בנק הפועלים מקים דטה סנטר חדש במאות מיליוני שקלים

הדטה סנטר מוקם בעמק חפר ויאחד שני מרכזי מחשוב שפועלים באזור המרכז ● אבי כוכבא, מנמ"ר ומשנה למנכ"ל הבנק, מספר לאנשים ומחשבים על הפרויקט ועל הבנקאות הדיגיטלית

אבי כוכבא, משנה למנכ"ל והממונה על חטיבת החדשנות של בנק הפועלים. צילום: פלי הנמר

בנק הפועלים משלים בימים אלה את הקמת הדטה סנטר החדש שלו, "רותם", לפארק התעשיות עמק חפר. מדובר באחד הדטה הסנטרים החדישים והמתקדמים ביותר שהוקמו עד כה והוא ישרת את הפעילות הטכנולוגית של הבנק. הבנק לא פרסם את היקף ההשקעה אולם גורמים בשוק מעריכים שמדובר במאות מיליוני שקלים.

לדברי אבי כוכבא, מנמ"ר ומשנה למנכ"ל בנק הפועלים, "הדטה סנטר החדש יכיל שני מרכזי מחשבים, שיפעלו על פי סטנדרטים ותקנים בינלאומיים. זה יהיה מתקן ירוק לחלוטין".

המתקן החדש ישתרע על שטח של כ-1,000 מ"ר ויחליף את שני הדטה סנטרים הקיימים, שפועלים במקומות שונים באזור המרכז. פרויקט הקמת הדטה סנטר של הפועלים מבוצע בעזרת יבמ (IBM) ואלקטרה, ובין היתר יופעל בו ענן פרטי. התפעול שלו יהיה מרחוק, עם צוות תמיכה מקומי מצומצם מאוד.

"העולם הבנקאי הולך לכיוון הדיגיטל"

בשיחה עם אנשים ומחשבים התייחס כוכבא לנושא הבנקאות הדיגיטלית, שעלה לכותרות בזמן האחרון בהקשרים שונים. הוא סיפר שעוד במהלך השנה הקרובה ייפתחו באזור המרכז מספר סניפים דיגיטליים של בנק הפועלים, שיעוצבו ויתוכננו באופן שונה מהסניפים הרגילים. בסניפים אלה ישבו בנקאים "דיגיטליים" שמתמחים בשירות לקוחות דיגיטלי ושישרתו אותם בעזרת ממשקים דיגיטליים, מחשבי לוח ומערכות שיאפשרו סימולציות שונות.

"העולם הבנקאי הולך לכיוון הדיגיטל", אמר כוכבא. "המעבר אליו מהווה אתגר גם לבנקים אחרים בעולם שעם נציגיהם נפגשתי באחרונה. כולם מתחבטים בבעיה כיצד לעבור לערוצים ישירים, במקביל לפעילות הרגילה של הבנק".

לדבריו, "החזון של מנכ"ל הבנק הוא שילוב בין העולם הדיגיטלי לעולם הפיזי. יש עדיין סיטואציות רבות בהן נדרש סניף פיזי שייתן מענה ללקוחות. כדי ליישם את התפיסה הזו נדרש אקו-סיסטם חדש שמותאם לאופי הלקוחות שלנו ולכלים שיש בידיהם. זוהי התפיסה של הלקוח במרכז, שמייצרת שירותים שמותאמים אליו".

הוא הוסיף כי "על אף שחלק גדול מלקוחותינו נמצא במובייל, יש עדיין מצבים שבהם הלקוח רוצה לבוא לסניף, לפגוש מומחה ולקבל ייעוץ פיננסי. סניף רגיל מתאים פחות לסוג לקוח כזה, כי הוא לא רוצה לעמוד בתור ולקבל שירותים שונים שהוא כבר מזמן עושה ברשת. הסניף הדיגיטלי החדש יאויש על ידי מספר מצומצם של מומחים, ניתן יהיה לקבוע איתם פגישה מראש וכאשר הלקוח יגיע לסניף, הוא לא יצטרך להזדהות. הבנקאי ימתין לו עם טאבלט וייתן לו שירות על גבי הממשק החכם. הכול יתנהל בצורה אוטומטית, ללא נייר ועם חיבור מיידי לכל הממשקים שהלקוח מכיר".

הסניפים הדיגיטליים, שכאמור, ניתן יהיה לראות כאלה כבר בשנה הקרובה, יכללו, בצד שירותי הייעוץ והפגישה עם הלקוחות, עמדות שירות ומידע, בהן יוכל הלקוח לבצע סימולוציות ופעולות פיננסיות רגילות. "הפעילות הזו היא חלק מקונספט שנבנה בבנק והחטיבה שלנו בונה את התשתיות המתאימות", אמר כוכבא.

לדבריו, כבר כיום יש לבנק מעל מיליון לקוחות באינטרנט, מתוכם 400 אלף במובייל. "הסניפים הדיגיטליים יתנו מענה בשלב הראשון ללקוחות המובייל, אבל אין לי ספק שזהו תהליך שילך ויגדל בהדרגה. אני מאמין שבעוד מספר שנים יהיו לנו הרבה יותר סניפים דיגיטליים", אמר.

"הסניפים האלה יעניקו ללקוח חוויית שירות אחרת", ציין כוכבא. "כל זה מתאפשר בזכות תקשורת רחבת פס שנוכל לתת לסניפים, מערכות שיאפשרו לזהות את הלקוח בכניסה, יכולות וידיאו, שיחות ועידה חכמות ועבודה עם טאבלטים".

הוא הוסיף כי "אנחנו מצויים בתהליך של הגדלת רוחבי הפס עבור הסניפים והכנסת תשתיות Wi-Fi, על מנת לאפשר תקשורת טובה. סביבת התקשורת תהיה פתוחה ללקוחות ולעובדים, אבל במקביל נייצר רשת מיוחדת לבנקאים, כדי לתת מענה לאתגרי האבטחה הקפדניים שאנחנו נוקטים בהם, מטבע הדברים".

"השירותים באינטרנט – בתעריפים מוזלים"

"המטרה היא להעניק ללקוחות שזקוקים לבצע פעולות פיננסיות פשוטות שירותים על גבי האינטרנט, שהתעריפים שלהם יהיו מוזלים", לדברי כוכבא. "הבנק האינטרנטי יהיה מבוסס על אתר מיוחד, ייעודי, שסיימנו בבנייתו באחרונה והוא יהיה ממותג אחרת. הלקוח לא ישוייך לסניף פיזי והוא יוכל לבצע פעולות ושורה של פעילויות פיננסיות שוטפות באמצעות האתר, בנוסף לפעולות רבות שכבר כיום ניתן לעשות, מבלי הצורך להגיע לסניף".

"המהפכה הזו נובעת מכך שהנהלות הבנקים הבינו כי הטכנולוגיה לא רק מסייעת לעסקים אלא היא זו שהיא מאפשרת את המהפכה ופותחת מגוון רחב של אפשרויות שלא היו קודם", ציין כוכבא.

מדיניות Open API

כוכבא הוסיף כי "בצמוד לתפיסה זו אנחנו מיישמים מדיניות של Open API, שנועדה לאפשר לגורמים חיצוניים, ביניהם סטארט-אפים, לפתח רעיונות ולהתממשק אלינו".

"במסגרת תחרות BankApp שקיימנו בסתיו האחרון העלינו לאמזון 27 ממשקים שבעזרתם יכולים היו המפתחים לייצר אפליקציות שונות לטובת הלקוחות, בכל בתחומי החיים. לפני ימים אחדים השקנו, במסגרת ארנק פועלים ובשיתוף פעולה עם Hopon, אפליקציה שמאפשרת ללקוחות כל הבנקים לשלם בתחבורה הציבורית באמצעות הטלפון הסלולרי. בינתיים מדובר באוטובוסים של דן בלבד, אולם בהמשך יינתן השירות בחברות נוספות. השירות הזה הוא חלק מתפיסת הארנק הדיגיטלי אותה מקדם הבנק בימים אלה".

"הארנק הדיגיטלי הוא רכיב משמעותי בתפיסה הדיגיטלית שלנו", ציין. "הוא משמש לייעודים שונים במסחר, בתשלומים ואפילו במוניות".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. סתם אדם

    האם המטרה היא שיפור השירות ללקוח או צמצום הסניפים וקיצוץ כ"א?! ובקשר להורדת עלויות ללקוח, ממתי בנק דואג להורדת עלויות ללקוח?!

  2. אחת שמבינה

    איזה בזבוז של כסף. אני מהמרת שלאנשי ה-it לא היה אומץ לומר להנהלה שהפרויקט מיותר ובפועל עיכב עשרות פרויקטים אחרים. ככה זה כשזורקים בכל התקשורת את הסיסמה 'ענן' אבל בפועל ממשיכים לפעול כאחרון בתי התוכנה העתיקים.

אירועים קרובים