דיווחים: באיחוד האירופי מכינים תשתית להגשת תביעה נגד גוגל

בדרך לכתב אישום רשמי? חברות שהגישו תלונות נגד ענקית החיפוש קיבלו בקשות לאשר לפרסם חלק מהמידע שברשותן

02/04/2015 15:09
בין הפטיש לגוגל. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

באיחוד האירופי מגבשים בימים אלה את התשתית לתביעה מטעם הממונה על ההגבלים העסקיים, שתוגש בשבועות הקרובים נגד גוגל (Google) – כך עולה מידיעה שהופיעה אתמול (ד') בוול-סטריט ג'ורנל (Wall Street Journal).

באיחוד האירופי ביקשו אישור מחברות שהגישו תלונות נגד גוגל כדי שיוכלו לפרסם חלק מהמידע הסודי שהוגש. מומחים להגבלים עסקיים מעריכים כי הבקשות מעידות על כך שבאיחוד מכינים כתב אישום רשמי בפרשה.

עו"ד גיא אופיר, מומחה לדיני אינטרנט, שניהל בעבר ומנהל בימים אלה תביעות נגד גוגל, הסביר בטור שפרסם כאן בדצמבר כי "האיחוד האירופי רואה בה מונופול אינטרנטי ופועל לפרק אותה מתאגיד אחד לכמה תאגידים, בשאיפה לרסן ולבזר את הכוח העצום שלה. הפרדה שכזו תחליש את הדומיננטיות של גוגל ברחבי האזור, לעומת המצב כיום, בו היא שולטת בכ-90% מכלל החיפושים באינטרנט באירופה".

מה המניע לפעול נגד גוגל?

על פי עו"ד אופיר, "רגולטורים באירופה הודיעו כבר ב-2010 שהם בוחנים את השיטות העסקיות שבאמצעותן פועלת גוגל באירופה. הם מודאגים מהן יותר ויותר. הדאגה הגדולה ביותר שלהם היא המספר ההולך וגדל של תלונות על גוגל לפיהן היא סוחטת ומפלה מתחרים באירופה, מה שמהווה הפרות מונופוליסטיות חמורות.

כדי להוכיח שחברה עוסקת בהתנהגות אנטי-תחרותית, רגולטורים אירופיים צריכים קודם לקבוע כי לחברה יש עמדה דומיננטית בשוק, וכי היא עשתה בה שימוש לרעה.

עו"ד גיא אופיר, מתמחה בזכויות יוצרים ודיני אינטרנט

עו"ד גיא אופיר, המתמחה בזכויות יוצרים ודיני אינטרנט

השאלה היא האם יש הוכחות לכך. רגולטורים באיחוד האירופי עוסקים בשני היבטים ספציפיים על מנת לקבוע זאת: תוצאות החיפוש של גוגל – האם היא מפלה לרעה דירוג של אתרים מתחרים?; ושיטות הפעולה העסקיות בפרסום שלה: האם גוגל מטילה חובות על רשתות מתחרות לעומת הפליות לטובה של שותפי הפרסום שלה?

יש מספר סיבות שבגללן הפוליטיקאים באירופה מודאגים מכוח המונופול של גוגל, אבל שלושת החששות העיקריים הם סביב הטענות כי: גוגל מקדמת את המוצרים ואת השירותים שלה על פני מתחרים; החברה שולטת בתוצאות החיפוש באינטרנט; ומנועי החיפוש מנצלים יותר ויותר את המידע שהגיע לידם על ידם השתלת עוגיות ושימוש במידע הזה למטרות מסחר ושיווק".

לא ניתן היה לקבל תגובה מגוגל.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים