מחיר הכישלון: מריסה מאייר תקבל עם עזיבתה את יאהו 137 מיליון דולר

מתברר כי לא משנה מי ירכוש חלקים מענקית החיפוש ומהוותיקות שבחברות האינטרנט - מאייר תוגדר כאחת מהמנצחים הגדולים

קלולסית. מריסה מאייר. צילום: יאהו, מתוך ויקיפדיה

מה המחיר של כישלון? מריסה מאייר, מנכ"לית יאהו (Yahoo) צפויה לקבל עם עזיבתה את התפקיד 137 מיליון דולר.

על רקע תוצאותיה הגרועות של החברה, שפורסמו היום, מתברר כי לא משנה מי ירכוש חלקים מענקית החיפוש ומהוותיקות שבחברות האינטרנט – מאייר תוגדר כאחת מהמנצחים הגדולים.

מאז הגעתה ליאהו כמנכ"לית, בשנת 2012, מאייר לקחה הביתה 78 מיליון דולר. אם היא תיאלץ לעזוב את החברה, בשל רכישתה, היא תקבל 59 מיליון דולר נוספים – כך על פי מסמכים שהגישה יאהו בנושא.

שכרה של מאייר על ביצועים ואופציות שניתן לממש אותן הגיעו בשנת 2014 לשיא של 48 מיליון דולר, נתון כפול מזה של 2013. יאהו טרם סיימה לטפל בחבילת השכר של מאייר ל-2015, אבל קלושים הסיכויים שזה יהיה רק שכר הבסיס, בסך יותר משני מיליון דולר.

כמה בעיות יסוד

ליאהו יש כמה בעיות יסוד: היא הפסידה במלחמות הפרסום באינטרנט מול גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook). בנוסף, היא הימרה באופן שגוי והשקיעה מיליארדי דולרים על עסקים חדשים שלא הצליחו להמריא. למרות זאת, מצב המניה של יאהו טוב יותר ממה שהיה בעבר. זאת, בשל החזקותיה בעליבאבא (Alibaba), חברת המסחר האלקטרוני הגדולה בסין.

בחוזה המקורי של מאייר יש שלושה רכיבים: מעין פרס על עבודתה, המגיע כל שנה; סעיף המפצה אותה על האופציות למניות שאיבדה, כאשר עזבה את גוגל – שם שימשה כסמנכ"לית בכירה; וכן סכום כסף נוסף, חד פעמי, ל"שימור" (מקום העבודה הנוכחי). שלושה רכיבים אלה מתפרסים על תכנון לפיו היא הייתה אמורה לעבוד ביאהו חמש שנים, וכולם מבוססים על מחיר המניה של החברה ביום ה-29 לנובמבר 2012 – 18.87 דולר. שלושת רכיבים אלה מגלמים סכום של 56 מיליון דולר.

לפני שלושה שבועות הציעה את עצמה ענקית הטכנולוגיה המזדקנת למכירה פומבית. מכתב שנשלח לקונים אפשריים, קובע כי יאהו מבקשת שההצעות הראשוניות לרכישה יוגשו כבר עד ה-11 באפריל. ההצעות יכולות להיות בעבור חלק מהחברה או לכל העסקים שלה, כולל יאהו יפן ושירותי האינטרנט כמו Tumblr ו-Flickr. הדיווחים טוענים כי בעבור חטיבת הרשת בלבד, שמהווה למעשה את עסק הליבה של יאהו, דורשת החברה 10 מיליארד דולר.

השאלה מיהם המחזרים הפוטנציאליים של יאהו נותרת בגדר תעלומה, למרות שדיווחים הצביעו על חברות התקשורת AT&T, וריזון (Verizon) וקומקאסט (Comcast) כעל מועמדות רלוונטיות.

בצרות עוד לפני מאייר

לדברי Re/code, גם מיקרוסופט (Microsoft) הפגינה עניין במימון הצעות שיוגשו על ידי חברות השקעה פרטיות . הדבר הגיוני בהתחשב בכך ש-Bing, ולא גוגל, הוא המנוע המגבה את Yahoo Search. במידת האפשר, מיקרוסופט רוצה ככל הנראה להגן על ההכנסות שלה ולשמור את נתח השוק הקטן שהשיג בעבורה Bing. במקביל, יאהו מתמודדת עם Starboard Value, "משקיעה פעילה" שרוצה לפטר את כל דירקטוריון יאהו ולמנות תשעה דירקטורים חדשים במקומו.

יצוין כי יאהו הייתה בצרות עוד לפני תקופת כהונתה של מאייר. אחד מעסקי הליבה שלה, שעוסק בפרסום מודעות בשירותים כמו Yahoo News, Google Mail ו-Yahoo Search, היה בירידה. האפליקציות לנייד שלה היו מאוד לא אהודות, והרחיקו משתמשים פוטנציאליים לחלופות שפותחו על ידי גוגל, מיקרוסופט והיצע אינסופי של חברות סטארט-אפ. מאייר ארגנה מחדש את החברה, תוך כוונה לשים דגש רב יותר על פיתוח לניידים, אבל כל העשייה הזאת בקושי השפיעה, לפחות לא על תודעת הציבור.

לאחר התלבטות על סוגיית המכירה בשנה שעברה, ניהלה החברה "ספין-אוף הפוך" וריכזה את כל עיסוקיה מלבד את אחזקותיה בעליבאבא לכדי חברה חדשה. אלא שמאז, מטעמי צמצומים, פיטרה יאהו 1,700 עובדים וחיסלה מספר יוזמות שהפעילה, בכללן את Yahoo Games ואת רוב המגזינים הדיגיטליים שלה.

לחברה היו גם כמה הצלחות קטנות, כמו אפליקציית Digest Yahoo News, אבל אלה לא השפיעו על השורה התחתונה שלה ברצינות. עושה רושם כי אכן פירוק ומכירת העסקים המרכיבים אותה הם כנראה הבחירה הטובה ביותר עבורה, ציינו אנליסטים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים