יבמ פיתחה מערכת ניתוח לחיזוי כושר הייצור של מערכות חשמל מאנרגיה מתחדשת

המערכת משלבת ניתוח של נתוני Big Data עם מודלים לחיזוי מזג אוויר, כדי לספק תחזית מוקדמת לזמינות של חשמל שמקורו באנרגיית רוח ואנרגיה סולרית ● עודד כהן, מנהל מעבדת יבמ בישראל: "היכולת לקלוט נתונים מהסביבה, לתקשר ולרכז אותם ואחר כך לחזות התנהגות עתידית, באמצעות מודלים ונתוני עבר - היא מפתח לפתרון בעיות מחסור קיומיות, של מזון, מים ומשאבים מתכלים"

יבמ (IBM) השיקה מערכת ניתוח לחיזוי של כושר ייצור חשמל במערכות המבוססות על אנרגיה מתחדשת. המערכת משלבת ניתוח של נתוני Big Data עם מודלים לחיזוי מזג אוויר, כדי לספק תחזית מוקדמת לזמינות של חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים – אנרגיית רוח ואנרגיה סולרית. לשם כך, המערכת משתמשת בטכנולוגיות הדמיה וצילום עננים, המאפשרות מעקב אחר תנועת העננים בשמים, בשילוב עם חיישנים המשולבים בטורבינות רוח, מדידת טמפרטורות בשכבות שונות של האטמוספרה, ונתונים נוספים.

ניתוח הכמויות העצומות הללו של הנתונים מאפשר להעריך את כמות החשמל אותה תוכל לספק כל טורבינת רוח ולתכנן את ייצור החשמל מאנרגיה פוסילית במתכונת היעילה ביותר, ללא בזבוז דלק.

המערכת פותחה במעבדות המחקר של הענק הכחול, תחת השם "חיזוי היברידי של אנרגיה מתחדשת", (HyRef, ר"ת Hybrid Renewable Energy Forecasting) ופועלת במתקן הייצור של חברת החשמל של מחוז זנגבאיי בסין. אנשי ברת החשמל המקומית צופים, כי המערכת תאפשר הגדלה של 10% בהיקף ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת, על חשבון שריפת דלק פחמני.

עודד כהן, סגן נשיא ביבמ ומנהל מעבדת המחקר של החברה בישראל, אמר כי "המערכת החדשה מדגימה את השילוב של מרכיבים טכנולוגיים המסוגלים לקדם את העולם בתחומים קריטיים לקיומו. היכולת לקלוט נתונים מהסביבה, לתקשר ולרכז אותם ואחר כך לחזות התנהגות עתידית, באמצעות מודלים ונתוני עבר – היא מפתח לפתרון בעיות מחסור קיומיות, של מזון, מים ומשאבים מתכלים".

לדברי כהן, "יישום כלים אנליטיים לניתוח Big Data יאפשר ליצרני חשמל להתמודד עם תנודות הייצור של מערכות מבוססות אנרגיה מתחדשת, ולחזות באופן מדויק יותר מתמיד את זמינות החשמל מטורבינות הרוח והחשמל הסולרי".

כהן הוסיף, כי "המערכת משלבת בין חיזוי מזג אוויר ובין חיזוי דרישות הצרכנים המשתמשים ברשת החשמל. היא יכולה להביא לשיפור זמינות המערכת ולמיטוב של ביצועי הרשת ואמצעי הייצור השונים".

הפרויקט מתבסס על כלים שפותחו במסגרת פרויקט של יבמ בחברת האנרגיה הדנית Vestas, המייצרת טורבינות רוח. כלי הניתוח מאפשרים לחברה הדנית לפצח כמויות עצומות של מידע מטאורולוגי ונתוני מזג אוויר, מצב הירח ושעות הגאות, בשילוב עם נתונים מתצלומי לוויין. כך, ניתן לאתר באופן מדויק יותר את הנקודות המתאימות להצבת טורבינות רוח להפקת חשמל, ולשפר את תפוקת הזרם של טורבינות אלה.

מהענק הכחול נמסר, כי החברה מעורבת כיום ביותר מ-150 פרויקטים בעולם בתחום רשתות חשמל ומערכות חשמל חכמות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים