"העתיד הוא בתלת מימד – וצריכה להיות תוכנית לימודים רלוונטית"

"לשם העולם הולך והמהפכה הזאת נמצאת בעיצומה, ולכן צריך לבנות תוכנית לימודים להכשרה בתחום", אמר זמיר בן עקיבא, מנכ"ל Silicon Valley Campus

זמיר בן עקיבא, מנכ"ל Silicon Valley Campus. צילום: ניב קנטור

"העתיד נמצא בהדפסת תלת מימד. לשם העולם הולך והמהפכה הזאת נמצאת בעיצומה. לכן, צריך לבנות תוכנית לימודים להכשרה בתלת מימד כמקצוע לכל דבר", כך אמר זמיר בן עקיבא, מנכ"ל Silicon Valley Campus. לדבריו, "הדור החדש הוא פלסטלינה שאפשר לעצב אותה בתחום התלת מימד".

בן עקיבא דיבר שלשום (א') במסגרת פאנל שנערך כחלק מכנס ההדפסה התלת מימדית 3D Printing. הכנס התקיים במרכז הכנסים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מומחים ואנשי מקצוע בתחום, בהפקת אנשים ומחשבים ובהנחיית יריב ענבר ממדיאטק-ג'ון ברייס.

ענבר אמר בפתח הדיון כי "משרד החינוך לא דוחף להכשרה טכנולוגית, אבל באמצעות ההדפסה התלת מימדית יכולים להחזיר עטרה ליושנה בחינוך הטכנולוגי". יצוין כי בפאנל לא השתתף נציג ממשרד החינוך, על אף שהוזמן.

ד"ר יעקב מלינוביץ', ראש תחום הדפסת תלת מימד במדיאטק-ג'ון ברייס, אמר כי "הדפסת תלת מימד רלוונטית לא רק לחינוך הטכנולוגי אלא גם ללימודים אחרים, כמו היסטוריה או מדעי הרוח. עם זאת, חשוב מאוד לקדם את החינוך הטכנולוגי בישראל ובעולם, בטח בעולם המערבי, שם הוא נמצא בדעיכה. יותר מ-95% מהסטודנטים למדעי הטבע וההנדסה בארצות הברית הם לא אזרחים אמריקניים ואנחנו הולכים בעקבותיהם. לא כל דבר צריך ללמוד מהם".

הוא ציין ש-"בימים אלה עוברת על העולם מהפכת המעבר לייצור דברים בתלת מימד והנוער שלנו יהיה במיטב שנותיו כשיגיע שיא המהפכה הזאת, שצפויה להימשך כמה עשרות שנים. חשוב שהוא ידע לאיזה עולם הוא נכנס וחשוב ללמד אותו על כך".

ד"ר יעקב מלינוביץ', ראש תחום הדפסת תלת מימד במדיאטק-ג'ון ברייס. צילום: ניב קנטור

ד"ר יעקב מלינוביץ', ראש תחום הדפסת תלת מימד במדיאטק-ג'ון ברייס. צילום: ניב קנטור

"כיום, הלימוד של התלת מימד הוא לימוד לעומק, פר מדפסת וטכנולוגיה. אלא שהתעשייה צריכה אנשים שיסתכלו בהסתכלות כוללת ויבינו את הטכנולוגיות – הן לעומק והן לרוחב. צריך להבין את המכלול, כי מי שמבין את המכלול הקיים כיום יבין גם טכנולוגיות חדשות. מערכת החינוך צריכה לחנך לכך", אמר ד"ר מלינוביץ'.

שלוש גישות ללימוד תלת מימד

לאורה לוין מהבלוג 3D-Print-ED הסכימה שהדפסת תלת מימד היא מקצוע בפני עצמו וציינה כי יש שלוש גישות שונות לנושא: "שימוש במדפסת ככלי שממחיש תוצרים שהמורה יכול להיעזר בהם כדי ללמד; הדפסת תלת מימד כמקצוע בפני עצמו – גישה שאלה שבעדה רואים בהדפסת תלת מימד כטכנולוגיה של העתיד; והגישה המועדפת עליי – המדפסת ככלי לימודי, שמאפשר דברים מופלאים".

לדבריה, "ניתן באמצעות גישה זו לטפח אצל התלמידים את היצירתיות, החקר, הלמידה תוך כדי עשייה ואת העובדה שהכישלון הוא חלק אינטגרלי מהלמידה. אם משתמשים בה נכון, הטכנולוגיה הזו מאפשרת לקשור את הלימוד לבעיות אמיתיות. היא מפתחת את המעורבות של התלמיד בלמידה".

לאורה לוין מהבלוג 3D-Print-ED. צילום: ניב קנטור

לאורה לוין מהבלוג 3D-Print-ED. צילום: ניב קנטור

היא דיברה על הסיפוק שפיתוח יוצר אצל תלמידים: "ליוויתי לפני מספר שנים פרויקט יזמים צעירים, שבו ילדים בכיתה ט' עסקו ביצירת מוצר – משלב הרעיון ועד השיווק. הם יצרו צמיד מפלסטיק מיוחד, שמשנה צבע בשמש ומגלה מה רמת הקרינה. יוצר בהדפסת תלת מימד והם מכרו אותו ב-16 אלף שקלים. אחד התלמידים היה אחראי רק על השיווק ולא ישב רגע ללמוד את הדברים הטכניים. למרות זאת, הוא אמר שזאת הפעם הראשונה שבה הוא מרגיש מהנדס ורואה בעצמו פוטנציאל לכך".

עוד אמרה לוין כי "הדפסת תלת מימד בחינוך מנגישה את הטכנולוגיה וההנדסה לבנות".

"הדפסת תלת מימד יכולה להכניס מסגרות בדלת האחורית"

דובר נוסף בפאנל היה יהודה דוולצקי מיצירה במימד אחר. הוא דיבר על כך שיש מקצועות שהדימוי שלהם לא גבוה והדפסת התלת מימד יכולה לסייע להעלות אותו. "יש תפיסה שמקצועות כמו מסגרות ונגרות הם עבודות שחורות. הדפסת תלת מימד יכולה להכניס אותם בדלת האחורית. לא כל ילד צריך להיות דוקטור", ציין.

יהודה דוולצקי מיצירה במימד אחר. צילום: ניב קנטור

יהודה דוולצקי מיצירה במימד אחר. צילום: ניב קנטור

אוהד מיוחס, מנהל המחקר והפיתוח האקדמי בסטרטאסיס (Stratasys), קרא למערכת החינוך "לאתגר את התלמידים ואת הסטודנטים בדברים שאפשר לעשות רק בתלת מימד. מדפסת תלת מימד היא מכונה אחת שיש בה חומר, עיצוב ותהליך ייצור ביחד".

"זה מה שאנחנו עושים – יש לנו תוכניות לימודים מגיל 6 ועד גיל 120, שכל מה שאנחנו מפתחים ומעלים במסגרתן הוא בחינם", אמר.

אוהד מיוחס, מנהל המחקר והפיתוח האקדמי בסטרטאסיס. צילום: ניב קנטור

אוהד מיוחס, מנהל המחקר והפיתוח האקדמי בסטרטאסיס. צילום: ניב קנטור

לדברי מיוחס, "הילדים של היום ידעו הרבה יותר טוב מאתנו מה אפשר לעשות עם הטכנולוגיה. האפליקציות של היום די דומות לעבר, רק עם טוויסט. הילדים של היום יראו לנו איך הטכנולוגיה מתחדשת. צריך ללמד אותם מה עושה החומר ולתת לו תכונות מיוחדות. רק ככה נוכל לייצר את העתיד".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים