פרופ' בן ישראל: "תוך שנים ספורות יהיה המיחשוב קוואנטי ברובו, וחלק ניכר מבעיות האבטחה ייפתר"

"כשזה יקרה, תתפתח הצפנה קוואנטית, שתהיה חסינה לחלוטין לפריצה, וניתן יהיה להעביר מידע ממקום למקום בלא שהוא יעבור בתווך כלשהו; מידע זה אף לא יוכל להיקלט ולהיגנב", אמר פרופ' בן ישראל, יושב ראש סוכנות החלל הישראלית, בכנס אבטחת מידע שערכה נטקום ● לדבריו, "תחום האבטחה מותנה ביכולת חישוב ואלגוריתמים של יכולת חישוב; על פי חוק מור, פקטור השיפור עומד על פי שניים תוך שנתיים"

"תוך 5 עד 15 שנים המיחשוב יהיה קוואנטי ברובו. כשזה יקרה, תתפתח הצפנה קוואנטית, שתהיה חסינה לחלוטין לפריצה, וניתן יהיה להעביר מידע ממקום למקום בלא שהוא יעבור בתווך כלשהו. מידע זה אף לא יוכל להיקלט ולהיגנב. כך, ייפתר לחלוטין חלק ניכר מבעיות אבטחת המידע המאפיינות את המיחשוב כיום", כך אמר אלוף (מיל') פרופ' יצחק בן ישראל.

בן ישראל, לשעבר ראש מפא"ת וח"כ מטעם קדימה וכיום יושב ראש סוכנות החלל הישראלית, פתח את כנס אבטחת המידע שערכה נטקום מקבוצת מלם-תים אתמול (ב') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה. הכנס נערך בהפקת אנשים ומחשבים, תחת הכותרת Defense In Depth, והגיעו אליו מאות מקצועני אבטחה.

"תחום האבטחה מותנה ביכולת חישוב ואלגוריתמים של יכולת חישוב", הוסיף בן ישראל. "על פי חוק מור, פקטור השיפור עומד על פי שניים תוך שנתיים. שבבי הסיליקון בתעשייה המספקים את יכולת החישוב כיום מפותחים בטכנולוגיית ייצור של 90 ננו-מטר. אנחנו מתקרבים לתחום הקוואנטי, שבו חוקי הפיזיקה שונים מאלה הקלאסיים, המוכרים לנו כיום. התפתחות זו תהיה בעלת השפעה אדירה על תחום החישוב וההצפנה, וכך – על עולם אבטחת המידע".

"ניתן יהיה להגביר בעזרת הפיזיקה הקוואנטית את קצב החישוב", הסביר פרופ' בן ישראל. "מחשב שמותקנים בו רכיבים קוואנטים יכול להכיל פי שניים בחזקת מאה יותר ממה שיכול מחשב קלאסי. מהירות החישוב תגדל במחשבים קוואנטיים לממדים עצומים, של 10 בחזקת 30. זה יקרה תוך 5 עד 15 שנים". כאשר הטכנולוגיה תפותח, הסביר בן ישראל, "חלק גדול מטכנולוגיות אבטחת המידע לא יהיה רלוונטי. לצד הסיכון שבמהירות פריצת ההצפנה, תתפתח הצפנה קוונטית חסינה לחלוטין". לדבריו, שיפור נוסף ייגרם עקב העובדה שהטכנולוגיה המבוססת על פיזיקה קוואנטית תאפשר לשנע מידע ממקום למקום, מבלי שהמידע שהוא יעבור בדרך בתווך כלשהו, "וכך לא ניתן יהיה להאזין, לקלוט ולגנוב את המידע, לא ניתן יהיה להאזין לתעבורת המידע העוברת. המידע ייעלם במקום אחד ויופיע במקום שני מבלי ש-'יעבור בדרך'. כך, עולם האבטחה ישתנה דרמטית".

בן ישראל תיאר את התפתחות האנושות ממעוף הציפור: "הגל הראשון" היה מבוסס סכינים, חרבות ומגלים ששימשו למלחמות ולחקלאות, משחר ההיסטוריה עד המאה ה-18; "הגל השני" החל עם התיעוש, וסממניו היו המפעלים, פסי הייצור, הטנקים והמטוסים; ו-"הגל השלישי", שהחל במחצית המאה ה-20, מבוסס על מידע ומיחשוב. הוא הביא כדוגמה את הפגיעות של המיחשוב במקרה שקרה במחצית 2007 באסטוניה – לדבריו, המדינה מבוססת המיחשוב הרבה ביותר בעולם. הוא סיפר, כי לאחר שהוחלט להזיז את פסל החייל האלמוני ממרכז הבירה, טאלין, למקום צדדי, אסטוניה חוותה מתקפות קיברנטיות בלתי פוסקות מצד רוסיה – מה שהביא לשיתוק החיים בה במשך שבועות. "אנחנו נמצאים בעידן שבו ידע הוא כוח", סיכם פרופ' בן ישראל, "ומאז חיינו השתנו לבלי הכר".

גד אלקין, מנהל פעילות F5 בישראל, אמר בכנס, כי החברה פועלת בתחום ה-Application Delivery Networking. "אנחנו מספקים פתרונות המאפשרים ליישומי הארגון להיות מאובטחים, מהירים ונגישים לכל, וכך להפיק את המרב מההשקעה שלהם. אנחנו יודעים לבצע מיטוב ליישומי הארגון, באופן שמאפשר להם לעבוד בצורה מהירה יותר, תוך ניצול משאבים מינימלי. תשתית המוצרים שלנו מאפשרת שילוב של יכולות מיטוב, אבטחת מידע, יציבות ושרידות ליישומי הארגון".

אלדר שורק, מנכ"ל אקסטרים נטוורקס (Extreme Networks) לאגן הים התיכון, וריצ'רד פורטר, מהנדס מערכות בחברה, הציגו את פתרונות אבטחת המידע שלה בעולם מתגי התקשורת. הם הסבירו, כי הטכנולוגיות של החברה משולבות בתוך המתגים, ומספקות למנהלי התקשורת בארגונים יכולת ניטור שליטה ובקרה על תעבורת הרשת. "הרשת משחקת תפקיד חשוב באבטחת המידע, מאחר שכל תעבורת הנתונים עוברת דרכה", סיכמו. "לכן, הרשת צריכה להיות קו ההגנה הראשון". לדבריהם, "אנחנו מספקים כלים לתחום, מקשיחים את הרשת והופכים אותה לעמידה באופן טוב יותר מול התקפות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דניאל

    בול-שיט (סילחה) אבל יש בעייה קטנה הצפנה קוונטית מזמן נפרצה פרופסור לא לקח בחשבון כנראה שעם עכשיו היא נפרצה, מה יקרה אז... אני מסתמך על כתבה : http://www.tgdaily.com/security-features/39599-unbreakable-quantum-cryptography-hacked-without-detection-using-lasers http://digg.com/security/Quantum_cryptography_is_hacked ועוד הרבה כתבות. פרופסור, אין לך מושג על מה אתה מדבר, אתה חיי בבועה. הרעיון של האקרים אמיתיים זה לשמור על חופש המידע (לא כמו הממשלה המונעת "מידע" מיותר, ואינטרס על הכלכלה) דמיין לעצמך שמחשוב הייה בשליטת הממשלה, אתה יושב להנאתך וקורא ספר, פתאום בדף ה 15 המסך אוטומטי עובר לפרסומות (זה טוב לכלכלה...) הממשלה מחליטה מה מותר לעשות ומה אסור לעשות (ע. נוח חוקים) והממשלה רוצה שתעשה מה שמשתלם לה. האם זה שווה את ההגבלות החופש. האם כשאני מוריד סרט. שבאינטרנט אני צריך להיכנס לכלא ? מוסיקה חיפוש מוסיקה אסור ? למה? אחרי כל הפורקן העצבים, פרופסור תחזור לארץ, כיוצא מחשב קוואנטום אני אישית מבטיח אני יהיה מהראשונים שינסו ויעשו פנטרייטיון טסטין וורנאביליתי עד שנפרוץ את זה.

אירועים קרובים