיון ייחודי ומקורי עשוי להתקבל. הצעות שייבחרו יקבלו מימון מלא לפיילוט וישמשו כמנוע צמיחה והזדמנויות עסקיות ליזמות הישראלית". היא ציינה תחומי פעילות נוספים של הטמעת טכנולוגיות בעולם הבריאות: כניסת הקוד הפתוח לעולם הבריאות, והנגשת מידע עדכני על מחקרים קליניים ועל ניסויים מצילי חיים, באמצעות אתר מחקרים קליניים שמשרד הבריאות מתחזק.

לב עמי סיימה באמרה כי "התפיסה שלנו היא 'המטופל במרכז', ולשם כך אנחנו בונים מערכת לשיתוף מידע בין ארגוני הבריאות. כך נוצרת תשתית אינטגרציה אדמיניסטרטיבית בין גופי הבריאות השונים. בדרך זו, המטופלים לא נופלים בין הכיסאות של הגורמים השונים, מה שחשוב במיוחד לאזרחי הפריפריה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים