כך תסעו לחו"ל ותעשו קצת כסף

Fetchy הוא סטארט-אפ ישראלי קטן עם הרבה אמביציה, שפועל בשוק בעל פוטנציאל עולמי גדול - "המשלוחים החברתיים" ● עד כדי כך שגלעד סלינגר, שותף ואחד ממייסדי החברה, מצהיר ש-"אנחנו רוצים להפוך לאובר של תחום המשלוחים"

לא רק החברות הגדולות יכולות לעשות כסף ממשלוחים. צילום אילוסטרציה: BigStock

בשבועות האחרונים נתקלתי בפייסבוק (Facebook) בלא מעט חברים שמבקשים להעביר להם משהו, או כמה דברים, מחו"ל לארץ, ובכמה שהציעו שירותים כאלה. אם מדובר בערים פופולאריות על ישראלים, כמו ניו-יורק או בירות באירופה, ההיענות לכך לא מעטה.

תחום המשלוחים הזה חדש יחסית, אבל כבר זכה לשם: Social Delivery – משלוחים חברתיים, בתרגום חופשי.

שוק המשלוחים אונליין העולמי הוא עצום, עם הכנסות של מיליארדים על גבי מיליארדים של דולרים בשנה. 242 מיליארד, לפי נתונים של IbisWorld. השוק הזה גדל בקצב לא מזהיר במיוחד, אבל עקבי – של 0.6% לשנה, והוא כולל חברות ענק כמו UPS או פדקס (Fedex) לצד חברות קטנות יותר.

אחת מאותן חברות קטנות, סטארט-אפ שמתחיל בימים אלה את דרכו, היא Fetchy. החברה הישראלית נכנסה לשוק המשלוחים החברתיים לאחר שזיהתה את הפוטנציאל הגלום בו, והשיקה באחרונה את השירות שלה – באתר, באפליקציית אנדרואיד (Android) ובאפליקציית iOS. השירות אפשרי כרגע בשתי ערים – ניו-יורק ותל אביב, אולם בהמשך צפויה החברה להרחיב את הפריסה שלה לערים נוספות.

גלעד סלינגר, ממייסדי ושותף ב-Fetchy

גלעד סלינגר, ממייסדי ושותף ב-Fetchy

מה עושה החברה? "אנחנו מקשרים בין אנשים שרוצים לשלוח חבילה כלשהי ל-Fetchers – מטיילים בעולם שרוצים לעשות כסף מהמקום הפנוי שיש במזוודה שלהם", כך מתארים אנשי Fetchy את השירות באתר האינטרנט שלהם. מי שנכנס לאתר או לאפליקציה יכול להזמין משלוח או להציע את שירותיו, אם הוא נוסע לחו"ל.

"Fetchy התחילה לפני כשנתיים וחצי", מספר גלעד סלינגר, ממייסדי ושותף בחברה. "עבדתי בחברה והבנתי שאני רוצה לעשות דברים בעצמי. הכרתי את יפתח יקר, השותף הטכנולוגי שלי, ושכנעתי אותו לעבוד אתי".

בהתחלה עבדו השניים על סטארט-אפ אחר לגמרי, שניסה להפוך אופניים "רגילים" לחכמים, "אבל הבנו שזאת ריצה ארוכה ורצינו לרוץ לכיוון אחר", אומר סלינגר. "המפנה הגיע כשביקשו ממני להביא משהו מחו"ל. התחלתי לחקור את השוק וראיתי שיש בו הרבה ביקוש – אנשים שולחים ומעבירים הרבה דברים ב-'משלוחים חברתיים'. חשבתי לעצמי: למה לא לאפשר לאנשים לעשות מזה קצת כסף – ולהרוויח בעצמנו, כמובן".

כך זה עובד

כך זה עובד

"גילינו שיש ניסיונות רבים לפעול בשוק הזה, אבל הם לא מצליחים. ניסינו להבין למה ותוך כדי תנועה למדנו שלפצח שוק כזה רק בעזרת טכנולוגיה זה לא מספיק. צריך להציע ללקוחות פתרון כולל, שעונה על האופרציה שכרוכה בתחום וכולל פתרון ל-'מכשולים' כמו אבטחה ומכס", הוא מציין.

איך אתם פותרים את ה-"מכשולים" האלה?
"בנינו מודל ביטחוני עם רשויות הביטחון שמאפשר לנתב את המוצרים. מי שמעביר חבילה באמצעות השירות שלנו חוסך טרטורים, כי יש לנו את כל המידע במערכת".

ומה אם בכל זאת יש מוצר שדורש מכס, למשל?
"במקרה שכזה אנחנו שולחים את המטען בטיסות נוסעים או קארגו, מצהירים מראש ומקבלים הקלות מסוימות".

נניח שאני רוצה להעביר מוצר דרככם. מה אני צריך לעשות?
"אתה נכנס למקום הרלוונטי באתר או באפליקציה וממלא פרטים שלך, כותב מה אתה רוצה לשלוח והמערכת שלנו מקשרת אותך עם מישהו שנוסע לאותו המקום ומוכן להעביר את המשלוח. אתה מקבל מחיר שהוא חצי מהמחיר הממוצע בשוק, והוא כבר כולל מסים".

ואם אני נוסע ומוכן להעביר חבילה עבור מישהו אחר?
"קודם כל, אתה צריך להיכנס לאתר, בין אם באמצעות שם משתמש וסיסמה או דרך פייסבוק (אפשרות שלא קיימת באפליקציה – י"ה), ולהזין קוד אימות. לאחר מכן, אתה לוחץ על מנת להציע משלוח, בוחר בסוג המוצר (למשל, צעצועים, מוצרי חשמל או מוצרים למשרד) וממלא את המחיר שאתה דורש, בדולרים".

איפה אני אוסף את החבילה שהסכמתי להעביר?
"בשדה התעופה או במלון. יש לנו שותפויות עם חברות שנמצאות בשדות תעופה בעולם ואנחנו יודעים להפגיש אותך עם החבילה".

Fetchy מבטיחה להעביר את המוצר בתוך בין 2 ל-10 ימי עסקים והיא אף מבטחת אותו. כרגע, כאמור, ניתן לבצע העברות רק בין נמל התעופה בן גוריון ל-JFK בניו-יורק, או להיפך, אולם עד סוף השנה הבאה מתכננים אנשי החברה להרחיב את השירות לשדות תעופה בלונדון ובפיליפינים ובהמשך – ליעדים נוספים.

לוגו Fetchy

לוגו Fetchy

למה אתם מתמקדים דווקא בישראל? הרי מדובר בשוק קטן מאוד.
"אנחנו פועלים בימים אלה בארץ ובניו-יורק – בארץ כי אנחנו ישראלים וכי ישראל היא מדינה עם אבטחה כבדה בשדה התעופה, מה שמאפשר ללקוחות שלנו שקט נפשי, ובניו-יורק כי היא מאוד אטרקטיבית למשלוחים לכל העולם. העניין הוא שצריך הרבה כסף בעסק הזה".

ואמנם, Fetchy נמצאת בתחילת הדרך – היא גייסה בינתיים רק כחצי מיליון דולר. עם זאת, נראה שיש לה פוטנציאל גדול, גם מאחר שהיא נכנסת לשוק לא קטן, שכמעט אף אחד אחר לא נכנס אליו, וגם בגלל האמביציה הרבה שניתן לזהות מפגישה עם החבר'ה של Fetchy. אולי בהתאם, סלינגר כבר מצהיר כי "אנחנו רוצים להיות האובר (Uber) של המשלוחים".

לדבריו, "העולם הולך לכלכלה חברתית, זה טרנד שתופס גובה בהרבה מאוד תחומים, עם הרבה חברות, בין אם אובר (בתחום התחבורה השיתופית, שמשרד התחבורה מעכב את כניסתה לישראל – י"ה), Airbnb ושירותים אחרים. הצרכנים סומכים יותר על אנשים אחרים, על אנשים פרטיים ושקופים מאשר על עובד של חברת משלוח שמטפל בהרבה חבילות והופך להיות אפאטי אליהן. אנחנו נותנים יחס אישי לכל חבילה, במשלוח הכי מהיר וזול, עם פחות ידיים באמצע".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גור

    מגניב מאד, סוף סוף פוטנציאל ישראלי למשלוחים חברתיים!

  2. עידן

    רעיון מעולה! סוף להגמוניה של ענקיות המשלוחים וכל זה לטובת הצרכן. נשמע הרבה יותר הגיוני שמישהו שחוזר מארה"ב יביא לי את המוצר שקניתי באמזון בכמה דולרים מאשר לשלם 40-70$ על משלוח שיגיע אחרי 14-21 ימים.. שיהיה לכם בהצלחה

אירועים קרובים