הצעת חוק: רשות ממשלתית תנהל את האינטרנט

על פי הצעה של ח"כ דני דנון מהליכוד, הממשלה תמנה מועצה בת 15 חברים, שתוכל לסנן אתרים פדופיליים וכאלה שמסכנים את בטחון המדינה ● בנוסף, המועצה תהיה אחראית על אתרים בעלי סיומת il ותהיה אמונה על אבטחת מידע ופרטיות ברשת ● ח"כ דנון: "כיום אין אף גורם מרכזי בעל יכולת לראייה מערכתית של הצרכים והבעיות, אשר אחראי על ההתמודדות עם האיומים בתחום המקוון"

ח"כ דני דנון (ליכוד), הגיש הצעת חוק על פיה תוקם רשות ממשלתית לניהול האינטרנט ולטיפול בנושאי אבטחה ברשת; על פי ההצעה של דנון, הגוף החדש, שיהיה במעמד של תאגיד, ייקרא "הרשות לתשתיות אינטרנט ואבטחה מקוונת", ויהיה אחרי לתיאום המדיניות והפעילויות של המדינה בתחום תשתיות האינטרנט והאבטחה המקוונת. עוד כתב ח"כ דנון בהצעה, כי "הרשות תהיה אחראית על פיתוח המדיניות והאסטרטגיה הלאומית בתחום תשתיות האינטרנט, וכן על פיתוח מדיניות לאבטחה של תשתיות המידע ותקשורת האינטרנט והבאתה לאישור הממשלה".

בהמשך הצעת החוק נכתב, כי הרשות תתאם בהיבט הבין-משרדי של נושאי האבטחה המקוונת, ותנסח מדיניות אחידה וברורה שמגדירה תפקידים, תחומי אחריות ואת אופן הפעלת הרשויות השונות בנושאי אבטחה מקוונת. "הרשות תהווה גוף תאום בין-משרדי שאחראי על הגדרת תפקידים ותחומי אחריות של הרשויות והמשרדים השונים, לצורך יישום המדיניות בתחום תשתיות האינטרנט והאבטחה המקוונת. היא תפעיל תוכנית לאומית להגברת המודעות של הציבור לנושאי הסכנות באינטרנט, ובכללן תכנים מזיקים וסכנות הקשורות באבטחה מקוונת".

עוד הציע ח"כ דנון, כי הרשות שתוקם תפתח את מדיניות בנוגע לאבטחה מקוונת בינלאומית, ותהיה אחראית לקידום שיתופי הפעולה עם גופים בינלאומיים בתחום האבטחה המקוונת. "היא תשמש כגורם המתאם מול גופים בינלאומיים העוסקים בתשתיות תקשורת ומידע מקוון".

בהמשך הצעת החוק נכתב, כי הרשות תהיה אחראית על פיתוח התוכנית הלאומית לטיפול במקרי חירום של התקפה מקוונת על תשתיות התקשורת והמידע החיוניות, "ותהיה אחראית על התיאום בין גופי הממשלה השונים ובינם לבין המגזר העסקי והמגזר הפרטי לצורך מניעה, זיהוי, ותגובה למקרים של התקפה מקוונת". תחומים נוספים בהם תפעל הרשות, לפי ההצעה, הם פיתוח של טכנולוגיות לקידום יכולות האבטחה, השרידות, הגמישות, והאמינות של התשתיות המקוונות.

בנוסף, הרשות תהיה אחראית על על הפעלתה הטכנית של סיומת האינטרנט לשמות המתחם המוקצית לישראל (הסיומת il.) ועל המדיניות בנושא זה. כמו כן, הרשות תהיה אחראית גם על כל סיומת אינטרנט אחרת אשר תוקצה לישראל בעתיד, על מדיניות לאומית לשמירת פרטיות, ועל פיקוח ובקרה של יישום תוכניות האבטחה המקוונת במשרדי הממשלה והרשויות השונות.

ח"כ דנון הציע, כי הרשות שתוקם תהיה אחראית על סיווג אתרי אינטרנט שמציגים חומרים פדופיליים כאתרים לחסימה ועל הפיקוח על חסימתם, והיא תגדיר איומים, תרחישי מתקפה, ומדדים שישמשו לקבלת החלטות בתחום ניהול סיכונים, תוכניות התאוששות ממתקפה, וסדרי עדיפויות למחקר.

מועצת הרשות, לפי ההצעה, תורכב מאנשי ציבור בעלי רקע תרבותי וטכנולוגי הולם, והיא תכהן במשך ארבע שנים. בדברי ההסבר להצעה כתב ח"כ דנון, כי "המרחב הווירטואלי שנוצר בעקבות התפתחות האינטרנט, יצר פלטפורמה אינטראקטיבית וחדשנית, שקידמה את חיי היום-יום של אזרחי המדינה. ישראל נחשבת כאחת המדינות בעלות שיעור חדירת האינטרנט מהגבוהים בעולם, עם 77% ממשקי הבית בקרב האוכלוסייה היהודית המחוברים לרשת. ביולי 2009 עמד מספר הגולשים בישראל על כ-4.27 מיליון, בהשוואה לכ-4.01 מיליון ביוני 2008. כמו כן, ישראל עומדת במקום החמישי בעולם בשיעורי חדירת האינטרנט המהיר". לדבריו, "נתונים אלו מצביעים על כך שעקב השימוש הגבוה הפך האינטרנט לתשתית חיונית, שפגיעה בה, בין אם על ידי גורמים פליליים ובין אם על ידי גורמים עוינים, עלולה להביא לפגיעה משמעותית בפעילותם של גורמי הביטחון, שירותי הממשלה, שירותים עסקיים וכן לפגיעה באזרחים מן השורה". הוא סיים באומרו, כי "כיום, התשתיות הדיגיטליות של המדינה, המבוססות בעיקרן על האינטרנט, אינן מאובטחות דיין. מחובת הממשלה להתמודד עם שאלת ההערכות הנדרשת והשינויים הנדרשים על מנת להבטיח את היכולת של המדינה להגן על עצמה ועל פעילות המשק, במקרים של איומים, חדירות, והתקפות באמצעות המרחב הדיגיטלי. בנוסף, מחובתה של המדינה להגן על פרטיות הגלישה ברשת האינטרנט".

הרציונל להקמת הרשות, לדברי דנון, הוא, כי "לא קיים גורם מרכזי בעל יכולת לראייה מערכתית של הצרכים והבעיות, אשר אחראי על ההתמודדות עם האיומים בתחום המקוון. לכן, עלה הצורך בהקמת גוף מטעם המדינה שיהיה אחראי על פיתוח מדיניות, תהליכים, בחינת טכנולוגיות מתאימות להתמודדות עם הבעיות והסכנות במרחב המקוון. נדרשת שותפות בתהליכים בין הממשל לגורמים הפרטיים. נדרש גורם שיוכל לבחון, לתאם, לתכנן ולהיערך לתגובה בעת שיעלה צורך בשיקום והתאוששות של המערכות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים