בנט: "מערכת הסייבר היא אינסופית; עלינו להיות יותר טובים מההאקרים"

"תוקפי הסייבר מאיימים על כלל המערכות האזרחיות והצבאיות", אמר שר החינוך בטקס הכתרת הזוכים באליפות הסייבר ● בתחרות זכו חמישה בתי ספר מרחבי הארץ

מימין לשמאל: קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית IATI; ארז צור, יו"ר משותף של IATI; שר החינוך, נפתלי בנט; ד"ר עופר רימון, ראש מינהל מדע וטכנולוגיות ומנמ"ר משרד החינוך. צילום: אורן צוקרל

"המערכה בתחום הסייבר היא אינסופית. ההאקרים מתוחכמים לא פחות מאיתנו ומזהים פרצות ולכן, עלינו להיות תמיד הרבה יותר טובים מהם", כך אמר שר החינוך, נפתלי בנט. הוא דיבר בטקס הכתרת הזוכים באליפות הסייבר הישראלית לתלמידי בתי ספר.

הטקס נערך בהיכל הספורט בחולון, בהשתתפות כמה אלפי תלמידים, מנטורים, הורים ומורים מכל המגזרים של מערכת החינוך. התחרות נערכה בקרב תלמידים בכיתות ד'-י"ב, ומבין 270 בתי הספר שעלו לגמר זכו חמישה: התיכון הדמוקרטי קשת, בית הספר רוקח מתל אביב (במתמטיקה), ישיבת צביה (בתחרות Skillz לחטיבות ביניים) ובתי הספר עדיני מראשון לציון, שפרינצק מרחובות ואמי"ת גוש דן (בתחרות Skillz לצעירים).

לדברי שר החינוך, "תוקפי הסייבר מאיימים על כלל המערכות האזרחיות והצבאיות. מתקפת סייבר יכולה לשתק מדינה שלימה". "שערו בדמיונכם", פנה בנט למשתתפי האירוע, "אם הם מצליחים לשתק את מערכת החשמל לשעה אחת, מה עלול לקרות במדינה שלנו".

בהתייחסו לתחרות אמר שר החינוך: "אליפות הסייבר, הנערכת זו השנה השלישית ברציפות, היא היחידה מסוגה בעולם. אין אף מדינה שעושה פרויקט כזה, שנמשך מספר חודשים ומקיף ביותר". הוא ציין כי בתחרות השנה השתתפו 400 אלף מתוך 2.2 מיליון התלמידים בכלל המערכת, שהגיעו מ-1,618 בתי ספר מכל המגזרים. "אני רואה פה חילונים, דתיים, יהודים וערבים. אני גאה בכולם ובמיוחד בבנות שלומדות סייבר", הוסיף בנט.

בפנותו אל הזוכים הוא ציין: "כדי להצליח בסייבר ובכלל בחיים לא מספיקה רק אינטליגנציה. יש הרבה אנשים חכמים. מה שצריך זה גם כוח רצון, התמדה, לעבוד קשה, להתמודד עם אתגרים, לא לוותר ולהגיע למצוינות. אני מבקש מכל אחד מכם לעשות זאת, כי אתם העתיד של מדינת ישראל".

"כמו בלימודי נגינה, צריך להתחיל ללמוד סייבר מגיל צעיר"

פתח את הטקס ד"ר עופר רימון, ראש מינהל מדע וטכנולוגיות ומנמ"ר משרד החינוך, שיזם ומוביל את הפרויקט מזה שלוש שנים. הוא אמר כי "אנחנו מלמדים את ילדי ישראל את שפת הסייבר כבר מגיל צעיר. אני משווה את זה ללימודי נגינה: מי שרוצה ללמוד לנגן, רצוי שיתחיל מגיל צעיר, וזה מה שאנחנו עושים בתחום הסייבר". ד"ר רימון ציין את הצוותים העוסקים במלאכה במשרד החינוך, וביניהם רוני דיין, ראש אגף טכנולוגיות במשרד, איריס צור, שעמדה בראש צוות ההכנה הארגון וההפקה של התחרות, ואנשי מינהל המדע והטכנולוגיות.

אליפות הסייבר היא תוכנית ייחודית, המשותפת למשרד החינוך, ל-IATI (האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות), לקדימה מדע, לקרן רש"י ולחברת סנדיסק (SanDisk). התחרות החלה בנובמבר האחרון והתלמידים התחרו ביניהם בקרבות סייבר ובמתמטיקה, בהתאם לשכבות הגיל. במסגרת האליפות, התלמידים למדו והתנסו באמצעות משחק ביסודות המתמטיקה, הסייבר, התכנות והמחשבים. הנבחרות של בתי הספר הורכבו מארבעה-חמישה תלמידים כל אחד, חציים תלמידות, שזכו לליווי ולהדרכה צמודה של הצוותים המקצועיים.

לאורך התחרות צברו בתי הספר ניקוד ובהתאם לתוצאות נקבע הדירוג לגמר. בתי הספר קיימו באחרונה מחנות אימונים אינטנסיביים ובמסגרתם התלמידים תרגלו בשעות הבוקר והערב טכניקות שונות של תכנות. לכל הצוותים שובצו מנטורים מהתעשיה, מנהלים, אנשי מקצוע ובכירים בתעשיית ההיי-טק, שנרתמים למשימה ומקדישים שעות רבות מזמנם לעבודה עם התלמידים. באירוע הגמר אתמול, תלמידי התיכונים התמודדו עם משימות סייבר שהונחתו עליהם בזמן אמת מבלי שהם התכוננו אליהם לפני כן, והם נדרשו לגלות יצירתיות, יזמות ויכולת עבודה בצוות.

"דור העתיד של ההיי-טק"

קרין מאיר רובינשטין, מנכ"לית IATI, אמרה בסיום הטקס כי "משתתפי אליפות הסייבר והמתמטיקה הם התשתית לדור העתיד של תעשיות ההיי-טק ומדעי החיים בישראל. מכאן יצאו היזמים, המפתחים, החוקרים והמהנדסים, שיסייעו למדינת ישראל להגיע לעצמאות כלכלית. אנחנו פועלים כל השנה בדרכים שונות לעידוד ילדים ונוער להשתלב בלימודי המדעים והטכנולוגיה – החל מגיל צעיר ועד ללימודי תואר באקדמיה. בכך אנחנו מבססים תשתית איתנה לדור הבא של התעשייה ולפתרון המחסור בכוח אדם איכותי לטווח הארוך".

Infinity Labs מקבוצת מטריקס הייתה שותפה בפיתוח המשחק ומערכות הניהול שלו. כמו כן, היא תרמה לפרויקט סכום כסף נכבד ומנטורים מטעמה ליוו את המתמודדים בשלבי התחרות. חיים גירון, מנכ"ל מעבדות המו"פ של החברה, אמר כי "לאור המחסור החמור בכוח אדם מקצועי בתחום ההיי-טק, שהביא את הממשלה לעודד הבאת עובדים מחו"ל, ולאור הסכנות והאיומים הצומחים בתחום הסייבר, שאין להם מענה מספק, חרתנו על דגלנו את נושא חינוך הדור הצעיר והכשרת דורות חדשים של מומחי סייבר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים