מחקר ישראלי: לגברים יש יתרון על פני נשים במכירה ב-eBay

החוקרים ניתחו 630 אלף עסקות מכירה פומביות באתר ודיווחו כי כאשר גברים ונשים בעלי מוניטין מכירה שווה הציעו את אותם המוצרים, הנשים קיבלו הצעות מחיר נמוכות יותר מאשר הגברים

מי מוכר טוב יותר? אילוסטרציה: BigStock

מוכרים מצליחים ב-eBay מכירים דברים מסוימים שמביאים להצלחה: תיאור הפריט, תמונות מושכות, דירוגים חזקים, וכמובן – המחיר. מחקר ישראלי חדש, שתוצאותיו פורסמו בסוף השבוע בכתב העת Science Advances, חושף כעת גורם אחר שיכול להביא להבדל במכירות – האם המוכר הוא גבר או האם היא אשה.

באמצעות נתונים שסופקו על-ידי החברה, ניתחו החוקרים הישראלים 630 אלף עסקות מכירה פומביות ב-eBay, שהתקיימו בארצות הברית. החוקרים דיווחו כי כאשר גברים ונשים בעלי מוניטין מכירה שווה הציעו את אותם המוצרים, הנשים קיבלו הצעות מחיר נמוכות יותר מאשר הגברים. ההבדל היה הרבה פחות בולט בעבור פריטים משומשים – המוכרות קיבלו כ-97 סנט בממוצע בעבור כל דולר שקיבלו המוכרים. אבל בכל הנוגע בפריטים חדשים, קטגוריה שבה לטענת המחברים ההשוואה הישירה קלה יותר, קיבלו הנשים רק כ-80 סנט בממוצע בעבור כל דולר שקיבלו הגברים.

"הנקודה הבסיסית היא שלאנשים יש ציפיות שונות מנשים לעומת צפיותיהם מגברים, ולכן אנחנו מתייחסים אליהן בצורה שונה לחלוטין בעולם. זה מרתק ומדכא", אמרה בתגובה לתוצאות לינדה בבקוק, פרופסור לכלכלה באוניברסיטת קרנגי מלון, שלא הייתה מעורבת במחקר.

אפליה בלתי-מודעת כתוצר של הטיות-דעת

על זירת המחקר, דווקא ב-eBay, אומרת בבקוק ש"אין צורך בכלל להזדהות מגדרית כדי למכור באתר. לכן זו למעשה הדוגמה הכי טובה למקום שבו אפשר היה לחשוב כי האפליה תהיה הכי קטנה שניתן, משום כך אנחנו יכולים לפרש את הנתונים האלו כגבול תחתון של מה שאנחנו יכולים לצפות למצוא בסביבות אחרות".

המחקר לא מצייר תמונה שלילית כללית בעבור נשים. פריטים מסוימים, כמו צעצועים ומוצרים לחיות מחמד, זיכו נשים דווקא במחירים גבוהים מעט יותר מאלו שקיבלו הגברים, והנשים נמצאו כבעלות מוניטין טובים כמו הגברים המוכרים, למרות שהן נטו להיות בעלות פחות ניסיון במכירה. גם המחקר, אשר בחן את הפרמטרים: מוניטין המוכר, הניסיון, מספר התמונות שפרסם, שימוש בכיתוב מודגש ואלמנטים אחרים, לא העיד על כך שהקונים הפגינו באופן פעיל או אפילו במודע גישה מפלה. קונים ממין זכר ונקבה התגלו כמעניקים יחס זהה למוכרות, כך טוענים המחברים.

"אנחנו באמת חושבים שבמרבית המקרים זה לא מעשה מודע", אומרת תמר קריכלי-כץ, פרופסור למשפטים וסוציולוגיה באוניברסיטת תל-אביב, שניהלה את המחקר יחד עם דוקטור טלי רגב, כלכלנית במרכז הבינתחומי הרצליה. "עובדה היא שלרובנו יש הטיות-דעת. אנחנו מחזיקים אותן שלא במודע, מה שמקשה עלינו לשנות את התנהגותנו".

אישה – מה בדיוק משמעותה?

מלבד ניתוח עסקאות שהתקיימו ב-eBay בפועל, ערכו החוקרים ניסוי בכדי לראות אם אנשים יכולים לזהות את המגדר של המוכרים על-פי פרופילי המשתמש. ב-1,127 מתוך 2,000 מקרים ניחשו הנסקרים נכונה, 170 מהם טעו בזיהוי, והאחרים ענו שאינם יודעים.

בניסוי אחר, החוקרים ביקשו מאנשים לספק מחיר לכרטיס מתנה לאמזון (Amazon) ששוויו 100 דולר ושנמכר על-ידי מישהו או מישהי בשם אליסון או בראד. בממוצע, כרטיס המתנה של אליסון עמד על שווי של 83.34 דולר, בעוד שהכרטיס של בראד זכה בשווי 87.42 דולר.

דוקטור קלאודיה גולדין, כלכלנית ומומחית לפערי שכר בהתאם למגדר מאוניברסיטת הרווארד, אמרה כי המחקר היה מסקרן, אבל צריך ניתוח נוסף. "ההבנה כשלעצמה שמישהו הוא אשה, מה בדיוק משמעותה"? תהתה גולדין. "זה חייב להעיד במשהו על האיכות של סחורה או השירות, או דבר מה אחר שלא נתפס בנתונים שיש להם".

מעניין לגלות כי מחברי המחקר ניתחו את הטקסטים של המוכרים והמוכרות, ומצאו כי נשים השתמשו בשפה מעט יותר חיובית, וכתבו דברים כמו "עובד נהדר" לעתים קרובות יותר מאשר "מעולם לא נעשה בו שימוש", למשל, כך סיפרה ד"ר רגב. אבל הבדלי הניסוח אינם מהווים הסבר לפערי המחירים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים