ד"ר יצחק שמר: "הענן כבר כאן – השאלה לא 'האם' אלא מתי ואיך"

הדברים נאמרו בכנס בכירים שערכה נס טכנולוגיות

שלושת הנושאים המדירים שינה מעיני המנהלים הם המתחרים בשוק, הרגולציות, או שהמפעל לא יעיל. ד"ר יצחק שמר. צילום: יעל צור

"הערפל מבלבל, אבל הוא טרם הוסט הצידה והיום הענן עדיין לא נראה בבירור. אלא שמיחשוב הענן כבר כאן. השאלה שהמנמ"רים נדרשים לשאול ביחסם אליו היא לא 'האם להטמיע ענן', אלא 'מתי ואיך'", כך אמר ד"ר יצחק שמר, ראש התכנית לניהול מערכות מידע, המכללה האקדמית לישראל.

ד"ר שמר דיבר בכנס בכירים שערכה נס טכנולוגיות, בשיתוף מיקרוסופט (Microsoft) ישראל. בכנס הוצג פתרון מיחשוב הענן של מיקרוסופט וההטמעה שלו בקרב מערכי IT של לקוחות ארגוניים על ידי נס. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ד') באולם אירועים סטוקו במגרשי הטניס בתל אביב, והנחה אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים.

לדברי ד"ר שמר, "לא בטוח שיש פה חידוש. אני זוכר לא כל כך מזמן שבאו חברות סלולריות והציעו לי לרכוש אצלן תא קולי. גם זה סוג של ענן. לנו לא אכפת ולא צריך להיות היכן נמצאים השירותים אותם אנו מקבלים וצורכים. אנו רגילים לקבל דברים ושירותים מבחוץ".

ד"ר שמר אמר כי בבואם של המנמ"רים לבחון מימוש פתרון ענן, עליהם להבדיל בין רמות השירות השונות, כמו גם הניהול – המתקבלות בתשתיות כשירות מול אלה המתקבלות בענן. כך, ציין, על המנמ"רים "לבחון מה קורה לתשתיות כאשר היקף פעילות המיחשוב יורד ב-50%".

"התפיסה לפיה 'מיחשוב ענן הוא המזור לכל תחלואינו והוא מה שיאפשר לתת ערך עסקי לארגון' – איננה מדוייקת", אמר ד"ר שמר, "זה יכול להיות אחד האמצעים שיעזרו לך – אבל הענן אינו פותר את בעיית ההלימה בין ה-IT והעסק, כלומר האם הארגון מקבל את שירותי המיחשוב שהוא צריך, כאלה אשר עונים לעסקיו. לא כל מה שעובד בביטוח לאומי יעבוד בחברת הביטוח הראל".

ד"ר שמר עמד בדבריו על ההבדלים שבין סדרי העדיפויות של מנכ"ל הארגון וסמנכ"ל הכספים, ובין אלה של המנמ"ר. כך, אמר, "שלושת הנושאים המדירים שינה מעיני המנהלים הם המתחרים בשוק, הרגולציות, או שהמפעל לא יעיל. ואילו הנושאים המטרידים את המנמ"ר הם מעבר לגרסה חדשה של חלונות (Windows), מיחשוב ענן כן או לא ועוד. אין הלימה בין מה שמטריד את המנכ"ל לבין מה שמטריד את המנמ"ר".

"מיחשוב ענן", סיכם ד"ר שמר, "הוא אמצעי אחד בסל האמצעים שניתן וראוי להשתמש בהם, אבל זה לא הפתרון היחידי. מיחשוב ענן מעניק יכולת לשינוי, אין להקל בו ראש ולהמעיט מעוצמתו – אבל זה לא המשחק. הענן מחייב התייחסות למושג של ממשל IT, ממשל תאגידי ו'חוק וסדר'. הוא דורש שליטה, זו שאלה של מדיניות ולא של ארכיטקטורה. יש לערוך ניתוח מה להעביר לענן, לשאלת 'הכל או לא כלום' – התשובה היא באמצע. המעבר לא חייב להיות בבת אחת אלא במדורג. הספקים מצויינים, אבל יש לקבוע מסגרת מה מתחייב במדוייק הספק לספק. יש להתייחס להיבטי אבטחת מידע. יש לא מעט שאלות בטרם המעבר לענן – הן לא שאלות טכנולוגיות ולא ארכיטקטוניות".

בשנים הקרובות המאפיין יהיה העירוב, מיחשוב ענן בן כלאיים. צבי בן שפר, מוביל תחום AZURE, מיקרוסופט לאזור המזרח התיכון ואפריקה

בשנים הקרובות המאפיין יהיה העירוב, מיחשוב ענן בן כלאיים. צבי בן שפר, מוביל תחום AZURE, מיקרוסופט לאזור המזרח התיכון ואפריקה. צילום: יעל צור

צבי בן שפר, מוביל תחום AZURE, מיקרוסופט לאזור המזרח התיכון ואפריקה, אמר כי "ארגונים נדרשים לעבור לענן, בשל התועלות הטמונות בו. מחקרים מעלים כי הסיבה העיקרית למעבר לענן היא המהירות, ולאחריה – היכולת להגדיל את צריכת ה-IT בלא להתכונן מראש".

עוד ציטט בן שפר מחקרים המצביעים על כך שארגונים עוברים לענן יותר מהר ממה שחושבים, כאשר חלק הולכים לענן פרטי וחלק – לזה הציבורי, "בשנים הקרובות המאפיין יהיה העירוב, מיחשוב ענן בן כלאיים". החוזק של מיקרוסופט, אמר בן שפר, "הוא ביכולתה לשחק באופן מובהק בשני העולמות".

57% מבין 500 לקוחות פורצ'ן (Fortune), אמר, "מצויים בענן של מיקרוסופט". הוא סיכם באומרו כי "מיקרוסופט מלווה לקוחות בתהליך המעבר לענן, מעבר חלקי או מלא. מיקרוסופט ממליצה לארגונים שעדיין מגבשים את אסטרטגיית הענן שלהם – לא להישאר מחוץ למשחק. התנסות ארגונים בענן אפילו בצורה חלקית תיתן להם ערכים מוספים: ליהנות מהיתרונות שמציע הענן בתחומי גמישות, מהירות, זמינות וחיסכון בעלויות, לצד יכולת להתנסות בצורה בלתי אמצעית בענן, להכשיר את אנשי התשתיות לעבוד בסביבות אלה, ולהתכונן טוב יותר לעידן הענן".

יובל קידר, CTO קו העסקים מיקור חוץ, נס טכנולוגיות, אמר כי "בסקר לקוחות בנושא מימוש ענן שערכנו, העלה כי ה-IT המסורתי עומד בראש הנושאים שמעניינים את המנמ"רים. הם שמרנים והולכים לאזורים ולדברים שהם מוכחים". עוד ציין קידר כי "יש נקודה בעייתית, והיא שלארגונים בישראל אין אסטרטגייה למיחשוב ענן ציבורי".

יש נקודה בעייתית, והיא שלארגונים בישראל אין אסטרטגייה למיחשוב ענן ציבורי.יובל קידר, CTO קו העסקים מיקור חוץ, נס טכנולוגיות

יש נקודה בעייתית, והיא שלארגונים בישראל אין אסטרטגייה למיחשוב ענן ציבורי.יובל קידר, CTO קו העסקים מיקור חוץ, נס טכנולוגיות. צילום: יעל צור

מנגד, אמר קידר, "יש לנו ארגונים שהפנימו את התועלות שבענן, לקוחות גדולים, גלובליים, הבוחנים לקחת את כל סביבת הפיתוח שלהם ולהוציא אותה לענן של AZURE".
מנמ"רים בישראל, אמר קידר, "חושבים כי הענן בעיקר חוסך כסף. זה נכון, אבל לא הכי חשוב – היתרון המרכזי בענן הוא זמן ההגעה לשוק של שירותים ומוצרי IT, וההלימה עם ידע הארגון והיכולת האסטרטגית של ה-IT לקיים את עצמו ולעבור לעיצוב ולתפעול באמצעות פלטפורמה קלה".

בסופו של דבר, סיכם קידר, "הענן הוא שינוי – מהשקעה בנכסים להשקעה בשירותים. בסוף זה הכל שירות. יש לנו בנס מתודולוגיה מסוגרת להעביר ארגונים לענן ולנהל עבורכם את ה-IT באופן מושכל ויעיל".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים