לקראת 2017: צוקרברג כבר מדבר עם שרת מבוסס AI

במשך השנה האחרונה שקד היזם המפורסם בעולם על יצירת מערכת מבוססת בינה מלאכותית שתשרת אותו ואת בני ביתו ● כעת הוא מעדכן שהשרת כבר מבין אותו ומתפקד, אבל עדיין רחוק מלהפוך לאיירון מן הכל יכול שעליו הוא חולם

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק

אין ספק כי תחום הבינה מלאכותית, ה-AI (ר"ת Artificial intelligence), חודר יותר ויותר לחיינו. מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק (Facebook) וחלוץ טכנולוגיה ידוע מאמץ ומתאמץ על התחום הכמעט-בדיוני הזה במיוחד.

מנכ"לה של חברת ההיי-טק ששינתה את חיינו באופן מהותי במיוחד עסק לאורך השנה האחרונה בבניית מערכת חכמה בהשראת זו המשמשת את גיבור העל איירון-מן, Jarvis. תפקידה של המערכת להיות שרת וירטואלי שמנהל את ביתו.

אתמול (ב') בחר צוקרברג לעדכן את חסידיו על התקדמותו בפרויקט הזה – בשורה התחתונה ניתן לומר כי צוקרברג הגיע בינתיים למסקנה שחיבור בתים לאינטליגנציה מלאכותית עלול לארוך יותר זמן מששיערנו, לפחות בעבור מרביתנו.

החלטה לשנה החדשה שמתחילה להתממש

במסגרת ההחלטות לשנה החדשה שקיבל צוקרברג לפני כמעט שנה הצהיר המנכ"ל המיליארדר כי יפתח בינה מלאכותית שתנהל את חייו וחיי משפחתו. "האתגר האישי שלי ל-2016 הוא לבנות AI שפשוט ינהל את הבית שלי ויעזור לי בעבודתי. אפשר לחשוב על זה כמו על סוג של Jarvis בסרט 'איירון מן'", כתב צוקרברג בפוסט שפרסם מיד עם תחילתה של השנה החדשה.

ב"פרויקט Jarvis" שלו, התכוון מייסד פייסבוק הצעיר והאמביציוזי להשתמש בקולו על מנת לשלוט בכל דבר בביתו – החל מהמוזיקה, המשך במערכת התאורה וכלה בטמפרטורת החדרים. הוא גם רצה ש-Jarvis ידע לפתוח לרווחה את השער הקדמי של הבית לקראת מכרים, שהמערכת תדע לזהות את פניהם.

בעיקרו של דבר, פרויקט Jarvis היה אמור להיות הגרסה הביתית לשירות העוזרת האישית Alexa של אמזון (Amazon), לשירות Home של גוגל (Google) או לעוזרת האישית של מיקרוסופט (Microsoft), Cortana.

בעבור צוקרברג העיסוק ב-Jarvis הוא אמנם גם אמצעי לחיפוש מענה לכל המתחרות שלו, אבל מדובר גם על חזרה לשורשיו בתחום התכנות. זו אינה הפעם הראשונה שבה המנכ"ל השאפתן חוזר לקידוד. האתגר שהציב לעצמו בשנת 2012 לצורך צמיחה אישית היה לקודד בכל יום. אבל האתגר הנוכחי קשר אותו עם גל חדש של מדעי מחשב שהתגלה כחיוני לצמיחת החברה שלו.

המערכת פשוטה ו"יכולה אפילו לשעשע את מקס"

המטרה שלי, כתב צוקרברג בפייסבוק בפוסט מיוחד שאותו כינה "לבנות את Jarvis" ושפרסם אתמול (ב'), "הייתה ללמוד על מצב הבינה המלאכותית – היכן שאנחנו מתקדמים יותר משאנשים מבינים, והיכן שאנחנו עדיין נמצאים במרחק רב מהמטרה. אתגרים אלה תמיד מובילים אותי ללמוד יותר ממה שציפיתי, והאחד המסוים הזה גם נתן לי הבנה טובה יותר של כל הטכנולוגיה הפנימית שבה מהנדסי פייסבוק משתמשים, כמו גם סקירה יסודית של אוטומציית הבית".

"עד כה השנה בניתי בינה מלאכותית פשוטה שאליה אני יכול לדבר בטלפון ובמחשב שלי, ושיודעת לשלוט בביתי, כולל באורות, בטמפרטורה, במכשירי החשמל, במוזיקה ובביטחון, שתלמד את הטעמים והדפוסים שלי, שיכולה ללמוד מילים ומושגים חדשים ויכולה אפילו לשעשע את מקס", סיפר צוקרברג בפוסט שלו.

אחד האתגרים הגדולים ביותר שאיתם מתמודד מנכ"ל ענקית הרשת החברתית בפרויקט הוא חיבור כל המכשירים בביתו למערכת, ולכן קודם כל היה עליו לכתוב קוד בכדי לחבר את כל המערכות השונות האלה, המדברות בשפות שונות, כך הוא מספר בפוסט.

"אנו משתמשים במערכת Crestron עם האורות שלנו, התרמוסטט והדלתות, במערכת Sonos עם ספוטיפיי (Spotify) בעבור המוזיקה, בטלוויזיית סמסונג (Samsung), במצלמת Nest בעבור מקס וכמובן שעבודתי מחוברת למערכות של פייסבוק".

מחייב חיבור לאינטרנט לכל מכשיר שהוא

צוקרברג נתקל במהלך עבודתו בבעיה מרכזית – מרבית המכשירים לא מחוברים לאינטרנט, זאת אומרת לא זכו להיות חלק מטכנולוגיית האינטרנט של הדברים. "דבר מה שלמדתי הוא שקשה למצוא טוסטר אשר יאפשר לך לדחוף לתוכו את הלחם בזמן שהוא כבוי, כך שתוכל להתחיל קלייה אוטומטית כאשר החשמל יידלק. בסופו של דבר מצאתי טוסטר ישן משנת 1950 וחיווטתי אותו עם מתג מחובר".

יש עוד כמה אלמנטים שצוקי מתקשה לחבר למערכת, למשל הוא מתמודד עם בעיות דומות בחיבור המכשור שמספק מזון לכלב שלו, ביסט.

"בעבור זה שעוזרים כמו Jarvis יהיו מסוגלים לשלוט בכל דבר בבתים של יותר אנשים אנחנו צריכים שיותר התקנים יהיו מחוברים ושהתעשייה תפתח APIs וסטנדרטים משותפים בעבור ההתקנים, על מנת שידברו אחד עם שני", הסביר צוקרברג.

Jarvis חייב להבין גם פקודות של האשה

קרולינה מילאנזי, אנליסטית ב-Creative Strategies, חושבת שצוקרברג למעשה בונה מה שאנשים רבים רוצים – עוזרת או עוזר דגיטליים אישיים בעבור ה"צרכים שלהם בכל מיני דרכים, החל בהבנה ועד לביצוע פקודות". אבל הטכנולוגיה עדיין לא הגיעה לכך, היא אומרת.

"צוקרברג גם מסביר בצורה ברורה איך החלק הקשה בבניית Jarvis היה להבהיר לו את הפקודות שלו כמו גם את אלו של אשתו. זוהי הנקודה שבה רוב האנשים שניסו את Alexa או את Siri של אפל יגידו לכם שהיא הכי מעצבנת".

לכן כעת, כמעט בפתח השנה החדשה, מסקרן פי כמה יהיה לגלות גם באיזה אתגר יבחר לו צוקרברג לשנת 2017, וגם איך יתקדם בבניית Jarvis במהלכה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים