עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה: "המחשוב אפשר לנו חסכון, הפרטה ושיפור תדמית"

בזכות המחשוב מצבת העובדים צומצמה, טסטים הופרטו למוסכים מורשים והציבור לא צריך יותר לעמוד בתורים אינסופיים, אמר יצחקי ● לדבריו, עכשיו צריך לעשות מהפכה דומה בתחבורה הציבורית

עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה. צילום: קובי קנטור

"המחשוב אפשר לנו לעבור משירותים מיושנים בתחומי רישוי הרכב והנהיגה לעידן המודרני, תוך חסכון בכסף ובכוח אדם, הפרטה ושיפור משמעותי של התדמית ושל השירות לאזרח", כך אמר מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי.

יצחקי דיבר במליאת הסיום של כנס WORLD e-Gov Forum 2014, שנערך אתמול (ד'), בהפקת אנשים ומחשבים, במרכז הכנסים אבניו בקריית שדה התעופה. השתתפו בו מאות מקצוענים מהמגזר הציבורי והנחה את מליאת הסיום ד"ר נחמן אורון, יועץ מחשוב בכיר למגזר הממשלתי.

"כולנו נדרשים להתייעלות וצמצום הבירוקרטיה. האזרחים דורשים זאת ממשרדי הממשלה השונים, כדי שאלה יספקו פתרונות בהתאם לייעוד שלהם. למנהיגות הדיגיטלית יש זיקה הדוקה ליכולת לבצע את השינוי", אמר יצחקי.

הוא תיאר את הדרך שבה מחשב המשרד, בעת כהונתו כסמנכ"ל רישוי רכב ונהיגה, את תחום הרישוי, וכיצד השדרוג הטכנולוגי נטל חלק מרכזי בשינוי.

"משרדי הרישוי היו חלון הראווה השלילי של המשרד", אמר. "כשעיתונאים רצו להמחיש את מצב השירות הממשלתי, הם היו באים ומצלמים את התורים במשרד הרישוי. כיום, בגלל המחשוב, האזרח כבר לא צריך להגיע למשרד הרישוי, לבזבז כסף על חנייה, לעמוד בתורים עצומים – לעיתים לילות שלמים ולפגוש פקיד. גם המשרד מרוויח מזה, משום שהוא חוסך בהקמת מבנים ובצריכת חשמל ומים, ויכול גם לקצץ במספר הפקידים, בהתאמה לדרישה בעשור האחרון מכל המשרדים הממשלתיים".

בהמשך סיפק יצחקי דוגמאות ספציפיות לפעילויות דיגיטליות שכל אחת מהן חסכה למשרד התחבורה כספים והקפיצה את השירות, לדבריו. "לפעמים מדובר בפעולות פשוטות", אמר. "למשל, ההחלטה להאריך את תוקפו של רישיון הנהיגה משנה אחת לחמש שנים חסכה למדינת ישראל 20 מיליון שקלים בשנה, כאשר החשש של המשטרה שמספר העבריינים הנוסעים ללא רישיון יגדל, התבדה".

"שינוי אחר היה העלאת הגיל הנדרש לבדיקות תקופתיות. עד לפני כמה שנים כל אדם מעל גיל 65 נדרש כל שנתיים לבדיקות רפואיות. בינתיים עלתה תוחלת החיים בשנים רבות. לפיכך, שינינו את הגיל ל-70 ואת תדירות הבדיקות לאחת לחמש שנים, ורק מגיל 80 יש צורך להיבדק פעם בשנתיים. זה חוסך טפסים, דואר וכמובן – טרטור לאזרחים".

מהפכה מחשובית – גם בתיאוריה

"השדרוג המחשובי אפשר בנוסף להפריט את הבדיקות שנעשו במשרד הרישוי בחולון לעשרות מוסכים מורשים ברחבי הארץ – דבר שחסך לילות ארוכים של המתנה לפעולות פשוטות כמו התקנת וו גרירה. תחום נוסף שמוחשב הוא מבחני הנהיגה העיוניים, התיאוריה, שפעם היו מתבצעים בכיתות גדושות ונעשים ידנית על ידי בוחנים. כיום המבחנים ממוחשבים ובסופם מקבלים הנבחנים פלט עם מחשב התוצאות, כולל היכן טעו, בלי לחכות 24 או 48 שעות. ניתן גם להקשיב למאגר השאלות בטלפון. כל אחד מ-20 בוחני הנהיגה יכול לבצע עוד 16 מבחנים בכל אחד מהימים אותם הקדיש לבחינות התיאורטיות, ובכך קוצר גם התור למבחנים מעשיים", ציין יצחקי.

"שיפור נוסף הוא הקמת מענה טלפוני במיקור-חוץ, על ידי חברת טלאול, שמספק שירות מ-7 בבוקר עד 20 בערב, ואף בימי שישי ובחול המועד, ומקטין את צווארי הבקבוק. בנוסף, ניתן לחדש רישיונות נהיגה ורכב באינטרנט בכל עת, ולבצע החלפת בעלות בסניפי הדואר", הוסיף.

הנוא ציין כי "למרות גידול ניכר באוכלוסיה, הורדנו את כוח האדם ששימש לשירותי רישוי ב-20%, ושיפרנו את תנאי העבודה של העובדים הנותרים. כך משרד האוצר קולט את הדברים בצורה מהירה: ברגע שהוא רואה חסכון, התייעלות, הוא מחזיר לנו את כל הכסף בחזרה".

לדברי יצחקי, כעת יש צורך לבצע את אותה מהפכה דיגיטלית גם בתחום התחבורה הציבורית: למשל, לאפשר טעינת כרטיס רב קו מרחוק, לאפשר נסיעות משולבות ושימוש באותו הכרטיס בערים שונות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    היחידים שמרוויחים אלו מנהלי ובעלי חברות כה"א. הציבור ממש לא מקבל שירות טוב יותר.

אירועים קרובים