מלזיה: תנאי העבדות של פועלי האלקטרוניקה נחשפים

אחרי מעקב של שנתיים מתגלים נתונים קשים על תנאי העבדות של הפועלים במפעלי אלקטרוניקה במלזיה ● דמי גיוס, שעות נוספות ללא סוף ואפילו נטילת דרכונים ● כך נראה העולם התעשייתי של העבדים שמאחורי תעשיית הסמארטפונים הנוצצת

מסתבר שהגיהנום קיים גם במלזיה. מפעל פוקסקון שבסין

פועלי הייצור של אפל (Apple) לא לבד: עשרות אלפי פועלים העובדים במפעלי אלקטרוניקה במלזיה, חיים בעוני ובצפיפות מחפירים, דרכוניהם נלקחים מהם כעירבון, עליהם לשלם "דמי פדיון" תמורת הזכות לעבוד במפעלים אלה ופעמים רבות הם עוברים הלנות שכר; כך על פי דו"ח חדש.

הדו"ח, פרי פעילות מעקב בן שנתיים, הופק על ידי ארגון Verite, ונעשה בהזמנת משרד העבודה האמריקני. על פי הדו"ח, כמעט אחד מכל שלושה עובדים זרים במפעלי תעשיית האלקטרוניקה המשגשגת של מלזיה, עובד  בתנאי עבודה בכפייה: 32% מתוך כמעט 200 אלף מהגרי העבודה בתעשייה הועסקו בתנאים מאיימים, במסגרתם דרכוניהם נלקחו מהם עד שהם ישלמו עבור דמי גיוס – משמע ה"זכאות" לעבוד במפעל – שהם "גבוהים באופן בלתי חוקי".

שיטת העסקה זו, נכתב, נפוצה בקרב מהגרי העבודה המגיעים מבנגלדש, הודו, מיאנמר (בורמה), נפאל, וייטנאם ומדינות אחרות – המועסקים בכ-200 מפעלי האלקטרוניקה שבמלזיה. מפעלים אלה מייצרים מוצרי אלקטרוניקה, לוחות אם, ציוד היקפי למחשב ומוצרים אלקטרוניים אחרים, עבור חברות רבות וידועות, לרבות , פלקסטרוניקס (Flextronics), סמסונג (Samsung) וסוני (Sony).

על פי הדו"ח, 92% מהעובדים בתעשיית האלקטרוניקה של מלזיה שילמו דמי גיוס, ואלה חרגו מכל אמת מידה משפטית, או כזו המוכרת בתעשייה – של עלות שכר חודשי אחת. כך, מחציתם אולצו לשלם דמי גיוס שעלותם יותר ממשכורת שנתית.

כך, יותר מ-90% מהעובדים אולצו לעבוד שעות נוספות כדי לשלם את חובם, ו-85% מהם דיווחו כי לא יוכלו לעזוב את העבודה בטרם ישלמו חוב זה. 77% מהם נאלצו ללוות כספים על מנת להחזיר את החוב שהושת עליהם.

הדו"ח העלה כי 30% מהפועלים אמרו שהם ישנים בחדר עם יותר משמונה אנשים, 43% אמרו שאין להם מקום שבו הם יכולים לאחסן בצורה בטוחה את חפציהם. 22% מהם דיווחו כי הם מרומים בתשלום השכר שלהם, או אינם מקבלים את מלוא הסכום המגיע להם בגין השכר הבסיסי – או התשלום בעבור שעות נוספות.

לא נמסרה תגובת סוני וסמסונג. מאפל נמסר כי הם מודעים לבעייה ומקדישים משאבים לפתור אותה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים