מי יזכה במכרז המחשוב עתיר המיליונים של בנק אגוד?

שלוש חברות בינלאומיות בולטות בתחום המחשוב הביעו התעניינות באחד המכרזים הטכנולוגיים המעניינים במדינה, ובמערכת הבנקאות בפרט

מגה פרויקט מחשובי בבנק אגוד

מכרז המחשוב של בנק אגוד, שמטרתו החלפת מערכות הליבה של הבנק ומעבר לבנקאות דיגיטלית, נכנס לישורת האחרונה. שלוש חברות בינלאומיות הביעו התעניינות במכרז שערך הבנק: טק מהינדרה, המיוצגת בישראל על ידי צורי חורין, אינפוסיס, המיוצגת בישראל על ידי טלדור, ו-TATA, ש-TCS ישראל היא זרוע המחשוב המקומית שלה.

בנק אגוד מנהל את המחשוב שלו באמצעות חברה עצמאית, אגוד מערכות, ומסיבות היסטוריות, מערך זה קשור כולו למערך המחשוב של בנק לאומי ומקבל ממנו את השירותים. הבנק יצא למכרז בעקבות החלטה של בעלי המניות שלו להתנתק מלאומי – החלטה שזכתה לעידוד מצד בנק ישראל.

בתחילת הדרך היו לנציגי החברות שמתמודדות על המכרז השגות ושאלות שקשורות באופיו. זאת, מאחר שהמכרז מדבר על מודל חדשני של לשכת שירות, שממנה הבנק ישאב את המשאבים לכל השירותים החדשניים שהוא עומד ליישם עם המעבר לבנקאות הדיגיטלית. המודל הזה לא מוכר בארץ, אולם לכל אחת מהחברות המתחרות יש ניסיון בינלאומי רב בו.

לשכת שירות מרכזית – זה טוב לבנקים?

לפני חודשים אחדים עלה לאוויר פרויקט החלפת מערכות הליבה של בנק יהב, שבוצע על ידי TCS. בחברה קיוו כי המודל הזה יהיה בסיס המכרז שבנק אגוד הכין, וכעת נציגיה בוחנים את המכרז ונערכים להחלטה הסופית האם להתמודד בו או לא.

בטקס השקת הפרויקט בבנק יהב, שהתקיים בנוכחות ראשי TCS, אמר שר האוצר, משה כחלון, כי הגיע למסקנה שעל מנת להגביר את התחרות בין הבנקים, צריך להקים לשכת שירות מרכזית – בתפעול המדינה או גורם חיצוני שיזכה במכרז. רשות זו תספק משאבי מחשוב לכל בנק בנפרד. אולם, כחלון הביע חשש לגבי הסיכויים להצלחה, מאחר שאין באפשרות בנק ישראל לכפות על בנקים לשתף פעולה. אם וכאשר מכרז בנק אגוד ייצא לפועל בהצלחה, החברה שתזכה בו תוכל לשמש לשכת שירות לבנקים אחרים שירצו להיכנס לתחרות, מבלי להשקיע בפרויקטי ליבה עתירי מיליוני שקלים לטווח ארוך.

המכרז של אגוד מעורר עניין רב במערכת הבנקאית, כמו העניין שעורר הפרויקט השאפתני בבנק יהב. לאנשים ומחשבים נודע כי בכירים בבנק הפועלים הוזמנו על מנת לבדוק מקרוב את היכולות של TCS העולמית, במודל דומה למה שנעשה ביהב (שנשען בעבר על יכולות המחשוב של הפועלים), עם התאמות מתחייבות מגודלו של הבנק.

משא ומתן עם העובדים

במקביל להכנות למכרז, מנהלת הנהלת בנק אגוד משא ומתן שקט עם הנציגות של עובדי אגוד מערכות, שבראשה עומדת מנמ"רית הבנק, ליאורה בן אפרים. באגוד מערכות יש יותר מ-140 עובדים, אולם רק כמה עשרות מהם עובדי אגוד והיתר – עובדי מיקור-חוץ. המשא ומתן מתייחס רק לעובדים הקבועים ומטרתו להבטיח להם ביטחון תעסוקתי. הוא לא קשור ישירות במכרז והחל עוד לפניו.

מקורות בהסתדרות אומרים שהמשא ומתן הולך לכיוונים חיוביים ויש הסכמות רבות בין נציגות העובדים להנהלה. ההערכות הן שההסכם הקיבוצי החדש ייחתם עוד לפני סיום הליכי מכרז המחשוב. העובדים מבינים שבעתיד צפויים שינויים ארגוניים שיחייבו צעדי ייעול, שייעשו בתיאום עם הבנק

במקביל, פועלים נציגי ועד אגוד מערכות במישור הציבורי, על מנת לקדם הצעת חוק, שבין יוזמיה נמנה ח"כ עמיר פרץ, שמבקשת לבטל את החרגת עובדי ההיי-טק מהחוק שמחייב מעסיקים לקלוט לשורותיהם עובדי קבלן לאחר תשעה חודשים רצופים. מדובר בחלק מפעילות של חברי ועדים בענפי ההיי-טק והטכנולוגיה על מנת ללחוץ על חברי כנסת להעביר את הצעה. אם היא תאושר, תהיה זו רעידת אדמה עבור חלק מהבנקים, שאחוז ניכר מעובדי המחשוב שלהם הם מה שמכונה "עובדי כתף אל כתף" – עובדים שמבצעים פעילות דומה לזו של עובדי הבנק הישירים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים