יצוא ההיי-טק עלה השנה ב-4%; גידול ניכר בתחום השירותים

הענף ייצא השנה ב-41 מיליארד דולר והיווה כ-43% מכלל היצוא, שעלה ב-3% ל-95 מיליארד דולר ● תחום שירותי ההיי-טק זינק ב-30%

הייצוא של ההיי-טק הישראלי מרקיע שחקים. אילוסטרציה: BigStock

יצוא ההיי-טק הישראלי רשם ב-2016 עלייה של 4% ל-41 מיליארד דולר. זאת, כתוצאה מעלייה חדה ביצוא שירותי ההיי-טק לעומת ירידה של יצוא ההיי-טק התעשייתי (ציוד וחומרים). הנתונים מעלים כי הענף מהווה כ-43% מסך יצוא הסחורות והשירותים של ישראל ב-2016. היצוא הכללי של ישראל רשם השנה עלייה של 3% ל-95 מיליארד דולר.

במכון היצוא, שפרסם את הנתונים, אומרים שהעלייה היא תוצאה של המשך הגידול המהיר בייצוא שירותי המחשוב, התוכנה והמו"פ, בהתאם למגמה הרווחת בשנים האחרונות.

על פי הנתונים, יצוא שירותי ההיי-טק צמח השנה בשיעור חד של כ-30% והסתכם בכ-20 מיליארד דולר. יצוא השירותים מהווה כיום קרוב למחצית מהיצוא הכולל של הענף ויותר מחמישית מסך יצוא הסחורות והשירותים של ישראל. משום כך, מסבירים במכון, הוא תרם תרומה מכרעת לעלייה שנרשמה ביצוא של ישראל השנה באופן כללי, שכאמור גדל ב-3% ל-95 מיליארד דולר. במכון צופים שבשנה הבאה יצמח יצוא ההיי-טק הישראלי ב-6% ויעקוף את רף ה-100 מיליארד דולר.

העלייה החדה ביצוא שירותי ההיי-טק מורכבת מגידול בייצוא שירותי המו"פ ושירותי המחשוב והתוכנה. אלה האחרונים רשמו עלייה של 18% ל-13 מיליארד דולר. סעיף זה כולל שירותי פיתוח תוכנה, אבטחת מידע וסייבר, מחשוב, אינטרנט ו-IT. יצוא שירותי המו"פ, לא כולל סטארט-אפים, זינק ב-30% והסתכם בכחמישה מיליארד דולר.

לעומת זאת, ביצוא ההיי-טק התעשייתי חלה ב-2016 ירידה של 11% ל-21 מיליארד דולר. הסעיף העיקרי שהשפיע על כך הוא יצוא הרכיבים האלקטרוניים, שירד ב-35% לארבעה מיליארד דולר, בעיקר כתוצאה מעבודות השדרוג של מפעל אינטל (Intel) בקריית גת. להערכת מכון היצוא, צפוי ענף זה להתאושש במהלך 2017.

שיא של שש שנים ביצוא לארצות הברית

נתונים עיקריים נוספים בדו"ח השנתי של מכון היצוא מראים על ירידה שנתית שנייה ברציפות, הפעם של 2%, ביצוא הסחורות – ל-52 מיליארד דולר. מבחינת יעדי היצוא הכללי, נרשם שיא של שש שנים ביצוא לארצות הברית, שעמד על 11.7 מיליארד דולר והיווה 27% מכלל היצוא של ישראל, בעוד שהירידה ביצוא למדינות האיחוד האירופי נמשכת. זה עמד על 12.8 מיליארד דולר והיה גדול רק במעט מהיצוא לארצות הברית – 29%.

רמזי גבאי, יו"ר מכון היצוא, אמר כי "הנתונים ל-2016 מצביעים על מגמה חיובית. הירידה ביצוא הסחורות שנרשמה בשנה זו התאזנה הודות למגמת הצמיחה המואצת ביצוא שירותי המחשוב והתוכנה, שתרמה להמשך הגידול ביצוא ההיי-טק בפרט והיצוא הישראלי בכלל. לאור מגמה זו אנחנו צופים שאחרי מספר שנים של קפאון, 2017 תהיה שנת מפנה ביצוא, בה הוא יגדל ויחזק את שיעורי הצמיחה של המשק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים