יד ושם העלה תערוכת רשת על ספורטאים חסידי אומות העולם

לקראת פתיחת האולימפיאדה עלתה באתר תערוכה שעוסקת באנשים שהקדישו את חייהם לספורט והצילו יהודים בתקופת השואה ● ביד ושם אומרים שסיפורי ההצלה שלהם תואמים לרוח האולימפית

הכדורגלן מרטין אוהר (עומד) עם היהודים שהציל: מרדכי פליישר (עומד), קרול פליישר (יושב משמאל), אליזבט, אשתו של מרטין, ורגינה פליישר עם בנם של מרטין ואליזבת. צילום: מתוך התערוכה

גם ביד ושם נערכו לאולימפיאדה: לקראת פתיחת המשחקים ביום ו' הקרוב הועלתה לאתר המוזיאון תערוכה העוסקת בחסידי אומות העולם שהקדישו את חיים לספורט.

התערוכה, שנקראת "משחק חייהם", מספרת את סיפוריהם של 12 גברים ונשים אמיצים, ביניהם רוכב האופניים האיטלקי ג'ינו ברטלי, השחיינית האולימפית מרגיט אאוז'ניה מלש ושחקן הכדורגל מרטין אוהר. מסופר בה סיפור הצלת החיים של יהודים על ידי כל אחד מהם.

"ספורט שימש לעתים קרובות כגשר בין העולמות היהודי והלא יהודי", נכתב בהודעה שהוציא יד ושם. "חברויות נוצרו בין שני העולמות הללו. בתקופת השואה, חלק מהחברויות הללו סייעו להציל יהודים, כאשר ספורטאים שאינם יהודים סיכנו את חייהם בגבורה במטרה להציל את חבריהם היהודים מציפורני הנאצים. ספורטאים אמיצים אלה, שהתייצבו מול הרוע תוך סיכון חייהם, הוכרו לימים על ידי יד ושם כחסידי אומות עולם".

עוד אומרים במוזיאון ש-"חסידי אומות עולם אלה, שסיכנו את חייהם למען הצלת יהודים בתקופת השואה, ייצגו את הרוח האולימפית בכך שהקדישו את חייהם ל-'אחריות חברתית וכבוד לערכים אתיים-אוניברסליים בסיסיים', כפי שכתוב בצ'רטר האולימפי".

יהודים וספורט לפני השואה

תערוכה נוספת, שקיימת באתר של יד ושם מזה זמן ושהורחבה באחרונה נקראת "יהודים וספורט לפני השואה: רטרוספקטיבה ויזואלית". היא עושה שימוש בתצלומים ובחפצים במטרה להציג אירועי ותחרויות ספורט שבהם השתתפו יהודים בטרם השתלטו הנאצים על מרבית אירופה.

התערוכה כוללת, בין היתר, תצלומים של ספורטאים יהודים כמו המתאגרף ויקטור פרץ, תצלומי קבוצות כדורגל מפולין, תמונה של משחק הוקי במסגרת תחרות הספורט הבינלאומית בר כוכבא, בהשתתפות הכוח וינה. רבים מהיהודים המופיעים בתערוכה זו נרצחו בשואה. לזכרם של אחדים מאותם ספורטאים נמסרו דפי עד, שקישורים אליהם מופיעים באתר.

תערוכות אלה הן חלק מ-160 תערוכות מקוונות במגוון השפות הזמינות באתר של יד ושם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים