משרד הביטחון האריך את חוזי האחסון של EMC ונט-אפ; ההיקף: מאות מיליוני שקלים

EMC מספקת לצה"ל מערכות אחסון בסביבת SAN ונט-אפ - בסביבת NAS ● המכרזים התקיימו ב-2010 והחוזים הוארכו עד 2017

אליעזר ("איקו") חסון, סגן בכיר לראש מנהל הרכש לתקשוב ולמודיעין במשרד הביטחון. צילום: פלי הנמר

משרד הביטחון האריך עד סוף 2017 את ההסכמים הרב שנתיים לרכישת מערכות האחסון של EMC ונט-אפ (NetApp) עבור צה"ל – כך נודע לאנשים ומחשבים. השתיים זכו ב-2010 במכרזי אחסון ענקיים בצה"ל, בהיקף כספי של מאות מיליוני שקלים למשך שנים.

המכרז בו זכתה EMC ב-2010 נועד לצורך אספקת מערכות אחסון בסביבת SAN – רכיבי חומרה ותוכנות לניהול האחסון עבור הצבא וגורמי ביטחון נוספים. עוד הוא כולל אספקת מערכות גיבוי ומערכות דה-דופליקציה. EMC ניצחה באותו המכרז את יבמ (IBM) והיטאצ'י דטה סיסטמס (HDS). נט-אפ זכתה במכרז נוסף בתחום, לאחסון אחוד בסביבת NAS. בשל הזכייה של שתי החברות עבר הגיבוי בצבא באופן הדרגתי מהתבססות על קלטות לדיסקים.

רוב התקציב למערכות האחסון בא מ-"דולר סיוע", מאחר שהחברות הזוכות הן אמריקניות. המכרז נערך מול מנהל הרכש במשרד הביטחון, כאשר הלקוח, צה"ל, נעזר באנשי מקצוע מאגף התקשוב. את ההתנהלות מול החברות ערך אליעזר ("איקו") חסון, סגן בכיר לראש מנהל הרכש לתקשוב ולמודיעין במשרד הביטחון. תהליך המשא ומתן התנהל בניו-יורק בהשתתפות נציגי המשלחת וראשה – אהרון מרמרוש, מנה"ר, ובהשתתפות נציגי צה"ל ומשרד ראש הממשלה.

בדצמבר 2013 פורסם בלעדית באנשים ומחשבים כי משרד הביטחון מתכוון להיכנס למשא ומתן להארכת ההסכמים מול EMC ונט-אפ. תוצאות ההסכם שנחתם לפני ימים אחדים מעלות כי המשא ומתן צלח, ומשמעות הדבר היא חיסכון כספי של עשרות מיליוני שקלים בעלויות האחסון של הצבא, שעומדת כיום על מאות מיליוני שקלים בכל שנה.

בראיון אז אמר חסון כי "נערוך בדיקה מחודשת של המכרז לרכישת מערכות אחסון. יש לכך היגיון עסקי וטכנולוגי: ההיגיון העסקי הוא שנדרש לחסוך בעלויות ועלויות מערכות האחסון ירדו, וזה הטכנולוגי הוא שיש התפתחויות טכנולוגיות בעולם האחסון – נכנסו מערכות חדשות, שהן אטרקטיביות לצבא. אנחנו רוצים לרענן את מחירי המערכות… אין פרות קדושות בתחום".

מערכות אחסון ודטה סנטרים בצה"ל

בצבא מאוחסנים מאות טרה-בייטים של נתונים, במגוון מערכות, רובן של EMC ונט-אפ. לצדן פועלות מערכות אחסון של יבמ, HDS ומעט של HP. צה"ל החל להשקיע במערכות אחסון בצורה מסיבית לפני יותר מעשור. ריכוזי האחסון נמצאים בדטה סנטרים, כאשר לכל אחת מזרועות הצבא ולכל אחד מהאגפים המובילים יש דטה סנטר משלו, שמספק שירותי אחסון עבור יחידות פריפריאליות.

המאפיין את האחסון בצבא הוא נפחים גדולים עם קצב גידול מהיר, ריבוי מרכזי מחשוב, סביבה דינמית ושימוש באחסון עבור מערכות קריטיות. צה"ל הוא בעל צרכים משתנים במהירות ועל מערכות האחסון להיענות לגידול האקספוננציאלי בנפח המידע ולצורך בכך שחלק ניכר מהנתונים המאוחסנים יהיו נגישים ומיידיים.

עיקר הגידול בנפח הנתונים הנצברים במערכות ה-IT הצה"ליות קרה בשל הבנת חשיבות נתוני העבר וקישורם לנתוני ההווה ועקב השימוש הנרחב בווידיאו ובשיחות ועידה מצולמות, שמביאים ל-"זלילת" נפחי אחסון.

התגובות

ניר הולנדר, סמנכ"ל מגזר ביטחון בנט-אפ ישראל, אמר כי "הבעת האמון במוצרי החברה, בכיוונה הטכנולוגי ובכדאיות הכלכלית של הפתרונות, ביכולות השירות שלה, ומעל לכל באנשיה – הם הדלק שמניע אותנו יום יום בעבודתנו מול משרד הביטחון והגופים הדורשים לילות כימים".

שי ונסובר, מנהל מכירות למגזר הביטחון ב-EMC ישראל, אמר כי "הפלטפורמות והשירות של EMC נמצאים בליבת העשייה המבצעית של צה"ל וזרועות הביטחון. החברה פועלת בשנים האחרונות לשדרוג ותפעול כלל מערכות האחסון של צה"ל ומסייעת להמשיך ולעמוד באתגרים הביטחוניים תוך שימוש בטכנולוגיות הטובות והאיכותיות מסוגן".

במשרד הביטחון אישרו את הידיעה.

מתעניינים בתקשוב ביטחוני? רוצים לשמוע עוד? הירשמו לכנס C5I 2015 של אנשים ומחשבים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים