"הרחפנים עשו דמוקרטיזציה לתחום התעופה"

"כולנו צריכים מאמץ וחזון משותף, על מנת לקדם את השימוש והפיתוח של התחום, כדי שכולנו נוכל ליהנות מהפירות שלו", כך אמר רן קליינר, מנכ''ל עם הרוח

רן קליינר, מנכ''ל עם הרוח. צילום: יניב פאר

"הרחפנים עשו דמוקרטיזציה לתעופה, והפכו את התחום לנחלת הכלל. השמים הולכים להיות שייכים לאזרחים. זה ייקח זמן – אבל האזרחים יחלו לקבל תועלות גם ממימד זה", כך אמר רן קליינר, מנכ"ל עם הרוח.

קליינר דיבר ברב שיח בנושא. רב השיח התקיים באחרונה בבית אנשים ומחשבים, לקראת כנס "אנשים ורחפנים", שיתקיים ביום ה' ה-6 לאפריל, באולם אירועים LAGO בראשון לציון.

עם הרוח עוסקת בתחום הרגולציה וההדרכה בעולם הרחפנים. "השמיים לא מנוצלים", אמר קליינר. "לתחום הרחפנים יש פוטנציאל אדיר לעשות קפיצת מדרגה ושינוי מהותי בחיינו. מדובר על תהליכים שייארכו עשור עד 15 שנים. מדובר בתהליך מתמשך של פיתוחים, לצד שינויים ביישומים".

"האתגרים בארץ – בהיבט הטכנולוגיה והרגולציה הם אדירים", ציין, "וכולנו צריכים מאמץ וחזון משותף, על מנת לקדם את השימוש והפיתוח של התחום, כדי שכולנו נוכל ליהנות מהפירות שלו".

קיים פער, סיכם קליינר, "בין המציאות של תחום הרחפנים בשטח, כמו גם החזון – לבין הרגולציה, שלא מתייחסת לעולם הרחפנים. לא מספיק טיפול נקודתי – נדרש טיפול רב-מערכתי, בהובלת גופים ממשלתיים".

חן רוזן, מנהל מוצר רחפנים, אמימון. צילום: יניב פאר

חן רוזן, מנהל מוצר רחפנים, אמימון. צילום: יניב פאר

חן רוזן, מנהל מוצר רחפנים, אמימון, אמר כי "היום שבו יהיו רחפנים הנושאים אנשים, יהיה היום של קפיצת המדרגה. כיום יש מסוקים הנושאים אנשים, אבל השלב הבא יהיה שהכלי הנושא את האדם לא יוטס על ידו".

לישראל, אמר רוזן, "יש פוטנציאל בעולם הרחפנים, בשל ההיסטוריה שיש למדינה בתחום הכטב"מים (ר"ת כלי טיס בלתי מאוישים) הצבאיים. התחום הזה עבר מהפכה: הטכנולוגיות הצבאיות היו פעם חוד החנית, התעשיות הביטחוניות בארץ הן המובילות בתחום כטב"מים צבאיים. בעולם הזה הייתה חדשנות, אלא שעליהן להבין שכעת יש תחום חדש, והן מתחילות להתעורר".

"קצב התפתחות הטכנולוגיות המגיע מהשוק הצרכני – מאוד גבוה". לדבריו, "אנו רואים היום יכולות במוצרי צריכה זולים, שהיו פעם ה'שפיץ' במערכות צבאיות שעלו רבות".

בהיבט הרגולציה, אמר, "אני מקווה שהתהליכים שייקרו בארץ יהיו דומים למה שקרה בארצות הברית: בתחילת הדרך הייתה הקשחה מצד הרגולטורים. אחר כך כוחות השוק לחצו והביאו לכך שהרגולציה הוסדרה מהר. זאת, על מנת לאפשר צמיחה של התחום באופן חוקי".

רוזן סיכם באומרו כי "בארץ יש רגולציה מאד קשוחה, הדורשת השקעה ממי שרוצה להפעיל רחפנים באופן מסחרי. זה גורם לכך שהרבה עובדים בתחום מתחת למכ"ם. הרגולציה מעכבת פיתוח וניסויים של כלים בארץ".

אורן אבירם, מנהל שיווק ופיתוח עסקי, Parazero. צילום: יניב פאר

אורן אבירם, מנהל שיווק ופיתוח עסקי, Parazero. צילום: יניב פאר

אורן אבירם, מנהל שיווק ופיתוח עסקי, Parazero, אמר כי "אנו יודעים לזהות מתי לרחפן יש בעיות, כדי למנוע מצב בו הרחפן ייפול על אנשים".

לדבריו, "בסוף זה קסם, המאפשר לעשות יותר דברים. מדובר בתחום שהוא מהפכה: הרחפן מאפשר לקבל צילום בכל מקום בעולם, הוא מאפשר מיפוי תלת-מימד של אתר במינימום זמן. הרחפנים נכנסים כמעט לכל תחום בחיים".

לדבריו, "התחום של הרחפנים מושך המון תעשיות להיכנס פנימה, כי הן מזהות בו הזדמנות כלכלית. אנו נמצאים בקשר עם אנשים באיחוד האירופי, הם מבינים שמדובר במנוע צמיחה".

אבירם ציין כי "מדובר בתחום המייצר הרבה אתגרים. יש רצון לאפשר הטסה בטוחה. צילום של אירוע נמצא במקביל לרצון לשמור על פרטיות המצולמים, עולות שאלות מה יקרה אם הרחפן ייפול, מה יקרה בעת התנגשות, איך יוצרים 'כבישים' ו'תמרורים' – משמע תשתית תעבורתית תלת-מימדית שתביא להטסות בטוחות של הרחפנים".

"רחפנים זו לא שאלה של 'האם' אלא 'מתי'", סיכם אבירם. "התחום מעלה שאלות במגוון תחומים – דאגה לבטיחות, לפרטיות, וגם היבט ביטחוני. זו טכנולוגיה שמאוד קל לעשות עימה הרבה דברים, אבל היא טומנת בחובה הרבה דאגות".

"בעוד 20 שנה השמיים יהיו מלאים רחפנים. התחום יתפתח במהירות בכל מקום שבו אין אנשים: בניה, חקלאות, שטחים פתוחים, צינורות, תחנות כוח. הוא יסייע בהיבט ההצלה בעת אסונות טבע. החברה שלנו תומכת במהפכה, על מנת שהיא תבוצע בצורה בטוחה. אנו מאפשרים לטכנולוגית לתת שירות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים