הסירות הרובוטיות בדרך לתעלות אמסטרדם

הן יחלו לנוע במימי העיר ההולנדית בשנה הבאה, במסגרת פיילוט שיימשך חמש שנים ● המחקר יעסוק גם בבחינת חיישני ביוב מיוחדים לניבוי מחלות

האם הרובוטים יחליפו את הסירות המסורתיות של אמסטרדם? צילום: BigStock

אם יש מקום שמתאים לערוך בו את המבחן הראשוני לסירות אוטונומיות הרי זו אמסטרדם, שכרבע כמשטחה מכוסה במים ושיותר מ-100 קילומטרים של נתיבי שיט מתפתלים ברחביה. לא פלא, אם כן, שכשהעיר מתמקדת בעתיד התחבורה בה היא לא מגלה – כמו מרבית העולם – עניין דווקא במכוניות ללא נהג. במקום זאת אמסטרדם מתעניינת בסירות בנהיגה עצמית.

גוף המכונה AMS (ר"ת Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions), שהוא המכון האמסטרדמי לפתרונות עירוניים, הודיע על יוזמת מחקר חדשה, שתחל בשנה הבאה ותימשך חמש שנים, שנועדה לחקור האם כדאי להחליף את הסירות ששטות על תעלות העיר ההולנדית בסירות רובוטיות.

"תארו לעצמכם צי של סירות אוטונומיות להובלת סחורות ואנשים", כתב ראטי קרלו מ-MIT, המשמש חוקר ראשי בתוכנית, בהודעה של המכון. "חישבו גם על תשתית צפה דינמית וזמנית, כפי שמכתיבה הימצאותם של גשרים ומפלסים, שניתן להרכיב או לפרק בתוך שעות".

Roboat (שילוב של Robot ו-Boat – סירה) הוא השם של התוכנית והיא מתבצעת על ידי חוקרים מ-MIT בשיתוף אנשי מחקר משתי אוניברסיטאות הולנדיות – Delft University of Technology ו-Wageningen University and Research. לתוכנית הוקצו 25 מיליון יורו ונקבע יעד לייצור האבטיפוס הראשון, שאמור להגיע לתעלות של אמסטרדם עד השנה הבאה.

רובוטים לאיסוף נתונים וחיישני ביובים

בנוסף ליצירת סירות אוטונומיות, שיוכלו לשמש כגשרים זמניים או ככלי תחבורה ציבורית, פרויקט Roboat יחקור גם יצירת רובוטים לאיסוף נתונים, שמטרתם לעזור בפתרון בעיות בריאות הציבור. החלק הזה במחקר ייבנה על בסיס העבודה שנעשתה על ידי יוזמת Underworlds של MIT, שבמסגרתה מפותחים חיישנים במערכות ביוב שצופים מראש הפצה או דעיכה של מחלות.

ארג'ן ואן טימרן, המנהל המדעי של AMS, אמר כי מטרת החלק הזה במחקר היא ליצור "מודל חיזוי עבור התפרצויות פוטנציאליות". לדבריו, רובוטים במערכות הביוב יכולים לחלץ נתונים מדגמיים מפסולת מתוצרת האדם, ולאחר מכן לחזות ולמפות באמצעותם את התפשטותם של מצבים שונים, משפעת ועד לסוכרת.

ואן טימרן ציין שהפרויקט יחקור גם את היישומים המסחריים של מערכות אלה ויבחן איך טכנולוגיית ניטור ביוב, או מוניות מים חצי-אוטונומיות, יוכלו להימכר לערים אחרות. הוא ציין כי 80% מהתפוקה הכלכלית העולמית מתרכזת סביב אזורי חוף ודלתות, וש-60% מאוכלוסיית העולם מתגוררים ספציפית באזורים אלה. גובה פני הים העולה תדיר – תופעה שנובעת מההתחממות הגלובלית – צפוי להגדיל גם את הצורך בסוג כזה של טכנולוגיה צפה.

לדוגמה, תוכנית Roboat משתפת פעולה עם העיר בוסטון, סיפר ואן טימרן. בוסטון היא אחת הערים הפגיעות ביותר בארצות הברית, כשמדובר בעליית גובה פני הים. ב-2014, קונסורציום של מתכנני ערים ואדריכלים מבוסטון הציע להמיר חלק מרחובות העיר לתעלות, על מנת להתאים את העיר לגובה פני הים העולה. במקום מי שיטפונות המציפים את העיר, הם פשוט יתועלו לתוך נתיבי מים כמענה לבעיה. בהתחשב בשיתוף הפעולה המחקרי, הצעד הבא אחרי שבוסטון תהפוך לאמסטרדם האמריקנית יהיה אולי למלא גם את תעלותיה בסירות הרובוטיות החדשניות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים