הממשל האמריקני אסר על אינטל ו-Nvidia לספק רכיבים למחשבי על סיניים

הסיבה: חשש של האמריקנים ש-Tianhe-1 ו-2 ישמשו לניסויים גרעיניים שמבצעת סין

12/04/2015 15:43
נראה שהסינים מתחילים להבין את החשיבות של ההיי-טק הישראלי

ממשל ארצות הברית אסר על החברות אינטל (Intel) ו-Nvidia לספק שבבים לארבעה מרכזים סיניים למחשבי על. האיסור הוסבר בחשש כי המחשבים הפועלים במרכזים אלה – Tianhe-2, הנחשב למחשב העל המהיר בעולם, ו-Tianhe-1A, המדורג במקום ה-17 בעולם – משמשים לניסויים גרעיניים. שני מחשבי העל מצוידים במעבדי Xeon של אינטל. ב-Tianhe-2 מותקנים גם מאיצים מסוג Xeon Phi של אינטל וב-Tianhe-1A מותקנים מאיצים גרפיים מתוצרת Nvidia.

בחודש פברואר הוסיף משרד המסחר של ארצות הברית את ארבעה המרכזים הסיניים למחשבי על: האוניברסיטה הלאומית של סין לטכנולוגיות הגנה, המרכז הארצי למחשבי על בצ'נגשה, המרכז הארצי למחשבי על בגואנגזו והמרכז הארצי למחשבי על בטיאנג'ין, לרשימת החברות שפועלות כנגד האינטרסים של מדיניות החוץ או הביטחון הלאומי של ארצות הברית.

את הרשימה מרכיבים נציגים ממשרדי המסחר, המדינה, האנרגיה וההגנה של הממשל של ארצות הברית. בחלק מהמקרים משתתפים בהרכבת הרשימה גם נציגים ממשרד האוצר של ארצות הברית.

בשנה שעברה הורה משרד המסחר של ארצות הברית לאינטל כי עליה לקבל רישיון יצוא אם תבקש למכור מעבדי Xeon ו-Xeon Phi עבור מחשבי העל Tianhe-2 ו-Tianhe-1A. כעת נדחתה בקשתה של אינטל לקבל את רישיון הייצוא, ובהודעת הסירוב צוין כי "על פי ההערכות משמשים מחשבי העל לפעילויות של נשק גרעיני".

מחשב העל Tianhe-2 מככב בראש הרשימה של 500 מחשבי העל המהירים בעולם מאז יוני 2013. הוא מורכב מיותר מ-80,000 מעבדי Xeon E5-2692 בעלי 12 ליבות, מכיל בסך הכל יותר מ-3.1 מיליון ליבות עיבוד ומשיג ביצועים של 33.68 פטה-פלופ (קוואדריליון חישובים לשנייה). ביצועים אלה גבוהים בכמעט פי שניים מאלו של מחשב העל שמדורג במקום השני ברשימה – מערכת Titan במעבדה הלאומית אוק רידג' שבארצות הברית. מערכת זו מבוססת על שרתי Cray עם מעבדי AMD.

על פי הדיווחים, החוקרים בסין קיוו לשדרג את מחשב Tianhe-2 לקצב של יותר מ-110 פטה-פלופ, והתכוונו להשתמש לצורך כך במעבדי Xeon החדשים של אינטל.

בנוסף ענקית הטכנולוגיה תספק למשרד האנרגיה של ארצות הברית את מחשב העל החזק ביותר בעולם – "אורורה" (Aurora). המערכת, שנבנית בשיתוף עם יצרנית מחשבי-העל קריי (Cray), תימסר לממשל האמריקני בשנת 2018.

ה"אורורה" תתבסס על מסגרת למחשוב עתיר ביצועים מתוצרת אינטל ועל מחשב-העל "שאסטה" (Shasta) של הדור הבא מתוצרת קריי. החוזה הוא חלק מיוזמת משרד האנרגיה האמריקני להתקין מחשבי-על מתוחכמים בשלוש מעבדות לאומיות של המשרד – ארגון, לורנס ליוורמור ואוק רידג' – במטרה לבסס את המנהיגות של  ארצות הברית במחקר מדעי ולהציבה בחזית הדור הבא של המחשוב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    זה לא מה שיעצור את סין. סין נהפכת למעצמה בתחום המחשוב וככל הנראה היא עומדת לשחרר בעתיד גם מעבדים מטעמה.

אירועים קרובים