"נדרוש מהממשלה להגדיל את חלקה בפרויקט מחשב לכל מורה"

כך אומרת יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, בראיון לאנשים ומחשבים ● לדבריה, "לא יעלה על הדעת שכיום, אחרי 10 שנים, הממשלה לא תקצה משאבים רבים יותר, ותשאיר את המפעל החשוב הזה בידיים של הסקטור הפרטי"

יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים. צילום: יח"צ

"בכוונתנו לתבוע מהממשלה להגדיל את חלקה בפרויקט מחשב לכל מורה ובכל הנושא של תקשוב מערכת החינוך. אעלה גם את הנושא בפגישתי הקרובה עם שר החינוך נפתלי בנט, ועם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי, כדי שילחץ על הממשלה להעמיד את נושא התקשוב בסדר עדיפות גבוה – תכניס את היד לכיס ותשחרר משאבים רבים יותר", כך אומרת יפה בן דוד, מזכ"לית הסתדרות המורים, בראיון לאנשים ומחשבים.

בן דוד תהיה בין דוברי המפתח בכנס והתערוכה השנתית לתקשוב בחינוך EDUTECH 2017 שעורכת קבוצת אנשים ומחשבים בשיתוף עם קרן אתנה, יוזמת ומפעילת פרויקט מחשב לכל מורה. בין הדוברים שיפתחו את הכנס יהיו מיכל כהן, מנכ"לית משרד החינוך; ד"ר עופר רימון, מנמ"ר וראש מינהל טכנולוגיות במשרד החינוך; האלוף במילואים עוזי דיין, יו"ר מפעל הפיס; אורי בן ארי, מייסד ונשיא קרן אתנה, ואורחים בכירים מחו"ל.

בן דוד נבחרה לתפקידה הנוכחי, בדצמבר שעבר, בעקבות התפטרותו של המזכ"ל הקודם, יוסי וסרמן, שנאלץ לסיים את תפקידו לאחר 14 שנה, בעקבות כתב אישום שהוגש נגדו על חשד לכאורה לשוחד וסחיטה.

לדברי בן דוד, "פרויקט מחשב לכל מורה עשה מהפך של ממש במעמד המורים באותן רשויות שהצטרפו לפרויקט. לא יעלה על הדעת שהיום, אחרי 10 שנים, הממשלה לא תקצה משאבים רבים יותר, ותשאיר את המפעל החשוב הזה, בידיים של הסקטור העסקי והפרטי, אותו מוביל איש אחד, אורי בן ארי, שהיה לו חזון ונלחם במשך עשור כדי לממשו".

"רק עכשיו מבינים במשרד החינוך את החשיבות של הפרויקט, אבל הם חייבים להכניס את היד לכיס. אנחנו, כהסתדרות המורים, שותפים לפרויקט וקיבלנו החלטה להגדיל את חלקנו בפרויקט".

את יכולה לומר מנקודת המבט שלך שמחשוב אכן תרם לשיפור מעמד המורה?
"המחשוב והתקשוב במערכת החינוך כיום הוא עובדה קיימת. צריך ללכת לראות מה קורה בשיעורים המתוקשבים, שבהם המורה משלב את המחשב שלו ללימוד אפקטיבי ומעניין יותר, וזה משפר מאוד את התדמית של המורה בעיני הילדים. הוא כבר לא המורה של פעם עם הלוח והגיר, הוא מדבר בשפה שלהם".

כיצד תקשוב בתי הספר משפיע  על צמצום הפערים?
"אנחנו רואים בכל בתי הספר בפריפריה בצפון ובדרום כיצד הישגי התלמידים השתפרו. המשמעת בכיתה ובבית הספר השתפרה מאוד, ומעמדם של המורים באותם בתי ספר שודרג מאוד, וזה גם דבר שהממשלה חייבת לשים דגש על כך. הגיע הזמן שהממשלה תציב את ההשקעות בחינוך בראש סדר העדיפות שלה, בדיוק כמו הביטחון".

"החינוך לא פחות חשוב מהביטחון, ולפעמים הרבה יותר. מפה מתחיל הכל. אני מתפלאת על השר בנט שבא מתחום ההיי-טק, כיצד הוא לא דוחף יותר את הנושא. קודמו, גדעון סער, הבין את העניין בזמנו והקציב מיליארד שקלים לקידום התקשוב בחינוך. אבל מאז זה לא התקדם".

השר בנט מקדם את נושא חמש יחידות מתמטיקה, ואף מתגאה בהישגים.
"חמש יחידות מתמטיקה זה יפה, אבל זה לא הכל. המיזם המתוקשר הזה פונה לנישה מאוד מסוימת של אוכלוסייה בקרב הילדים. לא כולם יכולים ללמוד חמש יחידות, וצריך להסתכל על התמונה הכוללת".

"יש הרבה מאוד ילדים, כולל בפריפריה, שלא יכולים ללמוד חמש יחידות, או שיש כאלו שרוצים ולא יכולים וגם כאלו שיכולים ולא רוצים. הם לא חייבים. אבל לא יכול להיות שמערכת החינוך לא תתן להם מענה. אין להם מקצוע ביד. פעם לימדו מקצועות כמו מסגרות, נגרות, מכונאי רכב ועוד שורה של מקצועות. אחר כך הפסיקו ועכשיו זועקים שחסר שם אנשים. איפה הייתם עד עכשיו"?

המורים טוענים ובצדק כי התקשוב במידה רבה מעמיס עליהם עוד הרבה מטלות מעבר לעבודה הרגילה, והם לא מתוגמלים עליה.
"אין ספק שזה מעמיס על המורים. חלק גדול מהם עושים זאת בנוסף על העבודה השוטפת, ואין ספק שהם לא מתוגמלים כראוי על כך. בכלל, מקצוע ההוראה הוא בין המקצועות הייחודיים שהעבודה לא נגמרת אף פעם".

"מורה שיוצא מבית הספר לוקח איתו את העבודה הביתה. לא מכירה דרך אחרת. האם נדרוש תוספת שכר על התקשוב? יש לנו עוד הרבה סעיפים שאנחנו צריכים להילחם עליהם, אבל אין ספק שתגמול טוב יותר יביא מורים איכותיים יותר ומוטיבציה גדולה יותר של מורים לעבוד".

הכנס השנה יעסוק בין היתר בתקשוב החינוך המיוחד. איך את רואה את זה?
"אני חושבת שמורים שעובדים בחינוך המיוחד, הם מלאכים. לא פחות ולא יותר. ביקרתי לא מכבר בבית ספר כזה בצפון, ופגשתי שם מנהל ומורים מדהימים שעובדים כמעט כל השנה מתוך אחריות לילדים שנמצאים פה. אף אחד כמעט לא ביקר בבית הספר הזה ולא ראה את העשייה שלהם. אני מתכוונת לשנות את היחס של המערכת אל החינוך המיוחד, ולתת להם את המשאבים המתאימים להם".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רז

    מדובר בארגון מושחת מאין כמוהו שעובד כעמותה עותומנית וזמנו קצוב. בקרוב בבחירות הקרובות תוחלף כל הנהגת השחיתות ששלטה 15 שנה. הגברת היא דוגמא מצוינת, מורה לחינוך גופני כמה שנים בלי שום ניסיון כמורה, הפכה לפעילה של ראש הסתדרות המורים, הפעילה סניף קרית גת שעתיים בשבוע בלבד וחיה על חשבון המורים 20 שנה. עכשיו הוא שם אותה כבובה ועוד מעט המורים ישלחו אותה לדרכה חזרה

אירועים קרובים