שר המשפטים הגרמני: תובעים צריכים להיאבק בחדשות המזויפות בפייסבוק

הבחירות הצפויות בגרמניה בסתיו 2017 מביאות את המדינה האירופית להצטרף למקהלת הקולות המודאגים והזועמים בשל ריבוי החדשות המזויפות במדיה החברתית, ואף להכריז מלחמה של ממש על התופעה

מכריזים מלחמה. אילוסטרציה: BigStock

גרמניה ידועה בחוקי הדיבה ולשון הרע הנוקשים האופייניים לה, שנועדו בכדי להגן על אזרחים באמצעות הכרזה על השמצת אחרים כפשע מן המניין.

במהלך שנת 2015 הוגשו לבית המשפט הגרמני יותר מ-218 אלף תלונות בגין עלבונות, אבל רק מספר מצומצם מהמקרים שהובאו לדין הגיעו מהאינטרנט. כעת מודיע שר המשפטים, הייקו מאס, כי בכוונתו לשנות את המצב: "אנחנו צריכים לנצל באופן מלא את כל הסמכות החוקית העומדת לרשותנו", הבהיר השר.

"שופטים גרמנים ופרקליטי המדינה צריכים לפצח מיידית חדשות מזויפות המופצות באמצעות פלטפורמות מדיה חברתית כמו פייסבוק (Facebook)", כך אמר שר המשפטים הגרמני מאס, בראיון שפורסם אתמול (א').

עקרון חופש הביטוי לא מגן מפני לשון הרע

שר המשפטים – סוציאל דמוקרט המשרת בממשלתה השמרנית של הקנצלרית אנגלה מרקל – הזהיר את חברות הטכנולוגיה האמריקניות שוב ושוב שעליהן לכבד חוקים גרמניים כנגד השמצה והוצאת לשון הרע, בהסבירו כי בגרמניה חוקים אלו נוקשים יותר מהנהוג בארצות הברית. השר אמר לעיתון Bild am Sonntag שעקרון חופש הביטוי לא מגן מפני לשון הרע.

"השמצות ורכילות מרושעת אינן מכוסות תחת חופש הביטוי", אמר מאס ימים ספורים לאחר שפקידי ממשל בכירים אחרים קראו לחקיקה בכדי להתמודד עם "דברי שנאה" וחדשות מזויפות בפייסבוק ובפלטפורמות מדיה חברתית אחרות.

"רשויות המשפט חייבות להעמיד לדין על כך, אפילו באינטרנט", טען השר וציין כי העבריינים יכולים לקבל עונש של עד חמש שנות מאסר. "מי שמנסה לתמרן את הדיון המדיני עם שקרים צריך להיות מודע (להשלכות)".

סוגיית החדשות המזויפות הפכה ל"לוהטת" במיוחד לאחר אזהרות ששחררו סוכנויות הביון הגרמנית והאמריקנית בדבר ניסיונות של רוסיה להשפיע על הבחירות ועל דעת הקהל. בכירים מהממשלה בגרמניה הביעו חששות כי חדשות מזויפות יכולות להשפיע על הבחירות לפרלמנט הגרמני, הצפויות בחודש ספטמבר, שבמסגרתן תתמודד מרקל שוב בניסיון לזכות בכהונה רביעית כראש הממשלה.

חקיקה וחובה להקים משרדים מקומיים שיגיבו במהירות לתלונות

החששות מחדשות מזויפות התעצמו לקראת הבחירות, לאחר שראש סוכנות המודיעין הפנימי של גרמניה, הנס-גאורג מאסן, דיווח על עלייה בקמפיינים של תעמולה ודיסאינפורמציה רוסית, שמטרתם ערעור החברה הגרמנית.

"פייסבוק מרוויחה המון כסף מחדשות מזויפות", סיפר השר מאס ל-Bild am Sonntag והבהיר כי "לחברה שמרוויחה מיליארדים מהאינטרנט יש גם אחריות חברתית".

למרות שפייסבוק מצידה הבטיחה לאחרונה שתנקוט באמצעים נוקשים יותר בכדי למנוע הפצת חדשות מזויפות, בסוף השבוע אמר וולקר קאודר, יו"ר הקואליציה השמרנית של מרקל, כי הממשלה רוצה להציג כבר בתחילת 2017 חוק שיחייב חברות מדיה חברתית להקים משרדים מקומיים שיגיבו במהירות גדולה יותר על תלונות בגין תופעות של שנאה והשמצה.

יצוין כי גם הנציבות האירופית (The European Commission) יצאה לאחרונה בקריאה לחברות הטכנולוגיה הגדולות של ארצות הברית – פייסבוק, יוטיוב (YouTube), טוויטר (Twitter) ומיקרוסופט (Microsoft) – לזרז את הסנקציות שלהן בתגובה לדברי שטנה והסתה לטרור שמתפרסמים בפלטפורומות שלהן, או להתמודד עם האפשרות של חוקים אשר יחייבו אותן לעשות כן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים