רוצים ריגול בסייבר? שלמו 1.1 מיליון דולר

הניו-יורק טיימס חשף את מחירון הריגול הדיגיטלי של NSO הישראלית ● החברה מהרצליה פיתחה מערכת שמאפשרת למפעיליה לשאוב את כל המידע מכל מכשיר טלפון נייד, מכל סוג, בכל מקום בעולם

למען מי אתה עובד? צילום אילוסטרציה: BigStock

רוצים לרגל אחר 10 בעלים של מכשירי iPhone בלא ידיעתם? לדעת על כל הקשה, משלוח הודעה או מיקום שלהם? הניו-יורק טיימס (New York Times) חושף את המחירון של NSO הישראלית לתחום: 650 אלף דולר, בתוספת דמי התקנה בסך חצי מיליון דולר.

NSO Group הישראלית, שהוקמה לפני שש שנים, נהגה לפעול מתחת למכ"ם. לפני ימים אחדים פורסם כי היא ניצלה שלוש פרצות אבטחה במוצרי אפל (Apple), מתוך מטרה לרגל אחר מתנגדי משטר ועיתונאים – כך על פי טענת חוקרי אבטחת מידע בארצות הברית.

לדברי החוקרים, NSO Group, המפתחת ומשווקת תוכנות ריגול למעקב אחרי טלפונים סלולריים, היא זו אשר אחראית לפריצות. תוכנות הריגול שלה עוקבות אחר התנועות וההקלדות של יעדי הריגול, בלא להותיר עקבות. תוכנת החברה מאפשרת לקרוא הודעות טקסט ומיילים, לנטר שיחות ואנשי קשר, להקליט צלילים, לאסוף סיסמאות ולעקוב אחר המיקום של המשתמשים במוצרי אפל.

הודעות טקסט חשודות

החברה מהרצליה פיתחה מערכת שמאפשרת למפעיליה לשאוב את כל המידע מכל מכשיר טלפון נייד, מכל סוג, בכל מקום בעולם. זאת, רק על בסיס מספר הטלפון הנייד – כאשר כריית הנתונים נעשית מרחוק.

בתגובה לפרסום, אפל הוציאה גרסה מעודכנת של מערכת ההפעלה הניידת שלה iOS 9.3.5, וקראה למשתמשים לבצע את העדכון. NSO Group עלתה לכותרות כאשר בתחילת החודש, אחמד מנסור, פעיל זכויות אדם באיחוד הנסיכויות, אשר כבר היה יעד למעקב של התוכנה בעבר מאז 2011 – החל לקבל הודעות טקסט חשודות.

ההודעות כללו מידע על עינויים שנעשו באזרחי המדינה ובתוכן לינק שאינו מוכר. מנסור העביר את ההודעות לחוקרי אבטחת מידע, ואלה אישרו כי אכן נעשה ניסיון לעקוב אחריו באמצעות ה-iPhone שלו. יעד ריגול נוסף של החברה היה עיתונאי מקסיקני שכתב על שחיתות בממשלה המקסיקנית.

מיילים פנימיים ששלחו אנשי NSO ללקוחות וללקוחות פוטנציאליים, שנחשפו בעיתון, מעלים חוזים והצעות מסחריות שונות. על פי ההצעות, נחשפות דרכי הפעולה בהן פועלות חברות בענף הריגול הדיגיטלי.

להפוך את העולם למקום בטוח יותר

החברה היא אחת מעשרות חברות ריגול בסייבר, העוקבות אחר כלל פעילויות הבעלים של הטלפונים החכמים. החברות הללו ממצבות עצמן באגרסיביות אל מול ממשלות ורשויות אכיפת החוק ברחבי העולם. הן טוענות כי סוג ריגול זה עשוי להוביל לתוצאות טובות יותר של הממשלות והסוכנויות ברחבי העולם במלחמתן מול מחבלים, חוטפים וברוני סמים. בהצהרת הכוונות של NSO נכתב כי מטרתה היא "להפוך את העולם למקום בטוח יותר".

על פי העיתון, אנשים שמכירים את הליכי המכירות של החברה, אמרו כי ב-NSO יש תהליך סינון פנימי קפדני, כדי לקבוע מי ימכור את מוצריה – ולאיזה לקוח. ועדת אתיקה המורכבת מעובדי החברה, מיועצים חיצוניים, ומעובדי החברה לשעבר – קובעת מי יהיו הלקוחות, בהתבסס על דירוג זכויות אדם שקבע הבנק העולמי וגופים אחרים בעולם.

פעילי זכויות אדם מתחו ביקורת על הליך המכירה וציינו כי "מרגע שתוכנת הריגול מותקנת, אין דרך כלשהי לביצוע מעקבים אחר היעד אליהם הגיעו כלי הריגול. ממשלות יכולות להשתמש בכלים אלה איך שהן רוצות. NSO יכולים לומר שהם מנסים להפוך את העולם למקום בטוח יותר, אבל הם גם עושים את העולם למקום שבו יש יותר ויותר מעקבים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים