רוב אש, יבמ: "ארגונים טובעים באוקיינוסים של מידע; כלי ה-BI הם גלגל ההצלה האחרון שלהם"

"האתגרים העומדים בפני העולם הטכנולוגי מגיעים מכמה היבטים: מורכבות המערכות הטכנולוגיות, הגלובליזציה, זיהום הסביבה, אבטחה פיסית ואבטחת מידע והתפוצצות המידע", אמר אש - מנכ"ל קוגנוס לשעבר, באירוע שערכה יבמ ישראל ● לדברי אש, שמבקר בארץ השבוע, אחד מכל שלושה מנהלים מודה שהחלטותיו מבוצעות בלא המידע הרלוונטי לכך ● המענה, הסביר, הוא גישה מערכתית כוללת לטיפול במידע

"ארגונים טובעים באוקיינוסים של מידע ונתונים, אולם זה לא עוזר להם. מנהלים מקבלים החלטות נטולות מידע מבוסס, ובכלל – החלטות גרועות. כלי בינה עסקית, כלי חיזוי אנליטי וכלי ניהול ביצועים – הם גלגל ההצלה האחרון שלהם, על מנת להשתפר בתפעול ובתפקוד עסקיהם". כך אמר רוב אש, מנכ"ל קבוצת ניתוח המידע וניהול ביצועים ביבמ (IBM) העולמית, שהיה דובר המפתח בכנס שערכה הבוקר (א') יבמ ישראל.

צילום ועריכת וידיאו: גיא רז

אש שימש כמנכ"ל ענקית ה-BI קוגנוס (Cognos) עד לרכישתה על ידי יבמ, תמורת 5 מיליארד דולרים. לכנס, שנערך בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו מאות משתמשי קוגנוס, מנמ"רים, מנהלי BI בארגונים ומפתחי תוכנה. הכנס נערך במלון הילטון בתל אביב, והנחה אותו יואב יפה – מנהל תחום קוגנוס ביבמ ישראל.

האתגרים העומדים בפני העולם הטכנולוגי, אמר אש לאנשים ומחשבים, מגיעים מכמה היבטים: מורכבות המערכות הטכנולוגיות וה-ICT בתוכם, הגלובליזציה, זיהום הסביבה וצמצום משאבי הטבע, אבטחה פיסית ואבטחת מידע והתפוצצות המידע. תחום התפוצצות המידע, הסביר, דורש שינוי מחשבתי ותפיסתי, על מנת להתמודד עימו. כך, ציטט אש בדבריו מסדרת מחקרים בלתי תלויים שנאספו באחרונה מחברות המחקר השונות, הממחישות את מורכבות הבעיה והצורך בגישה רב-מערכתית בהתמודדות מולה: מדי יממה נוצרים 15 פטה-בייט של נתונים ומידע ברחבי העולם – נפח מידע הגדול פי 8 מכלל המידע המצוי בכלל הספריות בארה"ב; בשנה הבאה, 2010, יעמוד נפח המידע בעולם על 988 אקסה-בייט; מדי יום נוצרים בעולם 200 מיליארד מיילים; עובד ארגוני מקדיש בממוצע 30 שעות שבועיות למענה למיילים, לחיפוש מידע ארגוני מאורכב, ולניתוחו; ארגון ממוצע בגלובוס, המונה אלף עובדים, מבזבז 5% מזמנו בחיפוש מידע בשרתי הארגון, בעלות שנתית משוועת של 5.3 מיליון דולרים.

מחקרים נוספים, אמר אש, העלו כי מנהלים נמצאים במחסור מתמיד של תובנות, ואחד מכל שלושה מנהלים ברחבי העולם מודה שהחלטותיו מבוצעות בלא המידע הרלוונטי לכך. מחקר נוסף הצביע על כך שלמחצית מהמנהלים בארגונים אין גישה למידע חוצה ארגון, מה שפוגם בכלל עבודתם, לא רק זה הכרוך בקבלת החלטות. היבט נוסף פגום, לדברי אש, הוא ששלושה מתוך ארבעה מנהלים הודו במחקרים שונים כי הם חסרי יכולת לחזות את העתיד באופן מבוסס נתונים, ולכן פועלים על בסיס תחושתם. בשל שלל נתונים מחקריים אלה, אמר אש, "נדרשת אינטליגנציה חדשה להתמודד עם שפע המידע והנתונים".

כך, אמר אש, אופי המידע משתנה, ובניגוד לעבר הוא ברובו אינו תוצר של בני אדם, אלא מגיע ממקורות מכניים – דוגמת סנסורים, תגי RFID, מונים, מערכות GPS ועוד. היבט נוסף, ציין אש, הוא ריבוי סוגי המידע, המגיע בתצורות שונות וממגוון מקורות מידע, וככזה הוא "מלוכלך", משמע מגיע עם שגיאות רבות, נתונים לא מדויקים או שקריים, וזאת בלא יכולת לסננו בזמן אמת ולטייבו.

המענה, הסביר אש, הוא גישה מערכתית כוללת לטיפול במידע. בעבר, אמר, ארגונים ניתחו תהליך עסקי בודד, מה שכיום כבר אינו רלוונטי. כיום, הדגים, חברת תעופה נדרשת לשקלל בין מזג האוויר הגשום, בין כמות נוסעיה, מצב ומצאי מטוסיה, המשבר הכלכלי, עלויות הדלק ועלויות השהות בשדה התעופה – על מנת שתוכל להיות רווחית בכל טיסה וטיסה שלה.

היבט נוסף שנדרש לטפל בו, אמר אש, הוא הצורך לטיוב בקבלת ההחלטות של המנהלים, תוך שימת דגש על קיצור הזמן של המידע המנותח המגיע למנהלים. עתיד הבינה העסקית, אמר אש, יהיה עם יותר ויותר יישומים ניתוחיים, לצד שילוב בין מיחשוב אנליטי ומיחשוב חברתי, עם רשתות חברתיות בעולם העסקים. "מיחשוב אנליטי אינו רק טבלאות או קוביות נתונים", אמר אש, "אלא גם תקשורת בין אנשים, והעברת התובנות הנוצרות בתהליך הניתוח – לאנשים שונים". במקביל, ציין, "תתרחב היכולת להתמודד עם מגוון רחב יותר של נתונים מסוגים שונים, הדורשים ביצוע ניתוחים מורכבים מסוגים שונים, ולחשיפת קשרים והקשרים בלתי מוכרים כיום. כך, נראה גם יותר ניתוח המבוצע על מאגרי טקסט בלתי מובנה".

אש סיים בתארו את הנדרש מכלי ה-IT השונים, ובתוכם כלי הבינה העסקית, על מנת שיתמכו בשינוע הנתונים, ניתוחם וטיובם. לדבריו, הגישה העתידית לטיפול במידע תביא לכמה שינויים. האחד, המנהל יהפוך לפרואקטיבי, ובמקום להגיב – יפעל באופן יזום על בסיס תחזיות מנותחות. השני, המנהל ינטוש את החלטותיו המונעות מאינטואיציה ואינסטינקטים, ויפעל על בסיס מידע מבוסס עובדות ובזמן אמת. השלישי, המידע יעבור מהמצב כיום, בו הוא מצוי בקרב מומחי הידע וניתוח הנתונים למצב של מידע מפוזר, שכלל משתמשי הארגון הם צרכניו. הרביעי, המידע יעבור מהמשרד האחורי לכל מקום בו מצוי העובד, גם בשטח או בבית. ההיבט החמישי, אמר אש, הוא שארגונים עוברים מתהליך של מיכון לתהליך של מיטוב. משמע, אם בעבר מערכות ה-ERP וה-CRM היו במרכז, הרי שכיום המיכון של התהליכים הארגוניים הסתיים, וכעת ארגונים נדרשים לטייב ולנתח נתונים עסקיים שונים, על מנת לשפר את תפעול העסק.

"יבמ השקיעה בשנים האחרונות יותר מעשרה מיליארד דולרים בתחום הבינה העסקית, הניתוח העסקי, החיזוי וניהול הביצועים – ברכישות ובמו"פ פנימי – והיא ערוכה לספק פלטפורמה כוללת ללקוחותיה הארגונים בתחומים צומחים אלה", סיכם אש.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים