בכיר לשעבר בפייסבוק: המדיה החברתית פורמת את הרקמה החברתית שלנו

חאמט פליהפטייה, מי שעבד בפייסבוק החל משנת 2007 ובסופו של דבר הפך לסגן נשיא לתחום צמיחת המשתמשים, אמר דברים קשים על השפעת השימוש ברשתות החברתיות והזהיר סטודנטים מסטנפורד כי הרשת החברתית "קורעת את המרקם החברתי של האופן שבו החברה עובדת"

הרשת החברתית - דבר רע מאוד? אילוסטרציה: BigStock

במהלך אירוע "מבט מלמעלה" (View From The Top) שהתקיים ב-13 נובמבר, דיבר חאמט פליהפטייה – שעבד בפייסבוק (Facebook) החל משנת 2007 ושאייש בתקופת כהונתו האחרונה בחברה את תפקיד סגן נשיא לתחום צמיחת המשתמשים –  בפני בוגרי בית הספר לעסקים של אוניברסיטת סטנפורד (Stanford Graduate School of Business). בדבריו העביר פליהפטייה ביקורת קשה על המדיה החברתית ואמר כי הוא אינו מאפשר לילדיו להשתמש ברשתות החברתיות בכלל או בפייסבוק בפרט. "אם תאכיל את החיה, החיה הזאת תהרוס אותך", הזהיר הבכיר לשעבר את שומעיו.

במסגרת השיחה – שעלתה ליוטיוב (YouTube) – אמר פליהפטייה גם כי הרשת החברתית "קורעת את המרקם החברתי של האופן שבו החברה עובדת".

בסרטון שתיעד את המפגש, ושהוצג לראשונה על ידי The Verge ביום ב', מוצג פליהפטייה כשהוא מזהיר את הקהל: "אם תהדפו את זה לאחור, יש לנו הזדמנות לשלוט בזה ולרסן את זה. וזוהי נקודת זמן שבה אנשים צריכים לבלום בחוזקה מכמה מהכלים האלה, ומהדברים שאתם סומכים עליהם". פליהפטייה הוסיף וקבע כי התלות הטבעתית קצרת הטווח בפידבקים שיצרנו, שהיא דמוית התלות האנושית בדופמין (מוליך עצבי במוח האחראי על מצבו הרגשי-פסיכיאטרי של האדם), הורסת את איך שהחברה פועלת.

"מה שזה באמת הוא פופולריות מזויפת ושבירה", אמר פליהפטייה על המדיה החברתית בכלל, והוסיף כי השפעתה היא "לטווח קצר ומשאירה אתכם, ותודו בכך, עוד יותר ריקים ומרוקנים מאשר לפני שעשיתם את זה".

מעגל מרושע של צורך בעוד מאותו דבר

כדי להסביר את כוונתו הרחיב ואמר שהשימוש ברשת החברתית מכניס את האדם למעגל מרושע של חשיבה בלתי פוסקת בנוסח "מה הדבר הבא שאני צריך לעשות עכשיו, כי אני צריך עוד מזה".

"זה מורכב משני מיליארד אנשים, וכשחושבים על איך אנשים מגיבים לתפישות של אחרים, זה רק דבר רע מאוד. ממש רע", אמר.

מאז שעזב את פייסבוק ב-2011 נכנס פליהפטייה לתעשיית ההון סיכון. כיום הוא מנהל את חברת ההון סיכון שלו, המכונה Social Capital, והמתמקדת בהשקעה בטכנולוגיה, בריאות וחינוך.

כדאי לשים לב שבאופן פרדוכסלי, Social Capital גם משקיעה ב-סלאק (Slack) – פלטפורמה שגורמת חרדה בדיוק כמו פייסבוק. אך בכל מקרה, פליהפטייה העביר ביקורת לא רק על פייסבוק והרשתות החברתיות, אלא גם על מצב ההון סיכון בעמק הסיליקון. "כולם מבלבלים במוח", אמר על קהילת ההון סיכון והוסיף כי "עם הזמן אתה זוכה באחד מתוך 20 ההשקעות המוצלחות, ואתה נראה כמו גאון".

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים