שבע חברות מתמודדות על מכרז ה-IT הגדול בתולדות צה"ל

הקבוצות שרכשו את מסמכי המכרז לאיחוד עשרות דטה סנטרים והקמת שלושה חדשים בהיקף מאות מיליוני שקלים: התעשייה האווירית, אלביט מערכות, בינת תקשורת, יבמ, ECI, בזק בינלאומי ומוטורולה ● איקו חסון, משרד הביטחון: "מקווה להכריז על הזוכה באפריל 2017"

אליעזר (איקו) חסון, הסגן הבכיר לרכש מודיעין ותקשוב במשרד הביטחון

שבע קבוצות מתמודדות במכרז "קבלן תקשוב ראשי" לאיחוד עשרות דטה סנטרים של צה"ל והקמת שלושה חדשים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. מינהל הרכש במשרד הביטחון ואגף התקשוב בצה"ל קיימו באחרונה כנס מציעים לקבוצות המשתתפות במכרז הענק להעתקת תשתיות המחשוב של צה"ל לנגב.

שבע הקבוצות המתמודדות הן: התעשייה האווירית עם ליידוס (Leidos); אלביט מערכות; בינת תקשורת עם סיסקו (Cisco) וג'נרל דיינמיקס (General Dynamics); ECI עם טאטא (TATA); יבמ (IBM) ישראל, עם יבמ העולמית, רפאל ו-EMC; בזק בינלאומי ו-Rackspace; ומוטורולה (Motorola).

כל מתמודדת במכרז מאגדת קונסורציום של חברות, הכולל חברת IT בינלאומית גדולה וכן קבלני משנה ישראלים.

ברכה הרץ, ראש תוכנית IT דרומה במשרד הביטחון. צילום: דוברות משרד הביטחון

ברכה הרץ, ראש תוכנית IT דרומה במשרד הביטחון. צילום: דוברות משרד הביטחון

הזוכה במכרז תאחד עשרות מרכזי מחשוב שפזורים כיום בבסיסים רבים בכל רחבי הארץ, ותקים במקומם שלושה מרכזי מחשוב חדשים, אשר יהוו חלק מתוכנית "צה"ל רשתי" לאיחוד תשתיות התקשוב בצה"ל.

את גיבוש המכרז – הנחשב למכרז הטכנולוגי הגדול והמורכב בתולדות צה"ל, מובילה יחידת הסגן הבכיר לרכש מודיעין ותקשוב, אליעזר (איקו) חסון. לשם כך הוקם מטה "תכנית IT דרומה" בראשות ברכה הרץ, שפועל יחד עם אל"מ אשר דבש, ראש מנהלת מעבר התקשוב לנגב באגף התקשוב.

אל"מ אשר דבש, ראש מנהלת המעבר לנגב באגף התקשוב

אל"מ אשר דבש, ראש מנהלת המעבר לנגב באגף התקשוב

פרויקט ה-IT הענק כולל בתוכו כמה פרויקטים גדולים. האחד, איחוד עשרות הדטה סנטרים הקיימים. השני, הקמת שלושה מרכזי מחשוב חדשים. השלישי, תפעול הדטה סנטרים החדשים, תוך שהחברה הזוכה תלווה ותסייע בתהליכים טכנולוגיים שהצבא יידרש להם. ולבסוף – הגירה של האפליקציות לסביבה החדשה.

בראיון לאנשים ומחשבים אמר חסון כי "המכרז מאוד בריא, יש פה תחרות אמיתית שעושה טוב לפרויקט. זהו אחד הפרויקטים החשובים ביותר במסגרת העלייה לנגב והוא יהיה בלב העשייה הצבאית. לחברה הזוכה יהיה מה לומר לגבי התשתיות העתידיות". הוא אמר כי כעת המכרז נכנס לשלב שאלות ההבהרה מצד המתמודדות, "אנו מחכים לשאלות. מטרתנו לגמור את התהליך בחודשים מרץ-אפריל 2017".

פרויקט מורכב מאוד מבחינה טכנולוגית

על פניו, אמר חסון, "התמהיל בין החברות הישראליות והבינלאומיות נראה לנו בסדר. הכוונה היא שחברה ישראלית תוביל את המהלך וחברה בינלאומית תשלים את הפערים ותביא לידי ביטוי בפרויקט את הניסיון הבינלאומי שלה". לדבריו, "הזוכה תיבחר על בסיס שקלול שנקבע במדדים שונים בין הניקוד הטכני לניקוד הכספי". חסון סיים באומרו כי "אני מקווה שעוד לפני פסח נוכל להכריז על זוכה".

גורם המקורב למכרז אמר לאנשים ומחשבים כי "רק עבור חלק מהחברות זהו עולם התוכן שלהן. התחרות פתוחה לחלוטין, מבנה המכרז מאפשר להרבה חברות להתמודד, אך זה לא מבטיח שהזוכה תהיה בקיאה בעולם התוכן של המכרז".

"זהו פרויקט מורכב מאוד מבחינה טכנולוגית, ולחלק מהחברות אין את הידע האינהרנטי, המובנה בו", אמר הגורם.

"המכרז כולל יריעה רחבה של ידע, עם שירותי עבודה, ידע והקמה של פעילות, עם הסכם רמת שירות, SLA, עם דרישות גבוהות וקנסות גבוהים – במקרים של אי-עמידה בדרישות". בהתייחסו לשילוב של חברות ישראליות וזרות, אמר הגורם כי "זהו רעיון טוב, כי החברות הבינלאומיות ישלבו בפרויקט את הידע הגלובלי שנצבר אצלן, ככל שהדבר יידרש".

מכרז למשך עשור

צה"ל ומשרד הביטחון יצאו למכרז הענק בספטמבר השנה. משך המכרז הוא 10 שנים, עם אופציה להארכה לשבע שנים נוספות. על פי ההערכות בצה"ל ובמשרד הביטחון, הדטה סנטר הראשון יוקם בתוך שנתיים.

המשרד יבחר קבלן תקשוב ראשי שינהל את המעבר של הדטה סנטרים ברמה הטכנולוגית, והוא יעבוד במקביל לקבלני הבינוי הפיזי, שיבנו אותם בבסיסי צה"ל שבהם הם ימוקמו.

כמה מאותם דטה סנטרים ישתלבו בפרויקט מעבר צה"ל לנגב, אולם בצבא מדגישים כי הפריסה של מרכזי המחשוב החדשים תהיה בכל הארץ. התנאי המרכזי של המכרז הוא שהזוכה הראשית תהיה חברה ישראלית עם הסיווג הביטחוני הגבוה ביותר, אולם היא תוכל לשלב ולהיעזר בחברות נוספות, כולל הבאת ידע בינלאומי שקיים בעולם.

במשרד הביטחון הדגישו שבהחלטה על זהות הזוכה יינתן משקל רב לנושאי האיכות הטכנית, בנוסף להצעה הכלכלית. . הזוכה תידרש לספק לצה"ל מחזור חיים שלם, הכולל תכנון, הקמה, הגירה, תפעול ותחזוקה ארוכי טווח.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים