מבקר המדינה: "המבקר הפנימי מצוי בין הפטיש לסדן – בין המקצוע ויושרתו למעסיק"

"עקב כך, להיות מבקר פנים זו מועקה לא קטנה", אמר המבקר, השופט בדימוס יוסף שפירא, בכנס איגוד המבקרים הפנימיים בישראל שנערך בהפקת אנשים ומחשבים ● שפירא תיאר את תפקידו של המבקר הפנימי בארגון כשומר סף וציין, כי "כל גוף שעוסק או יעסוק בכל סוג של ביקורת וכל שומר סף שיש בדרך למינהל תקין - מבורך הוא"

"תפקיד המבקר הפנימי בארגון מצריך לא רק ידע אלא גם אחריות מיוחדת, יושרה ונאמנות לעקרונות המקצוע. יש להבין: להיות מבקר פנים זו גם מועקה לא קטנה, כי הוא מצוי בין הפטיש והסדן – בין המקצוע, התפקיד והיושרה שלו לבין מעסיקו", כך אמר מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא.

המבקר היה אורח הכבוד בפתח "כנס הביקורת הפנימית – המצפן של ההנהלה והדירקטוריון" של IIA ישראל – איגוד המבקרים הפנימיים בישראל. האירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ג'), זו הפעם השלישית, במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה, בהשתתפות מאות מבקרים פנימיים ממגוון ארגונים.

שפירא תיאר את תפקידו של המבקר הפנימי בארגון כשומר סף וציין, כי "כל גוף שעוסק או יעסוק בכל סוג של ביקורת וכל שומר סף שיש בדרך למינהל תקין – מבורך הוא".

"בכובעי השני, כנציב קבילות ציבור, אני רשאי לתת למבקרים הפנימיים הגנה וסעד כמו לשומרי סף אחרים", ציין המבקר. "מירב צווי ההגנה שנתתי היו למבקרים הפנימיים – שבעה זמניים ושבעה קבועים. זה מלמד על כך שאנחנו רוצים לתת הגנה מלאה לכל מבקר פנים שחושש לפגיעה בעבודתו או מעמדו, או לנטרול שלו. יש מבקרי פנים, כמו גם חשבים, שבמערכות מסוימות מתנכלים להם בצורה סמויה: מנתקים להם את המאוורר או המזגן, מחבלים להם במערכות המחשב, לוקחים מהם את השולחן בחדר האוכל ועוד. נמשיך לספק להם הגנה מלאה".


צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

שפירא ציין, כי הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת תורמת תרומה חשובה לתחום הביקורת, בכך שהיא דנה באופן תדיר בדו"חות ביקורת המדינה – של שנים עברו וטריים.

פיל טרלינג, יושב ראש IIA העולמית. צילום: ניב קנטור"הביקורת הפנימית מבוססת על תקשורת"
פיל טרלינג, יושב ראש IIA העולמית, אמר שתחום הביקורת הפנימית מבוסס על נדבך אחד, והוא תקשורת. "חשוב לא רק ה-'מה' אלא גם ה-'איך'", הוסיף. "על המבקרים הפנימיים להפנים שהתקשורת היא נדבך חיוני בעבודתם. עליהם להעביר את המסרים הביקורתיים שלהם באופן הראוי, על מנת שהם ייקלטו. זוהי הדרך היחידה להצלחת המבקרים הפנימיים במילוי תפקידם".

לדברי טרלינג, "יותר מדי פעמים אנחנו רואים דו"חות ביקורת שנכתבו בצורה לא קריאה ולכן הם יושבים להם על מדפי הארגון בלי שהם מייצרים השפעה או ערך כלשהו. על מנת להיות אפקטיבי ומשפיע, על המבקר הפנימי להאזין לעובדי ולהנהלת הארגון, ולהעביר את מסריו באופן ברור. הוא צריך ליצור תקשורת אפקטיבית".

הוא ציין ש-"בעשור האחרון הצלחנו לשנות תחומים רבים בסוגיית המבקרים הפנימיים בארגונים, מעמדם והתפקוד שלהם, בגלל השינוי שחוללנו בתחום התקשורת. על המבקר הפנימי לדעת מה הדבר הנכון לומר ולעשות, כדי שיהיה גורם משפיע בארגון". טרלינג סיים בציינו, כי "המבקר הפנימי הוא הלב הפועם של הארגון. הנהלות נדרשות להפנים זאת ונדרש מהן לתת לו לעשות את תפקידו כיאות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים