ברצלונה: חששות מדור 5 ולאן הולך ה-Big Data?

מדוע נרשמת דאגה גדולה מהדור החדש אצל בכירי המפעילות? כיצד הפך ה-Big Data ל"הנג-אובר של נתונים"? וכיצד הדגישה בלקברי את מחויבותה לנושא האבטחה בסלולר?

רשת דור חמישי. אילוסטרציה: BigStock

ועידת הסלולר העולמית בברצלונה אמנם שמה לא מעט במרכז שיחותיה את דור 5, אבל בהחלט חושפת את דאגותיה לשינוי שיביא איתו העניין ואף את חוסר שביעות רצונה ותמיכתה בדבר.

רוצים הוכחת החזר השקעה

ההתבטאויות של בכירי המפעילות בעולם בהקשר לדור 5 מביעות דאגה מעלויות העתק שתידרש התעשייה להשקיע ברשתות העתיד ובשירותים חדשניים, ומנכ"ל וודאפון (Vodafone), ויטוריו קולאו, כבר קבל על כך בהרצאתו ואמר: "אנחנו לא לימון שסוחטים אותו". ראלף דה לה וגה, סגן היו"ר של המפעילה האמריקנית AT&T עוד הקצין את הגישה, וציין כי החברה שהוא עומד בראשה תפרוס רשתות דור 5 רק אם הגישה הציבורית והשלטונית תאפשר לחברה לקבל החזר על השקעות הענק הנדרשות.

דה לה וגה, סיפר בהרצאתו, כי החברה השקיעה בתשתית בברזיל 10 מיליארד דולרים רק לאחר שהרגולטור הממשלתי התיר לה לפעול במודל עסקי שמאפשר לה החזר על ההשקעה. עוד אמר, כי החברה תכננה כבר לחסל את רשת דור 2 שלה בארצות הברית כחלק מהכנותיה להשקעות העתידיות בדור 5. "ומכל מקום", סיכם, "חייבת להיות רגולציה וכללים נאותים, שיאפשרו החזר הולם".

דה לה וגה דיבר גם על נושא הערעור שיתרחש בתעשיות רבות כתוצאה מדור 5, שלא יפסח גם על החברה שבה הוא מכהן, והציג כיצד היא מתמודדת עם כך: "המפעילות נעות לעבר פתרונות מבוססי תוכנה במקום לקנות עוד 'קופסאות'", הוא אמר. "גם הרשת שלנו תהפוך ל-SDN (רשת מבוססת תוכנה) כחלק מההתרחקות שלנו מחומרה".

שותפויות וחדשנות

את התשובה לדאגותיו של סגן יו"ר AT&T, או לפחות חלקה, ניסה להציג סגן הנשיא של עסקי הפיתוח באריקסון (Ericsson), סבסטיאן טולסטוי, שכמובן מעוניין בקידום נושא דור 5, ואמר, שכדי "להביא אינטרנט לכל אחד בעולם, יהיה צורך בשילוב של המשך הפיתוח ברשתות של המפעילות עם מודלים עסקיים ושותפויות עם יזמים חדשניים של טכנולוגיות". בחמש השנים הקרובות, לדבריו, "יצטמצם בעולם הפער שעומד היום על כ-50% ויגיע ל-10% מן האוכלוסייה שתחסר כיסוי של אינטרנט סלולרי".

מצדה, אריקסון מעוניינת ליצור שיתופי פעולה עם חברות חדשניות כדי לצמצם את הפער, וחברה לפייסבוק (Facebook) להקמת מעבדת חדשנות ל-Internet.org, שהניבה תובנות שהובילו לשיפור של 70% בכיסוי הרשת של המפעילה XL Axiata.

עוד ציין דה לה וגה, שמרבית הצרכנים בשווקים המתפתחים חווים את האינטרנט בדרך כלל בסמארטפונים שלהם, בעיקר בגלל גישה מוגבלת לפס רחב נייח. "לקח כמעט חמש שנים להגיע למיליארד הסמארטפונים הראשונים בשנת 2012", הוא אמר, "ופחות משנתיים להגיע למיליארד השני. אבן הדרך של ארבעה מיליארד צפויה להתרחש עד סוף 2016, לפי הדו"ח שהציגה אריקסון, כך שהקצב מכפיל את עצמו, בעיקר בשל הירידה בעלויות המכשירים, שאפשר לרכוש היום אפילו ב-35 דולרים. למעשה, הוזלת המכשירים מעודדת את תושבי האזורים המתפתחים להצטרף כמנויים, והצמיחה באזורים אלה תהיה גדולה בהרבה מן האזורים המפותחים", ציין סגן היו"ר, "עד כדי כך, שאסיה פסיפיק תהווה 40% מתעבורת הסמארטפונים בעולם עד שנת 2021".

לא מבינים את הקונספט? Big Data. אילוסטרציה: BigStock

לא מבינים את הקונספט? Big Data. אילוסטרציה: BigStock

Big Data – אאוט, Small Data – אין

נושא ה-Big Data הוא אחד ה"כוכבים" בתעשיית ה-ICT בשנים האחרונות, ועדיין, רק מעט ארגונים, גם כאלה שיש להם אסטרטגיה מוצהרת של Big Data, באמת מבינים או בכלל יודעים מה לעשות עם כל הנתונים האלה. אלדו דה ג'ונג, מייסד ושותף בחברת הייעוץ הספרדית Claro Partners and Startupbootcamp IoT & Data, מכנה את המצב הנוכחי "הנג-אובר של נתונים".

"אנשים לא בטוחים באשר לערך שיש ל-Big Data", הוא אמר באחד הפאנלים שהתקיים באירוע. "באותו זמן, אנשים בעולם, כאינדיבידואלים, מודעים יותר ויותר לכך שהם מייצרים, אפילו בלי ידיעתם, נתונים אישיים שהם בעלי ערך, והם רוצים חלק מן הערך הזה לעצמם". ההתייחסות לנתונים אישיים היא בדרך כלל רק בהיבט של פרטיות, וזו תפיסה שגויה, לדבריו.

"האמת היא שאנשים רוצים לקבל ערך מהנתונים שלהם. אסור לנו להניח שהערך של הנתונים האישיים עומד למכירת חיסול. המציאות היא שכלכלת הנתונים האישיים היא כלכלה ניסיונית, והיא מבוססת על יצירת אמון ושקיפות בין משתמש הקצה והספקית". ובנוסף, הוא ציין, "נתונים אישיים הם לא Big Data, אלא Small Data, והרעיון הוא לייצר קשרים מעניינים בין הנתונים לאדם הפרטי".

אבטחה, אבטחה, אבטחה

כצפוי, בלקברי (BlackBerry) הדגישה בתערוכה את מחויבותה לנושא האבטחה בסלולר, ואף הכריזה על רכישת חברת האבטחה האנגלית Encription, שתסלול את דרכה לעסקי ייעוץ של אבטחת סייבר, שגם עליהם היא הצהירה בתערוכה. החברה יצרה פרקטיקה של שירותי אבטחת סייבר, שתאפשר לה להציע לארגונים שירותי ייעוץ, כלים ופתרונות הגנה. עוד הכריזה בלקברי על שיתוף פעולה, שיאפשר לה לספק פתרונות עסקיים מאובטחים באמצעות פלטפורמת הענן Azure של מיקרוסופט (Microsoft). דרך אגב, כשנשאל דייוויד קליידרמאכר, ה-CSO של בלקברי, בנוגע לתוכניות החברה בנושא מכשירים, הוא סירב למסור פרטים על תוכניותיה העתידיות של החברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים