יצחק פטרבורג, יו"ר טבע: "נפתח פתרונות לחולים כרוניים – בעזרת ווטסון"

ענקית התרופות והענק הכחול יבצעו מחקרים משותפים על מנת לגלות אופציות טיפול חדשות ולשפר את ניהול הטיפול במחלות כרוניות

פרופ' יצחק פטרבורג, יו"ר מועצת המנהלים של טבע. צילום: אבי בליזובסקי

יבמ (IBM) וטבע הודיעו כי הן ישתפו פעולה בשני אתגרים מרכזיים בתחום הבריאות: גילוי אופציות טיפול חדשות ושיפור ניהול הטיפול במחלות כרוניות. שני הפרויקטים החדשים יפעלו על גבי ענן הבריאות של ווטסון (Watson).

ההודעה על כך נמסרה בכנס Wow (ר"ת World Of Watson) של הענק הכחול, שנערך בימים אלה בלאס וגאס. מסרו אותה פרופ' יצחק פטרבורג, יו"ר מועצת המנהלים של טבע, וג'יני רומטי, יו"רית נשיאת ומנכ"לית יבמ.

לדברי ד"ר פטרבורג, "המהלך מיועד לפתח ולספק סוגים חדשים של פתרונות תרופתיים, המשלבים בין המומחיות הרפואית והטכנולוגית של טבע לבסיס נתונים עשיר, שאין לו כל מקביל בתעשייה, ויכולות מחשוב קוגניטיבי מתקדמות דוגמת ווטסון".

במסגרת שיתוף הפעולה יבצעו חוקרי טבע ויבמ מחקר משותף בן שלוש שנים, שמיועד לפתח טכנולוגיות קוגניטיביות לתחום המעקב אחר תגובה לטיפולים תרופתיים, ולגילוי שימושים חדשים בתרופות קיימות. על פי שתי החברות, המחקר המשותף שלהן בתחום מחלות דרכי הנשימה ומערכת העצבים המרכזית יהיה הניסיון הראשון לשלב מידע שנאסף על ידי The Weather Company, שבבעלות יבמ, לתוך מערכת ניתוח קוגניטיבי אנליטי בתחומי הבריאות.

מדובר בהמשך שיתוף הפעולה בין ענקית התרופות לענק הכחול. טבע הייתה אחת השותפות המייסדות בתוכנית השותפים במדעי החיים, שפועלת סביב ווטסון וענן הבריאות שלו.

"הטכנולוגיה מאפשרת להתאים את הפתרון המתאים ביותר לחולים"

פרופ' פטרבורג אמר כי "אנחנו נמצאים בתקופה מרתקת עבור תעשיית התרופות. אנשים חיים יותר, וכתוצאה מכך יש יותר אנשים החולים במחלות כרוניות, אלא שחברות התרופות לא מסוגלות לפתח תרופות חדשות למחלות אלה, שהחברה מצפה מהן שנספק".

"כתוצאה מכך, עלויות הטיפולים הרפואיים ממריאות שחקים, בכל העולם ובמיוחד בארצות הברית, שבה דולר אחד מתוך חמישה מוצא על שירותי בריאות", הוסיף.

הוא ציין כי "המטופלים של היום הם לקוחות שרוצים תמורה לכספם ושהרפואה תהיה זולה, נוחה שקופה ומתאימה לצרכיהם האישיים. אנחנו חברה גדולה, אבל זה לא מספיק – עלינו להבין את הדרישות ולענות להן".

בתשובה לשאלתה של רומטי מהו התפקיד של הטכנולוגיה בענף הבריאות ענה פרופ' פטרבורג כי "האפליקציות והחיישנים שלנו עוזרים לנו להבין טוב יותר את דרישות החולים. התבונה המלאכותית עוזרת לנו להבין את המחלות ולתפור עבורן את הפתרון המתאים ביותר".

"מצד שני", הוסיף, "הטכנולוגיה מציבה בפנינו אתגרים. פתאום נכנסות לתחום חברות שאינן חברות תרופות, כמו גוגל (Google), אפל (Apple) וחברות סטארט-אפ. אלה האחרונות מנסות להמציא פתרונות קסם לבעיות הרפואיות, בדרך שבה שינתה Uber את תחום התחבורה. אני מצפה ל-Uber שכזה גם בתעשיית התרופות".

"יש לנו את ההזדמנות וגם את המחויבות להוביל את השינויים הטכנולוגיים בתחום התרופות", אמר פרופ' פטרבורג. באשר למחלות הכרוניות הוא ציין כי הן "מציגות אתגר כלל עולמי כבד – הן לחולים והן למערכות הבריאות. מחלות כרוניות נפוצות, דוגמת אסטמה, שצפויה לפגוע ב-400 מיליון חולים עד 2025, לא זוכות לטיפול הולם, משום שחולים רבים לא מתמודדים איתה כראוי, למרות עשרות שנים שבהן זמינות תרופות מוכחות לטיפול בה. אנשים רבים שסובלים מאסטמה חווים התקפים שהם לא מסוגלים לשלוט בהם בשל שימוש לא נכון במשאף או אי התמדה בטיפול. לנוכח המציאות הזאת, נדרשים פתרונות טיפוליים שמאפשרים שליטה מלאה במחלה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים