נתון מדאיג: ייצוא ההיי-טק ירד ב-15.5%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעה על כך שהירידה בייצוא ההיי-טק מעמיקה ● ככלל, ייצוא הסחורות מישראל רשם בחודשים ספטמבר עד נובמבר קיטון של 5%

הייצוא של ההיי-טק הישראלי מרקיע שחקים. אילוסטרציה: BigStock

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום (ג') נתונים מדאיגים על הייצוא, בפרט של ההיי-טק: זה ירד בחודשים ספטמבר עד נובמבר ב-15.5%. נראה כי הקטר של המשק, שמהווה 47% מהייצוא הישראלי, מתקשה למשוך אותו, שכן הנתונים הנוכחיים מהווים המשך לקיטון של 9.8% שנרשם בחודשים יוני עד אוגוסט.

ככלל, ייצוא הסחורות מישראל ירד בשלושת החודשים האחרונים ב-5%. גם כאן מדובר בהתגברות של מגמת הירידה, לאחר קיטון של 2.8% בשלושת החודשים שלפני כן.

מנתוני הלשכה עולה כי ההיי-טק תופס נתח של 47% מהייצוא הישראלי. מתוכו, הייצוא של ענף ייצור הרכיבים והלוחות האלקטרוניים רשם צניחה של 32.8% בחישוב שנתי – קרי, ירידה חודשית ממוצעת של 3.3%. הייצוא של ענף ייצור התרופות, שנכלל גם הוא בסעיף ההיי-טק בנתוני הלמ"ס, קטן ב-22.4%, או ב-2.1% בממוצע לחודש.

נתונים בולטים נוספים מראים כי הייבוא של מוצרי צריכה ירד בחודשים המדווחים ב-4.1% וכי הגירעון בסחר בסחורות מתחילת השנה הסתכם ב-28.9 מיליארד שקלים לעומת 4.5 מיליארד בתקופה המקבילה ב-2015. הסחר בנובמבר הושפע בין השער משינויים בשער המטבע. ייבוא התשומות לתעשיות מכונות ואלקטרוניקה ירד ב-23.5% בחישוב שנתי (או ב-2.2% בממוצע לחודש).

"לייצר את סביבת המס הטובה בעולם ליצואנים"

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר בתגובה לנתונים כי "הנסיגות הנמשכות בייצוא הן איום ממשי על עתיד הצמיחה ורמת החיים בישראל. זה הזמן לייצר בישראל את סביבת המס הטובה בעולם ליצואנים, כדי להביא לגידול מחודש בייצוא ובצמיחה".

מניתוח התאחדות התעשיינים עולה שבחודשים אוקטובר ונובמבר (לעומת נתוני הלמ"ס, שמדברים על ספטמבר עד נובמבר) נרשמה נסיגה ריאלית של כ-0.1% בייצוא התעשייתי, לעומת הרבעון השלישי של השנה. הנסיגה בתקופה הנסקרת נגזרה ברובה מירידה ריאלית של כ-6% בייצוא של ההיי-טק, כאשר בנטרולה, יתר קבוצות ענפי הייצוא רשמו צמיחה של כ-5%.

לעומת זאת, במכון הייצוא מבקשים להרגיע. לדברי רמזי גבאי, יו"ר המכון, "נתוני ההיי-טק בחודשים ספטמבר-נובמבר 2016 הינם חריגים ואינם מעידים על המגמות העתידיות בענף, ולכן אין להיבהל מהנתונים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים