רשות הסחר הפדרלית החלה לחקור את גוגל בגין שימוש לא ראוי באנדרואיד

אם יש חברה שלא חסרות לה בעיות, זו ענקית החיפוש, ועדיין היא איכשהו מוצאת אותן היטב ● ה-FTC בודקת תלונות הגורסות שהחברה משתמשת במערכת ההפעלה שלה, כדי לקדם באגרסיביות מוצרים אחרים שלה

דורשת הוגנות ותכנית אבטחה חדשה. רשות הסחר הפדרלית, ה-FTC

לגוגל (Google) כבר היו בעיות רגולציה בעבר, גם בארצות הברית וגם במדינות אחרות, ועכשיו צצה לענקית האינטרנט בעיה חדשה – רשות הסחר הפדרלית (ה-FTC) החלה לחקור תלונות הגורסות שגוגל משתמשת באנדרואיד (Android), מערכת ההפעלה שלה, כדי לקדם באגרסיביות מוצרים אחרים שלה, כמו ה-Google Search ו-Google Maps.

על פניו קצת מוזר שדווקא האנדרואיד הוא שנמצא במוקד חקירה הקשורה להגבלים עסקיים, וזאת מכיון שגוגל אינה מרוויחה כלל באופן ישיר כסף ממערכת ההפעלה, המותקנת במגוון רחב של טלפונים חכמים (ב-52% מכלל הסמארטפונים בארצות הברית, למשל). האנדרואיד, בניגוד ל-iOS, היא מערכת פתוחה, וכך לדוגמה יכולה חברה כמו סמסונג (Samsung) לצוות אל האנדרואיד תוספים כרצונה בטלפונים מתוצרתה. ואולם אם חברה מסוימת מעוניינת להשתמש באחד משירותיה של גוגל, עליה להתקין את כולם, כחבילה – כולל את מנוע החיפוש, המניב לגוגל רווחים של מילארדי דולרים מדי שנה, וכן את שירות המפות וה-Gmail שלה. זאת למעשה הייתה העילה שבגינה התלוננו מפתחי אפליקציות במשרד המשפטים האמריקני על כך שגוגל נהנית מיתרון לא הוגן בתחום הסלולר. לאחר לבטים הוחלט על העברת החקירה לידי ה-FTC. היועץ המשפטי של FairSearch – גוף המאגד מספר חברות, וביניהן כמה ממתחרותיה הגדולות של של גוגל ובראשן מיקרוסופט (Microsoft) – בירך על החקירה ואמר שהוא מצפה שתוצאותיה יבהירו לכל, שגוגל מחבלת בחדשנות ובאפשרות הבחירה החופשית של הצרכנים.

ידה קשורה מאחורי גבה

יש לציין כי ה-FTC כבר ניהלה בשנת 2013, חקירה אחרת כנגד גוגל בגין קידום מוצרים שלה באמצעות מנוע החיפוש, וזו הסתיימה בקביעה שגוגל אינה אשמה, החלטה שמיקרוסופט ו-YELP זעמו בעטיה. לפני מספר חודשים הועברה בארצות הברית גם ביקורת על ה-FTC, וזאת לאחר שהרשות שלחה אל הוול סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal) דו"ח שלה מ-2012 שממליץ להעמיד לדין את גוגל (בשל ממצאי עבר בגין דירוג מתחרים בתוצאות חיפושים), דו"ח שהתגלה לבסוף כטעות.

יחד עם זאת מדובר בעוד אחת מתוך שלל בעיות הקשורות להפרת תקנות ההגבלים העסקיים שגוגל שקועה בהן עד צוואר. בין השאר ניתן לציין למשל את החקירה הדומה המתנהלת כנגד החברה באירופה, בגין שימוש באנדרואיד כדי לדחוף שירותים אחרים של החברה. בנוסף הרשות להגבלים עסקיים ברוסיה כבר קבעה שגוגל מונעת תחרות באופן לא חוקי בכך שהיא כורכת שימוש באנדרואיד עם שימוש בשירותים אחרים שלה, כך שללא ספק יש כרגע מספר תותחים המכוונים לראשה של גוגל בעקבות אותו עניין עצמו.

בינתיים מסתמן כי הבעיות הללו אינן משפיעות על שווי החברה, אבל האנליסט בנג'מין שכטר מ-Macquarie Securities גורס שגוגל נאלצת למעשה לפעול כיום כשאחת מידיה קשורה מאחורי גבה. שכטר טוען כי על גוגל אסרו לעשות דברים שלחברות אחרות מותר (למשל, גוגל אינה יכולה כמעט לקנות חברות), כך שבעתיד הבעיות הרגולטוריות כן עלולות להשפיע על היכולת של גוגל להמשיך ולצמוח.

גורמים המעורבים בחקירה, שביקשו להישאר בעילום שם, אמרו שכרגע נמצאת החקירה בשלביה הראשונים בלבד, ואילו גוגל סירבה להגיב על הדברים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים