מזל טוב? יומולדת 30 לווירוס הראשון

השבוע לפני שלושה עשורים נוצר בפקיסטן הווירוס הראשון, ''מוח'' שמו ● מערכת אנשים ומחשבים מציגה: קיצור תולדות הווירוסים

וירוס חדש. Fauxspersky. אילוסטרציה: BigStock

חברת הביטוח לויד'ס (Lloyd’s) מעריכה את נזקי אבטחת המידע ואיומי הסייבר השנתיים בכ-400 מיליארד דולר, ויש מי שנוקב בסכום גבוה יותר, של כחצי טריליון דולרים בשנה. נחמד להיזכר היכן הכל החל.

השבוע לפני שלושים שנה, נזרע הזרע הראשון לתעשיית אבטחת המידע. ב-19 בינואר 1986, שוחרר לעולם וירוס המחשב הראשון. הוא נוצר על ידי שני אחים מפקיסטן, באסיט ואמג'אד פארוק אלבי, בני 17 ו-24 באותה עת. הווירוס כונה בשם "המוח" (Brain), הועבר על ידי דיסק פלופי k360, ונועד להגן על זכויות יוצרים של תוכנה שנוצרה על ידי השניים – מפני פיראטים פוטנציאליים. הווירוס כלל הודעה ליצירת פרטי קשר עם האחים. למרות שהמחשבים שהריצו את הווירוס לא סבלו נזק ממשי, התגובה הייתה מדהימה, ושני האחים קיבלו שיחות מכל רחבי העולם.

המוח כלל פיסת תוכנה, יחסית לא מזיקה, וכונתה על ידי השניים "וירוס ידידותי". הווירוס הופיע זמן רב לפני שלרבים בעולם היו מחשבים, אפל (Apple) שלטה בשוק המחשבים, ואיש לא דיבר על קישוריות, כי האינטרנט היה בחיתוליו. בלי אינטרנט ודואר אלקטרוני, הווירוס התפשט ברחבי העולם וגרם נזקים לדיסקטים בגודל 5.25 אינץ'.

בשנת 1971, כ-15 שנים לפני הולדת וירוס המחשב הראשון, בוב תומאס,  מ-BBN Technologies, יצר את מה שנחשב לנוזקת המחשב הראשונה, שנקראה Creeper. הנוזקה עברה דרך ARPANET (ר"ת Advanced Research Projects Agency Network), רשת הסוכנות לפרויקטי מחקר מתקדמים, שהייתה רשת מיתוג המנות הראשונה בעולם, וממנה התפתח האינטרנט. הרשת מומנה על ידי DARPA, סוכנות ביון עלומה של ארצות הברית. הנוזקה הציגה הודעה למכונה הנגועה "אני Creeper, תפוס אותי אם תוכל". Creeper התוותה את הדרך לפיתוח של Reaper, אחד מהיישומים הראשונים בעולם נגד נוזקות.

ירושלים על המפה

עוד הופיעו ב-1986 הווירוסים Virdem,  Burger , ו-Rush Hour. בדצמבר 1987 הופיע וירוס "ירושלים" באוניברסיטה העברית. זה היה הווירוס הראשון שתוכנן לפגוע בזיכרון המקומי. וירוס ירושלים היה הראשון שהדביק קבצים בעלי סיומות COM ו-EXE.

באותה עת הופיעו שני וירוסים נוספים: הראשון Stoned, שנכתב בניו זילנד, והשני Vienna, שנכתב על ידי תלמיד תיכון אוסטרי.

ב-1988 נוצר באינדונזיה וירוס  Den Zuk, שהיה ביכולתו לגלות ולהסיר את וירוס Brain, וכך היה לאנטי-וירוס הראשון. עוד באותה שנה הופיע בגרמניה Cascade, שהיה הווירוס המוצפן הראשון.

Vienna ו-Cascade תקפו מחשבים תואמי IBM והתאפיינו בסממנים חיצונים קלים לזיהוי, כמו אותיות שהתחילו "ליפול" מהמסך לאחר שהמחשב נדבק. משתמשים בורים והיסטריים הגיעו בהמוניהם לחנויות ותבעו לתקן את המסכים שהושחתו, כשהם אינם מבינים כי נדבקו בווירוס. עוד באותה שנה הופיע הווירוס Ping Pong, שנמצא באוניברסיטה באיטליה במרץ אותה שנה. וירוס זה יצר נקודה קופצת ומעצבנת על המסך. אותה שנה, 1988 החלו הווירוסים לקבל תשומת לב מצד אמצעי התקשורת.

עד אוגוסט 1989, כבר היו 30 וירוסים מוכרים. בסוף 1990 כבר היו בשוק כמה תוכנות אנטי וירוס, ביניהן של מק'אפי (McAfee) ושל יבמ (IBM). בדצמבר אותה שנה הופיעה תוכנת אנטי וירוס של Norton, שסימנה כיוון חדש בתעשייה. ב-1991 הופיע הווירוס הידוע בשם מיכאלאנג'לו (Michelangelo). שנה לאחר מכן, סיקור תקשורתי רחב של מיכאלאנג'לו, גרם לבהלה גדולה בציבור, ולגידול משמעותי ברווחים של יצרני תוכנות האנטי וירוס.

פורנו ומליסה

ב-1994 הופיע Kaos4 – וירוס שנשלח לאנשים שנהגו לקבל תמונות פורנוגרפיות ישירות לדואר שלהם. הווירוס הוצפן כקובץ טקסט, והמשתמשים שחשבו שמדובר כקובץ פורנוגרפי, הורידו את הקובץ למחשב שלהם, וכך נדבקו.

בשנת 1998 הופיע StrangBrew , הווירוס הראשון שפגע בקבצי ג'אווה (Java).

ב-1999 הופיע הוירוס Melissa. הוא הגיע כצרופה לדואר האלקטרוני, וברגע שהמשתמש פתח אותה, הווירוס שלח את עצמו ל-50 אנשים שהיו רשומים בספר הכתובות של המשתמש. בנוסף, הוא פגע במסמכי word. וירוס Melissa הצליח להתפשט מהר יותר מכל וירוס קודם.

המילניום נפתח עם הופעת וירוס ILOVEYOU, ששיגר עצמו דרך ה-Outlook, הופיע כצרופה, ומחק קבצים. הוא גרם נזקים במיליארדי דולר והדביק 2.5 מיליון מחשבים בארצות הברית ואירופה בתוך שש שעות.

ב-2001 הופיע הווירוס NIMDA. נימדה (admin במהופך) התגלה בדיוק שבוע אחרי ההתקפה על מגדלי התאומים. גם הוא פגע במיליונים והסב נזק של מיליארדי דולרים – בשל יכולת ההתפשטות הרחבה שלו, עם שילוב תכונות של וירוסים קודמים, מה שגרם לו להיות קטלני במיוחד.

תולעת בלאסטר (Blaster) הופצה ב-2003, וניצלה כשלים במחשבים הפועלים תחת Windows XP ו-Windows 2000. התולעת התפרסמה בשל הודעת השגיאה שעלתה במחשבים נגועים, ובספירה לאחור של 60 שניות עד לכיבוי או אתחול המחשב. הגרסה המקורית של התולעת נכתבה על ידי קבוצת האקרים סינים.

בשנת 2004 התגלה הווירוס הראשון לטלפון נייד. הווירוס, קאביר (Cabir), נוצר כדי להראות היתכנות של הדבקה. הוא התגלה בארצות הברית, שמונה חודשים לאחר שתוכנן והופץ בפיליפינים. נזקה העיקרי של התולעת התבטא בגזילת כוח סוללת הטלפון הנייד.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. פלג

    בעניין הכתבה על הסטרית הוירוסים כדאי לקרוא תזה למסטר מ 1990 מאיר פלג "וירוס מחשבים מיתוס או מציאות" מאונחברסיטת חיפה. דמויי וירוס היו עוד לפני המתואר בכתבה. שווה עדכון הכתבה וציטוט המקור. בהצלחה. 0549983262

אירועים קרובים