צפו: מפורסמים מגלים מה חושבים עליהם ברשת

סרטון נגד אלימות שהעלה איגוד האינטרנט מראה סלבריטיז שנחשפים בפעם הראשונה לתגובות מרושעות במיוחד, שמביאות את חלקם לפרוץ בבכי

"חרמן מגעיל וסוטה. לך דחוף עגבניה לתחת, לא רוצים אותך פה" - זה מה שנכתב על אייל שני. צילום: מתוך הקמפיין

טוקבקים, פוסטים וממים שכוללים אמרות אלימות הם חלק מהמציאות ברשת כיום. לפעמים היא מופנית לאנשים "פשוטים" ולפעמים "חוטפים" אותה מפורסמים, שנמצאים ממילא במוקד ההתעניינות הציבורית. כמה מהם משתתפים בסרטון שהעלה הבוקר (א') איגוד האינטרנט הישראלי תחת הכותרת "אל תשתפו. אל תשתתפו", במטרה למנוע את אותה אלימות.

פנינה רוזנבלום, ליהיא גרינר, אייל שני, רני רהב, מרגלית צנעני וסלבריטיז נוספים נחשפים בסרטון בפעם הראשונה להודעות מרושעות שהופנו נגדם. כך, למשל, על רוזנבלום נכתב: "איך אני שונא אותה, תסתכלו על הברכיים שלה, איזה מקומטות ומגעילות". על גל אוחובסקי נכתב: "יא מתחנגל, אמן הארון הבא שתפגוש יהיה ארון קבורה". רובם מגיבים להודעות האלה בצורה קשה, אחדים מהם אף פורצים בבכי.

"המסר של הקמפיין והסרטון ברור – אם זה פוגע כך במפורסמים, שרגילים לתגובות קשות, כיצד זה משפיע על בני הנוער והילדים?", אומרים באיגוד האינטרנט. לדבריהם, "אף אחד לא חסין מפני פגיעה ברשת ואסור לשתף איתה פעולה, גם לא בשיתוף או בלייק".

איגוד האינטרנט הישראלי מפעיל "מרכז לאינטרנט בטוח", בו ניתן להתלונן על תופעות של אלימות ברשת. במהלך 2014 התקבלו במרכז 2,395 פניות ועוד 25,294 גולשים ביקרו באתר. כ-50% מהפניות עוסקות בפגיעות בילדים ובני נוער והיתר – בפגיעות במבוגרים. הפניות השכיחות ביותר הן הפצות של תמונות פוגעניות, התחזות, השתלטות על דפי פייסבוק (Facebook) והפצת פוסטים פוגעניים ב-Secret ובפייסבוק.

כחצי מהילדים סבלו מאלימות ברשת

בפעילויות שנערכו השנה עם בני נוער ובהן הם נשאלו מה הכי מפחיד אותם ברשת, התשובה הייתה חרם חברתי ומידור מקבוצות פייסבוק או ווטסאפ (WhatsApp) ולא, למשל, פדופיליה או אובדן פרטיות. נתונים שפרסמה באחרונה המועצה לשלום הילד מאששים את ההיקפים העצומים של האלימות ברשת, בפרט כלפי ילדים ובני נוער, ומעלים ש-45% מהם (בגילאים 10-17) סבלו מכך. מרביתם (77%) מעולם לא סיפרו על כך לאיש.

יש לליהיא גרינר סיבה לכעוס על התגובות המרושעות נגדה. צילום: מתוך הקמפיין

יש לליהיא גרינר סיבה לכעוס על התגובות המרושעות נגדה. צילום: מתוך הקמפיין

אורנה היילינגר, מנהלת המרכז לאינטרנט בטוח, אמרה כי "מימדי האלימות ברשת בישראל גדלים בקצב מדאיג משנה לשנה. אלימות זו מופנית אל נשיא המדינה, אל המפורסמים וגם לכל ילד או נער שלישי בישראל. איגוד האינטרנט פועל באינטנסיביות למען שמירת אופייה של הרשת כפתוחה וחופשית, המאפשרת את חופש הביטוי. יחד עם זאת, אנחנו כאן גם כדי לנסות ולמנוע פגיעות באמצעות האינטרנט וכדי להגן ולטפל באלה הנפגעים ברשת. אנחנו קוראים לציבור להגיד לא לאלימות ברשת, לא לעמוד מהצד כשרואים פגיעה באחר, ובוודאי שלא לשתף ולא להשתתף בפגיעה באחר. אם ראיתם או חוויתם פגיעה, יש לאן לפנות וחייבים לטפל בכל גילוי אלימות בעולם הווירטואלי, כפי שעושים בכל גילוי אלימות אחר".

נוסף למפורסמים שאוזכרו מעלה משתתפים בקמפיין חן טל, אורטל בן דיין, עדי שילון, ליאור דיין, קותי סבג, יורן דוידי, עומרי חיון, נאור אורמיה, שון גיטלמן, מור סילבר, אנה זק ויהב טווסי.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נעמה

    אם אתם לא אוהבים אנשים מסוימים תגידו את זה אבל לא ככה יש צורה להגיד כל דבר אבל כל מי שכותב את הדברים האלו אין לא באמת סיבה וזה באמת פוגע לאחל למישהו שהדרך שלא או מה שהוא עושה או הבחירה המינית שלו שיקבל סרטן, שיידקרו אותה ברחם ולא תוכל להביא ילדים (יש לה את הזכות הזאת כמו לכל אדם אחר) . לא אני ולא אף אחד אחר צריכים לשבת מהצד ולתת לזה לקרות והתגובה הזאת היא המעט שכל אחת ואחד יכול לעשות !!!!

  2. מוטי

    אנשים ירדו מהפסים.לאחל מוות לאנשים שאתה לא אוהב??? לפגוע ולהשפיל בגלל שלא מתאים לך??? אתם צריכים לשלוח הודעת התנצלות !!! גם אני לא מחבב חלק מהסלבריטאים שהופיעו בסרטון. זה אומר שהם צריכים להיות מושפלים או לחילופין להיות מוצאים להורג??? חבורה של אידיוטים. אולי זה הזמן לבוא חשבון עם כל הרוצחי מקלדת האלה,לפני שהמצב יתדרדר.

  3. שמוליק

    כבר אתמול ובעצם ממש מזמן היו צריכים כבר לחוקק חוקים נגד אלימות ברשת. לא ייתכן שמרחב כה פתוח אף אם וירטואלי יהיה כר פורה להרס ואלימות מילולית אחד כלפי השני. כיום ברשת יש רק זכויות, איפה החובות? חובה לנימוס, כבוד הדדי, ידידות?? צריך להתנהג אחד לשני בנימוס ובכבוד, אלו ערכים שעליהם צריכים להילחם ולעבוד קשה כדי לחנך ולהפנים אותם. עצרו לחשוב פעמיים לפני שמגיבים בצורה הרסנית, האם את או אתה הייתם מעזים להגיד דבר פוגעני לסתם אדם ברחוב.

אירועים קרובים