אובמה בסין: קרא להסיר את המגבלות על הגישה לאינטרנט

בנאום בפני סטודנטים בשנגחאי דיבר נשיא ארצות הברית בשבחה של זרימת מידע חופשית ואמר, כי "אני מאמין שככל שהיא חופשית יותר, כך החברה חזקה יותר, משום שאזרחים מכל מדינות העולם יכולים לתבוע אחריות מהממשל שלהם" ● הוא הודה שרשת אינטרנט פתוחה יכולה לסייע לגורמים קיצוניים להתארגן ולנוע בחופשיות, אך הדגיש, כי היתרונות שלה עולים בהרבה על החסרונות

ברק אובמה, נשיא ארצות הברית, קרא בנאום שנשא בפני סטודנטים בשנגחאי, סין, לעודד את הגישה הבלתי מוגבלת לאינטרנט, אך נמנע מלמתוח ביקורת מפורשת על הרשויות בסין, אשר מגבילות את הגישה לרשת. אובמה אמר את הדברים במסגרת ביקורו הראשון במדינה.

"אני מאמין שככל שהזרימה של המידע חופשית יותר, כך החברה חזקה יותר, משום שאזרחים מכל מדינות העולם יכולים לתבוע אחריות מהממשל שלהם", אמר הנשיא האמריקני. "הם מתחילים לחשוב באופן עצמאי, הם מעלים רעיונות חדשים והדבר מעודד חשיבה יצירתית".

במסגרת פרויקט המכונה Golden Shield, שולטת ממשלת סין בתכנים שבהם יכולים האזרחים לצפות באינטרנט. המבקרים מכנים את הטכנולוגיה "הפיירוול הגדול של סין" (משחק מילים על שמה באנגלית של החומה הסינית). ממשלת סין מפעילה צנזורה נרחבת על התכנים. בין השאר, מוגבלת הגישה של אזרחי המדינה לאתרים פייסבוק (Facebook), יו-טיוב (YouTube) וטוויטר (Twitter), ונמנעת גישה לתכנים שעוסקים בנושאים שנחשבים בסין רגישים, דוגמת טיבט, טייוואן ופעילות למען הגברת הדמוקרטיה.

בתחילת השנה מתחו ראשי השלטון בסין ביקורת על גוגל (Google) ועל מנוע החיפוש הסיני ביידו (Baidu) בטענה ל-"פגיעה חמורה במוסר החברתי", משום שאתרים אלה אינם חוסמים תכנים פורנוגרפיים.

אובמה ציין בנאומו, כי על אף שהוא מתנגד לצנזורה וסבור שאי הפעלתה מהווה "מקור לחוסן חברתי", הוא מכיר בכך שלמדינות שונות יש "תרבויות שונות", לדבריו. הוא הודה שרשת אינטרנט פתוחה יכולה לסייע לגורמים קיצוניים להתארגן ולנוע בחופשיות, אך הדגיש, כי היתרונות שלה עולים בהרבה על החסרונות.

בהתייחסו לפרויקט הממשל המקוון – Government 2.0 – ציין אובמה, כי הרשת היא פלטפורמה אידיאלית עבור אזרחים שמבקשים לקחת חלק בהליכים הדמוקרטיים, וכי היא מילאה תפקיד חשוב במסע הבחירות שלו לנשיאות ארצות הברית.

לפני הביקור של אובמה בסין נקראו סטודנטים לשאול אותו שאלות דרך האינטרנט, ומחלקת המדינה של ארצות הברית הזמינה עורכי בלוגים ופעילים למען חופש הביטוי לסקר את נאומו של אובמה. הטלוויזיה הממלכתית של סין לא שידרה את נאומו של אובמה בשידור חי, אך הטלוויזיה המקומית של שנגחאי עשתה זאת באמצעות כמה אתרי אינטרנט סיניים.

בארצות הברית, מעודד אובמה את סוכנויות הממשל הפדרלי לעשות שימוש באינטרנט כדי לקדם את הפתיחות, השיתוף והשקיפות. סוכנויות הממשל אמורות להשתמש ברשתות חברתיות דוגמת פייסבוק וטוויטר. זאת, על אף שאובמה הודה, כי הוא עצמו מעולם לא השתמש בטוויטר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים