המהפך שעברה ההכשרה של אנשי הטכנולוגיה בצה"ל

"הייעוד שלנו הוא העצמת גופי התקשוב בצה"ל על ידי הקניית ידע וכלים לכוח אדם הטכנולוגי המעצב את המציאות התקשובית של הצבא", אמר סא"ל רמי שקד, מפקד בסמ"ח, בראיון לאנשים ומחשבים לרגל פרישתו

סא"ל רמי שקד, מפקד בסמ"ח

בימים אלה עומד סא"ל רמי שקד לסיים את תפקידו כמפקד בסמ"ח ולפרוש משירות בצה"ל אחרי 25 שנים. בסמ"ח זה ראשי תיבות של בית הספר למקצועות המחשב, אבל המונח הזה כבר מזמן לא מבטא באופן מלא את השינוי הפדגוגי והטכנולוגי שעבר מוסד ותיק זה, שהוא בית היוצר למפתחים ולמנהלי הטכנולוגיה בצה"ל.

המספרים מרשימים: בבסמ"ח מכשירים לא פחות מ-20 מחזורים בשנה של מקצועות התכנות, 35 מחזורים של מקצועות ההפעלה והתשתיות ושלושה מחזורים של חיילים העוסקים בתחום הסייבר. ככלל, אחראי בית הספר על 60 סוגים שונים של הכשרות, עם 200 מחזורים בשנה.

בתחילת הראיון שנתן סא"ל שקד לאנשים ומחשבים לרגל פרישתו, הוא מיהר לציין ש-"בסמ"ח ממוצב כיום כאקדמיה הצה"לית למקצועות המחשב והסייבר". אלה הם התוצרים של מהפך פדגוגי-אסטרטגי שהוביל שקד בשנתיים האחרונות, שמשנה לחלוטין את הדרך בה יוכשרו בעתיד מקצועני טכנולוגיה בצה"ל.

מהו הייעוד החדש של בסמ"ח?
"הייעוד שלנו הוא העצמת גופי התקשוב הטכנולוגיים בצבא, על ידי מימוש תהליכי למידה משמעותית, הקניית דרך חשיבה יוצרת, ידע וכלים רלוונטיים לכוח אדם הטכנולוגי, המעצב את המציאות התקשובית של צה"ל.

אנחנו מבינים שהעולם הטכנולוגי עובר שינויים בקצב מואץ ושהתוכניתן, מגן הסייבר ואיש התשתיות הם הלב הפועם של מערך הטכנולוגיה בצה"ל. זיהיתי לקונות בתפיסה הפדגוגית שעל בסיסה הכשירו עד כה אנשי טכנולוגיה בצה"ל ולקחתי על עצמי לנסות ולשנות את זה, תוך שמירה על הרוח והמסורת של בסמ"ח".

כיצד תרגמתם את זה למעשים?
"החזון החדש של בסמ"ח תורגם לתוכניות הכשרה ומערכי לימוד שמבוססים על שתי רגליים: האחת – המטרה אינה ללמד טכנולוגיה לשם טכנולוגיה, אלא ללמד את החניכים ללמוד, לדעת להתמודד עם שינויים דחופים ובלתי צפויים, להשתלט עליהם ולספק את הפתרונות ליחידות הטכנולוגיות, שהן הלקוחות של הבוגרים שיוצאים מפה.

הרגל השנייה כוללת את ההכשרה בתחומים הטכנולוגיים הבסיסיים, כמו חשיבה אלגוריתמית, ומינון גבוה ביותר של יישום של התחומים הכי חמים כיום בתעשייה, כמו אינטרנט של הדברים, מובייל, קוד פתוח ופיתוח באמצעות הווב. שפות תכנות ישנות, כמו C SHARP, נעלמו ולא נלמדות יותר".

סא"ל שקד בכיתת ההדרכה של בסמ"ח. צילום: פלי הנמר

סא"ל שקד בכיתת ההדרכה של בסמ"ח. צילום: פלי הנמר

לדברי שקד, "מרגע שהגדרנו את ה-DNA החדש של איש הטכנולוגיה בצה"ל יצרנו את המצפן הפדגוגי של החינוך הטכנולוגי הצבאי. בהתאם לזה נבנים כל הקורסים, תוך שימוש במנגנוני הלמידה החדישים ביותר שקיימים כיום בעולם. לדוגמה, אנחנו מאמצים לימוד באמצעות מציאות מדומה, שימוש בטכנולוגיות משחוק ואת נושא הלמידה הרשתית, שהיא דבר חדש בצה"ל".

"בנוסף", אמר, "החניכים מתנסים פרויקטאלית בסביבת עבודה שדומה לסביבה שבה הם ישרתו. לדוגמה, אנחנו מביאים לפה צוערים שבמסגרת ההשלמה החיילית מתרגלים עם החיילים איך עובדים עם אנשי היחידות השונות. הם נחשפים בפעם הראשונה לעבודה עם האנשים והסביבה שהם יהיו בה זמן קצר לאחר סיום הקורס. זוהי חוויה מרתקת, שמבוססת על סימלוציות מלאות של תפקידים, שרשרת פיקוד והתנסות של המפקדים עם האנשים שהם יהיו אנשי הטכנולוגיה שלהם. כל זה כדי לייצר את חוויית הלימוד אצל הצעירים, ליצור אצלם את ההתלהבות וההבנה למה הם פה ומה הם הולכים לעשות הלאה. התמהיל הוא 30% למידה עיונית והיתר – למידה מעשית, כולל התנסות בפרויקטים שנוגעים לצרכים האמיתיים של צה"ל".

כאן הכול קורה. הכניסה לבסמ"ח. צילום: פלי הנמר

כאן הכול קורה. הכניסה לבסמ"ח. צילום: פלי הנמר

מה, למשל, הם מפתחים במסגרת הקורס?
"במסגרת הפרויקטים חיילים פיתחו אלגוריתמים שקשורים לשו"ב – אתגרים שצה"ל מתמודד איתם לא מהיום. במסגרת התרגולים של קורסי הסייבר אנחנו מפעילים טכנולוגיית משחוק של מציאות מדומה, ואנשי הסייבר צריכים לפתח אלגוריתמים כדי לתרגל אותה. יש לצעירים הללו סיפוק רב כשהם נוגעים בדברים אלה. מבחינתי, זו המהות האמיתית במטרות ההכשרה. את כל השאר הם ילמדו, לבד בכלים שאנחנו נותנים להם".

מהו הפרופיל החדש של אנשי הטכנולוגיה בצה"ל?
"היעד שלנו הוא ליצור מצוינות טכנולוגית, כי טכנולוג מצטיין תורם ישירות לביטחון המדינה. מתוכניתן בצה"ל נדרש כל דבר שמצופה מחייל ברמת ערכי הצבא: להיות עצמאי, מתפקד בתנאי לחץ, סקרן, רואה רחוק ומבין את הצורך המבצעי. כיום, תוכניתנים יורדים לשטח ורואים מקרוב מהם הצרכים של היחידות. הם גם מודעים היטב לנושא אבטחת המידע. מעבר לזה, הם לומדים בקורס מיומנות של יעילות הנדסית וחיבור ישיר לערך המבצעי. זהו הלך הרוח שאנחנו מנסים להחדיר לבוגרים שלנו".

מהם מקורות הגיוס שלכם? מאיפה אתם שואבים מועמדים?
"אנחנו מבצעים איתור מוקדם בכיתות י"א-י"ב של אנשים איכותיים והם עוברים תהליכי מיון שונים. לא נדרש ידע מוקדם ואנחנו יכולים לקבל גם בוגרי מגמות שלא קשורות למחשוב ולמדעים – מוזיקה, למשל. כמובן שאחד התנאים הבסיסיים הוא פרופיל עורפי.

מקור שני הוא בוגרי תואר ראשון במקצועות המחשב, טכנאים ובוגרי י"ג במגמת הנדסת תוכנה. אנחנו משלבים גם מועמדים מהפריפריה ועושים מאמצים רבים להגביר את אחוז הבנות שמשולבות בקורסים".

הראיון המלא עם סא"ל שקד יתפרסם בגיליון הקרוב של המגזין מנהיגים מבית אנשים ומחשבים, שיראה אור בנובמבר.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שירת ביחידה

    למרות שלא לכולם היה קל עם השינוי שרמי הוביל הוא עשה מהפכה אמיתית בבסמ״ח, זיהה מצויין את מה שנדרש היה לשנות ובתהליך ארוך ולא פשוט מבחינה ניהולית ופיקודית הפך כמעט כל אבן ביחידה וגרם לבסמ״ח להיות רלוונטית מבחינה מקצועית והדרכתית טוב שיש לנו יחידות כאלו

  2. שירת ביחידה

    לוקח קרדיט על דברים שלא עשה ולא השתנו בזמנו אפילו. הגיע ליחידה מצוינת והישגו המשמעותי היחיד הוא שלא הרס אותה.

אירועים קרובים