האטה בביקוש ללימודי הטכנולוגיה? תלוי את מי שואלים

בעוד שהצפי הוא לירידה במספר הסטודנטים הלומדים את מקצועות המחשוב, בפקולטות דווקא טוענים שבינתיים אין ממה לחשוש

עוד לא אבדה תקוותנו? צילום אילוסטרציה: BigStock

האם כבר החלה ההאטה שחוששים ממנה בביקוש של סטודנטים ללמוד מקצועות טכנולוגיים, או שמא הביקוש ער? הנטייה בתעשייה היא אמנם לדבר על המחסור במהנדסים ועל כך שמספרם צפוי עוד לרדת, עקב הקיטון הדר במספר התלמידים לחמש יחידות במתמטיקה, אולם שיחות עם ראשי פקולטות רלוונטיות מראים תמונה שונה.

על פי הערכות, יותר מ-2,300 סטודנטים יחלו השנה את לימודיהם בפקולטות ובמגמות השונות למדעי המחשב באוניברסיטאות, בין אם כבר החלו היום (א') או שיעשו זאת בסמסטר הבא. פרופ' עירד יבנה, דיקן הפקולטה למדעי המחשב בטכניון, מדבר על עלייה במספר הסטודנטים בפקולטה שלו וגם, כפי שהוא למד משיחות עם דיקנים אחרים, בפקולטות באוניברסיטאות אחרות.

בשלב זה, המועצה להשכלה גבוהה פרסמה נתון כללי של מספר הסטודנטים שפותחים את השנה האקדמית הנוכחית, ללא פילוח לפי תחומים ופקולטות. בנתון זה יש ירידה של שליש האחוז, ל-306,370 סטודנטים. יצוין כי הוא מתייחס לכל האוניברסיטאות והמכללות המתוקצבות על ידי ות"ת.

במועצה להשכלה גבוהה צופים כי מגמת הירידה תימשך וכי על המוסדות האקדמיים והממשלה לנקוט במספר צעדים כדי למנוע זאת, בהם שיפור איכות ההוראה וקידום שיתופי פעולה בין המוסדות האקדמיים השונים.

לעומת זאת, המועצה פרסמה בדו"ח נתונים מפורטים, המשווים בין שנים קודמות לשנה האקדמית החולפת, תשע"ה בתחומים השונים. בדו"ח נכתב כי "השינויים המהירים והקיצוניים שהתרחשו בענף ההיי-טק נתנו את ביטויים גם באחוז הסטודנטים בשנה א' שלמדו מקצוע מתחומי מדעי הטבע והטכנולוגיה, מתוך שנתון ממוצע של בני 24-20. בשנה האחרונה נאמד חלקם של אלה בכ-13% מן השנתון הממוצע, בדומה לשנים בהן היה ביקוש ער מצד התעשייה לכוח אדם אקדמי מתחומים אלה, בעיקר לאנשי מדעי המחשב והנדסת אלקטרוניקה. לשם השוואה, עד אמצע שנות ה-90 התייצב שיעור זה על כ-6.5% בלבד מתוך שנתון ממוצע".

כ-300 סטודנטים חדשים למדעי המחשב בטכניון, כ-280 בבן גוריון

כ-260 סטודנטים החלו היום את לימודיהם לתואר ראשון בפקולטה למדעי המחשב בטכניון, כאשר בסמסטר השני צפויים להצטרף אליהם עוד כ-40-50. בסך הכול, מדובר בכ-300 סטודנטים חדשים.

פרופ' עירד יבנה, דיקן הפקולטה למדעי המחשב בטכניון

פרופ' עירד יבנה, דיקן הפקולטה למדעי המחשב בטכניון

פרופ' יבנה אמר כי "השנה אנחנו קולטים יותר סטודנטים מאשר בשנה החולפת. בעשור האחרון, מספר המועמדים שעומדים ברף הכניסה שלנו עולה בהתמדה, כאשר יצוין שהרף עולה מדי פעם. כך קרה גם השנה. מה שמיוחד השנה אצלנו הוא שחלה עלייה משמעותית במספר העתודאים".

מהם הנושאים המבוקשים? האם ישנה התייחסות לעולמות הצומחים, כגון האינטרנט של הדברים?
"יש יחסית יותר מועמדים שמעוניינים ללמוד במסלול הנדסת תוכנה, על חשבון המסלולים האחרים של מדעי המחשב, בעיקר המסלול הכללי.

נושא התוכנה הופך להיות יותר משמעותי באקדמיה, עקב הדרישה בשוק. גם חברות שהיו מאוד מזוהות עם פיתוח חומרה מעסיקות כיום הרבה אנשי תוכנה.

באשר לאינטרנט של הדברים – בשנה האקדמית הקודמת חידשנו, ביחד עם מיקרוסופט (Microsoft), את המעבדה של הטכניון למערכות תוכנה והקמנו במשותף קורס לפרויקטים בתחום זה. אנחנו ממשיכים בשיתוף הפעולה השנה.

תחומים מבוקשים נוספים אצלנו הם מחשוב ענן ואבטחת מידע, שהיא וכל מה שקשור אליה הופכים להיות נושא חם יותר ויותר. פתחנו כמה קורסים מתקדמים בתחומים הללו.

עם זאת, גם נושאי מדעי המחשב הקלאסיים ממשיכים להיות רלוונטיים, כגון עיבוד תמונה, גרפיקה ממוחשבת, ביולוגיה חישובית (ביו-אינפורמטיקה) וכמובן, תיאוריה של מדעי המחשב.
דבר נוסף שאני יכול להצביע עליו הוא עניין רב ביזמות. יש יותר ויותר אפשרות להשתלב בפרויקטים של יזמות במהלך הלימודים".

מה באשר למספר הסטודנטיות ובני המיעוטים?
"אחוז הנשים אצלנו עמד בשנתיים האחרונות על 25% לערך מהמתקבלים החדשים. אני מעריך שזה דומה גם אצל בני המיעוטים. תופעה מעניינת היא שאחוז הסטודנטים שהשפה שהם לומדים לבסרות היא ערבית עולה בעשור האחרון, ובשנים האחרונות הוא עומד על 20%-25%.

פתחנו פורום לקידום נשים בטכנולוגיה. בנוסף, קיימנו הרצאות בבתי ספר תיכוניים, כדי לעניין יותר תלמידים ותלמידות במדעי המחשב. אנחנו מתכוונים להרחיב את זה השנה".

אולם, פרופ' יבנה מוטרד: "על אף שמספר המועמדים הוא גדול ומספר הסטודנטים הולך ועולה, אנחנו בהחלט מודאגים מהירידה במספר התלמידים שלומדים חמש יחידות מתמטיקה. אנחנו אף פועלים כדי לנסות ולהפוך את המגמה הזו, על ידי ההרצאות שהזכרתי ועל ידי אירוח של תלמידים כאן, בטכניון".

מספר הסטודנטים שיתחילו השנה את לימודיהם בתואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטת בן גוריון דומה, ועומד על 280 – כך על פי פרופ' יבחר גנאור, דיקן הפקולטה למדעי הטבע, שהמחלקה למדעי המחשב היא חלק ממנה. מדובר בכרבע מכלל המועמדים, שמספרם עמד על 1,104.

הוא ציין כי באוניברסיטת בן גוריון, מקצועות טכנולוגיים אחרים נמצאים באחריות פקולטות אחרות, למשל תחום החומרה, שנלמד בפקולטה להנדסה. "יש עליה בביקוש ללימודי מדעי המחשב, אולם מי שירצה ללמוד חומרה, סביר להניח שילך לפקולטה להנדסה". עם זאת, פרופ' גנאור אמר שיש תוכנית ללימודי הנדסת תוכנה שמשותפת לשתי הפקולטות.

מה באשר למגמות בתוך מדעי המחשב – האינטרנט של הדברים, למשל?
"התואר הראשון שלנו הוא תואר כללי במדעי המחשב ולא תואר ספציפי במגמה כלשהי. הסטודנטים מקבלים את הידע הבסיסי במדעי המחשב. לאן הם הולכים איתו? זה כבר סיפור אחר. אני לא מאמין בתארים ראשונים בתחומים ספציפיים כמו האינטרנט של הדברים".

כמה מהמתחילים את הלימודים השנה הם סטודנטיות?
"אנו שליטה רבה מי מגיע להירשם ואנחנו בוודאי שלא מקבלים את הסטודנט/ית על סמך המין שלו/ה. מה שכן, אנחנו מעודדים סטודנטיות להמשיך לתארים גבוהים בהרבה פעילויות, למשל פרויקט She codes".

האם הירידה במספר הלומדים לבגרויות במתמטיקה ובמדעים משפיעה על מספר המועמדים למדעי המחשב אצלכם?
"אנחנו לא רואים ירידה בביקושים אבל הביקושים במדעי למחשב כל כך גדולים שאנחנו בין כה לא יכולים לעמוד בהם. אם תהיה ירידה מאוד גדולה בביקושים, נתחיל לראות ירידה ברמה. כרגע אני לא צופה בעיה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים