ברצלונה: דור חמישי, האינטרנט של הדברים והשקעות

מה חושבים מנכ"לים בכירים על הדור הסלולרי הבא? מדוע הוא גם גורם משבש - ואיך קשור לכך האינטרנט של הדברים? ומי חושב שצריך לפצות את חברות הטכנולוגיה על השקעות העתק שלהן בשירותי העתיד?

שלב חשוב בדרך לפריסת תשתיות הדור החמישי בישראל. עיבוד מחשב: BigStock

הימים העיקריים של תערוכת הסלולר העולמית בברצלונה 2016 עברו חלפו להם. מרבית החברות הגדולות כבר השיקו את המוצרים שתכננו להשיק, מרבית המנכ"לים נשאו את דבריהם ונותרנו עם עוד כמה אירועים עד לסיומה של התערוכה מחר (ה') אחר הצהרים.

לצד הכתבות על ההשקות, ביקשתי לעמוד על כמה מגמות בולטות שבאות לידי ביטוי בכינוס הענק.

אתמול כתבתי כאן על הזהות האוניברסילית האחת שמבקש ארגון GSMA לכונן באמצעות פתרון Mobile Connect; על התחזית של הארגון שלפיה בחמש השנים הקרובות יתחברו למכשירים הסלולריים עוד כמיליארד אנשים; על הכיוונים החדשים של נוקיה (Nokia); ועל ה-"שינוי היסודי" שפורד (Ford) מתכוונת לנסות ולעשות בעולם התחבורה. ומה היום?

הרהורים על דור 5 סלולרי

בעוד שאצלנו בקושי יש דור 4 אמיתי ומהיר, בכנס העולמי כבר עוסקים בדור הבא, מבלי לדעת בדיוק מה תהיה המשמעות של דור 5.

לדברי סונג מינג הה, מנכ"ל SK Telecom, כדי להצליח, לקסום למשתמשים ולאפשר הזדמנויות עסקיות חדשות, הדור החמישי צריך להיות יותר מסתם מהירות. "רשתות דור 5 יהיו חסרות משמעות ותועלת אם הן לא יבטיחו שיפור בחוויית הלקוח", אמר. "המהירות חשובה, כמובן, אבל המטרה המוחלטת של המפעילות היא לשפר את חוויית הלקוח ולייצר הזדמנויות חדשות".

לדבריו, דור 5 יחדור לכל היבט בחיי היומיום של האנשים והתחום הראשון שינצל את תועלותיו הוא המכוניות המחוברות. SK אף חברה לחברות נוספות, בהן SKT הדרום קוריאנית, וריזון (Verizon) האמריקנית ו-NTT Docomo הסינית, כדי לכונן ברית שתפתח אפיונים לניסויים מסחריים מוקדמים בשנתיים הקרובות. הברית הגלובלית מעוניינת לפתח אפיונים ערוכים ומתואמים, שיהוו פלטפורמה לפעילויות ניסיוניות סביב העולם.

מכל מקום, SKT ונוקיה הציגו בכנס מהירויות העברת נתונים של 20.5 ג'יגה-ביט לשנייה והצהירו שתיהן שהיד עוד נטויה.

דור 5 – הצד השני

במקביל ליתרונותיו, דור 5 יהיה גורם מפתח לשיבושים והפרעות במודלים עסקיים מסורתיים, טוענים בכירים בתעשייה. "ברגע שיהיו לנו נתונים בענן (בזכות דור 5 – נ"א), כל התעשיות 'יזכו' לערעורים ושיבושים", אמר סגן היו"ר של AT&T. הוא הציג כדוגמה את Airbnb ואובר (Uber), שהשפיעו עמוקות על עסקים מסורתיים מבוססים.

בעתיד תגדל השפעתן של רשתות דור 5 בתחומים כמו פיקוח בזמן אמת על חיישני האינטרנט של הדברים, למשל. כך אמר בנושא האנס וסטברג, מנכ"ל אריקסון (Ericsson): "הדורות הסלולריים הקודמים היו ממוקדים בצרכן, בהיבטים של מודלי שימוש. הדור החמישי יהיה שונה בכך שהוא יהיה בר תכנות התואם טווח רחב של מצבים, וגם יספק קפיצות גדולות ביעילות. הערעור רק התחיל, אבל הוא עומד להתרחש".

אחד התחומים שיחווה ערעור גדול בעקבות טכנולוגיות האלחוט והסלולר הוא תחום הבריאות. בין היתר, הוצגו ב-MWC השנה חיישני ננו שהוזרקו למחזור הדם כדי לאתר תאי סרטן מוקדמים ובשילוב עם אנליטיקה של Big Data, מאבחנים את המידע הנקלט מתוך מחזור הדם.

גם בריאן קרזניץ', מנכ"ל אינטל (Intel), שמאמין עמוקות בעתיד האינטרנט של הדברים, התייחס לתחזיות המנבאות ערעור וציין כי הוא יהווה הזדמנות עבור חברות שיציעו לנהל כמויות גדולות של נתונים הנאספים על ידי חיישני האינטרנט של הדברים. "הכסף הגדול לא יהיה בסיליקון", אמר, "אלא באנליטיקה של Big Data".

השקעות עתק

מנכ"לי מפעילות וארגוני סלולר גדולים בעולם הגדירו בהרצאותיהם את האתגרים העומדים בפני התעשייה בשנים הקרובות, לנוכח הפיתוחים הטכנולוגיים והדיגיטציה שמתקבלות בחיבוק על ידי המשתמשים.

בהרצאת הפתיחה של הכנס אמר ג'ון הופמן, מנכ"ל ה-GSMA, כי הטכנולוגיה הסלולרית כבר שיחקה תפקיד ענק בהובלת הקישוריות העולמית אל עבר מה שהוא מכנה "החברה הסלולרית". אולם, לדעתו, "אנחנו צריכים להיות חדשניים יותר ושיתופיים יותר – ולא לנוח על זרי הדפנה".

ויטוריו קולאו, מנכ"ל וודפון (Vodafone), הסכים איתו ואמר ש-"השינויים הגדולים ביותר בחברה במהלך חמש השנים הקרובים יעוצבו על ידינו".

רונאן דון, מנכ"ל טלפוניקה (Telefonica), דיבר על ההזדמנות שיש כעת למפעילות לפתח מערכת יחסים שונה עם הלקוח, אבל ציין גם את "עלויות הענק", לדבריו, שהתעשייה תצטרך להשקיע ברשתות העתיד ובשירותי העתיד. הוא טען ש-"יש לפצות אותנו על כך. אנחנו לא לימון שסוחטים אותו…".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים