קרב ההצפנה מול ה-FBI עלול להתפשט גם לווטסאפ

פקידי ממשלה מתלבטים כעת כיצד להשיג גישה להודעות מוצפנות באפליקציה, שאושרו לניטור על ידי שופט פדרלי במסגרת חקירה פלילית

בקרוב עם דפדפן. ווטסאפ

האם מתחיל שלב מספר שתיים במלחמת הבולשת האמריקנית מול אפל (Apple)? לפי דיווח של הניו יורק טיימס (New York Times) פקידי ממשלה מתלבטים כעת כיצד להשיג גישה להודעות ווטסאפ (WhatsApp) מוצפנות, אשר אושרו לניטור על-ידי שופט פדרלי במסגרת חקירה פלילית. במקביל, במאבק המתמשך הניטש בין ה-FBI ואפל, מאמינים מספר חוקרים כי שופט צריך להכריח את אפליקציית המסרים המיידיים לפענח את המידע הרלוונטי.

לא ברור אם פעולה שכזו יכולה או לא יכולה להתאפשר בכלל. ווטסאפ כבר התמודדה עם לחץ דומה בברזיל, שם נכלא מנהל של החברה האם, פייסבוק (Facebook), לאחר שבית משפט ברזילאי תבע מאפליקציית המסרים לפענח הודעות שנדרשו בחקירת סחר בסמים. כפי שדיווח פורצ'ן (Fortune) במקרה זה, היישום האחרון של ווטסאפ, הכולל הצפנה מקצה לקצה, ככל הנראה הופך את ההיענות לדרישת השלטונות לבלתי אפשרית בעבור החברה, שפשוט לא יכולה לספק את המידע לרשויות אכיפת החוק באמצעות המשאבים הקיימים העומדים לרשותה.

עם קרוב למיליארד משתמשים פעילים בחודש, ווטסאפ היא יעד ראשון במעלה בעבור חוקרים המעוניינים להרחיב את יכולות הניטור שלהם. אבל, כפי שמציין הטיימס (Times), היא גם חברה הפועלת בהתאם לערכים המתנגדים למעקב, בעיקר תודות לשורשיו של מייסדה, יאן קום, הנעוצים באוקראינה בזמנים שבהם נמצאה המדינה תחת שליטת הסובייטים. תביעה כנגד הצפנה של החברה יכולה לחזק עוד יותר את עמדת חברת הטק, האיתנה כבר כעת, כנגד מתן גישת "דלת אחורית" לממשלות או לרשויות אכיפת החוק אל מאגר הנתונים המוצפנים של המשתמשים שלה.

האופי של המקרה הספציפי המקושר להודעות ווטסאפ לא ברור, אם כי על-פי דיווחים הוא לא קשור בטרור. משקיפים טענו כי ה-FBI בחרה ללחוץ על אפל לפתוח את ה-iPhone של אחד הטרוריסטים מסן ברנרדינו, משום שהאמינה שרגישות הציבור סביב המקרה הספציפי תשחק לטובתה. אולם התמיכה הוכחה כלא כל כך אוניברסלית, ומקרה פחות מובהק יכול אפילו להעמיק את ספקנות הציבור.

הרשויות, על אף כל זאת, עלולות שלא לראות ברירה אחרת מלבד הרחבת מאמציהן לעקוף את ההצפנה. כפי שטיימס מנסח זאת – ניטור אלקטרוני הפך כבר מזמן לכלי חיוני בעבור רשויות אכיפת החוק, ועם הצפנה בלתי שבירה "עתידן של האזנות סתר מוטל בספק".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים