הוגה הלינוקס לאנשים ומחשבים: "עדיין לא כבשנו את תחנות העבודה וזה מאכזב"

לדברי לינוס טורבלדס, "עתיד הלינוקס נמצא בין השאר בכך שהגרעין שלה ישולב במערכות משובצות מחשב וברכיבים של מערכות אלה" ● "אלא שגם פה", הוסיף, "לא תמיד השוק בשל לקבל את התפיסה הזו, ולא תמיד יש מספיק דרישה מצד התעשייה

פייר, מאוכזב. לינוס טורבלדס, מפתח והוגה מערכת ההפעלה לינוקס. קרדיט צילום: PL Przemek

"כשהתחלתי לפתח את מערכת ההפעלה לינוקס (Linux) מה שעמד לנגד עיני זה המחשב האישי, שהוא תחנת העבודה של משתמשי הקצה. לשם עוד לא הגענו, ועל כך אני מצטער. זה מאכזב, למרות ההצלחה הרבה שהלינוקס זוכה לה ברחבי העולם", כך אמר לאנשים ומחשבים לינוס טורבלדס, מפתח והוגה מערכת ההפעלה לינוקס.

טורבלדס, שזכה למחיאות כפיים רבות מהקהל על דברים אלו, התראיין לאחר שדיבר במליאה המרכזית ביומו הראשון של LinuxCon+CloudOpen 2014,  כנס הלינוקס הגדול בעולם, שנפתח אתמול (ד') בשיקגו שבאצות הברית. באירוע משתתפים אלפי מומחים מקהילת הקוד הפתוח, מפתחים, מנהלים, משתמשי קצה, מומחים טכנולוגיים וספקים, והוא יימשך עד סוף השבוע.

"אני מאד שמח שמערכת ההפעלה מבוססת הקוד הפתוח הפכה להיות מיינסטרים בתעשיית ה-IT הארגונית", אמר טורבלדס, "אבל לא זו הייתה המטרה שלי כאשר פיתחתי אותה. מה שעמד לנגד עיני היה לפתח מערכת הפעלה שאינה קניינית, שתהיה פשוטה לתפעול ותעמוד לרשות כל אחד ואחד. זה, עדיין לא קרה. טרם  'כבשנו' את הגיזרה הזו, של מיקרוסופט (Microsoft) עם חלונות (Windows
) ואופיס (Office). אגב, אינני בטוח שזה יקרה מחר או בעתיד הנראה לעין. זה קשה, יש לא מעט מכשולים בדרך וייתכן כי המדובר במהלך שייארך שנים. בסופו של דבר, אני מעריך – נגיע גם לשם".

הצד החיובי בהתפשטות של הלינוקס, אמר טורבלדס, הוא "שבמקומות בהן לא האמנו שמערכת ההפעלה תימצא -היא נמצאת: במגזר הציבורי-ממשלתי במדינות העולם ניתן למצוא לא מעט לינוקס, למרות שבאופן יחסי לעומת כלל התעשייה, מדובר במעט יותר מערכות IT מבוססות קוד פתוח לעומת מערכות קנייניות".

למרות זאת ממציא הלינוקס  אופטימי: " לשינויים לוקח זמן, ולעיתים הם מתנהלים בקצב שלהם. הסיבה לאופטימיות שלי נובעת בין השאר בשל השימוש הנרחב ברשת האינטרנט, והיא זו שגורמת לי להאמין כי בעזרתה יגיע השינוי המיוחל. אני עד ללא מעט דברים יפים שקורים בגלל הרשת, וכאשר זה קורה, זה נעשה בצורה קלה. לכן, אני מעריך כי לבסוף, גם מקצועני  IT  במגזר הממשלתי-ציבורי ברחבי העולם יפנימו את התועלות אשר מגיעות מהשימוש במערכות מבוססות קוד פתוח".

עתיד הלינוקס, אמר טורבלדס, נמצא בין השאר בכך שהגרעין שלה ישולב במערכות משובצות מחשב וברכיבים של מערכות אלה, "אלא שגם פה, לא תמיד השוק בשל לקבל את התפיסה הזו, ולא תמיד יש מספיק דרישה מצד התעשייה. פעמים רבות אנחנו נתקלים במגזרי תעשייה שכבר יש להם פתרונות תוכנה על גבי פלטפורמות חומרה. הפתרונות הללו עובדים, והם אומרים לנו 'למה לשנות את מה שכבר עובד?'. נדרש חינוך שוק, והרבה פעמים אין מספיק דרישה מצד השוק".

טורבלדס ציין כי עדיין יש בעיות אבטחת מידע במערכת ההפעלה מבוססת הקוד הפתוח. "אין להסתמך על גרעין הקוד בהיבט אבטחת המידע. מדובר בפיתוחים שחלקם הם בני עשרים שנה והם דורשים שיפור. אנחנו מתקדמים יפה, אבל יש כמה בעיות שטרם נפתרו, חלקן כואבות. לעיתים אני נתקל בבעיות שכלל לא קשורות אלינו, אלא בבאגים של התעשייה שסביב מערכת ההפעלה. המענה יבוא, בין השאר מהכיוון של הצפנות".
טורבלדס סיכם באומרו כי "אני רוצה להגיע לדסקטופ. זו לא בעיה של הגרעין. אני מאמין כי בסוף נגיע לשם".

[divide style="2"]

הכותב הוא שליח אנשים ומחשבים לשיקגו לכנס LinuxCon+CloudOpen 2014

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים