אבירן מורדו, WIX: "לפני שאתם עושים תוכניות לטווח ארוך, תוודאו שאתם באמת יכולים להשיג מיליוני משתמשים"

"הארכיטקטורה הראשונית שלנו אפשרה לנו להתקדם מהר, אבל עם ההתקדמות - הקצב ירד", סיפר מורדו - מנהל קבוצת השרתים ב-Wix, בכנס DevconTLV February ● לכן, אמר, "אל תדאגו לבנות הכל בצורה הנכונה ביותר מהרגע הראשון - כי כך או כך תצטרכו להיות מוכנים להחליף את מה שבניתם" ● עידן גזית, מפתח ג'נגו, הראה כיצד שימוש בטיפוגרפיה יכול לשפר את המוצרים שמגישים ללקוחות ● טורבן שרודר מ-Quarter Spiral סיפק הצצה לעולם ה-AngularJS ● סים זקס מ-CompuLab דיבר על השילוב בין פיית'ון ל-PostgreSQL

"לפני שאתם עושים תוכניות לטווח ארוך, תוודאו שאתם באמת יכולים להשיג מיליוני משתמשים. עשו זאת הרבה לפני שאתם חושבים על המורכבות הארכיטקטונית לה אתם זקוקים כדי לתת את השירות לנפחים כאלה של משתמשים", כך אמר אבירן מורדו, מנהל קבוצת השרתים ב-Wix – שירות בניית אתרים שמשרת כיום כ-30 מליון משתמשים. לדבריו, "הטעות שלנו הייתה אחרת – והיא שלא בנינו את השרת שלנו באופן מודולרי. כך, היינו צריכים לבנות את הכל מחדש, כי צמחנו יותר מהר משחשבנו"

מורדו אמר את הדברים בכנס DevconTLV February, שנערך לפני כשבוע באוזןבר בתל אביב. בכנס, שנערך בתפוסה מלאה, השתתפו למעלה מ-20 נואמים בשני מסלולים: JVM ו-Agile. במקביל, נערכו באירוע סדנאות עבודה שהועברו על ידי מייק סקלניק מ-GitHub וקרלוס קונדה משירותי הענן של אמזון (Amazon).

"בערך שנתיים לאחר שהתחלנו, הייתה לנו בעיה", סיפור מורדו. "כבר היו לנו לקוחות עם אתרים, אבל אז הבנו שאנחנו צריכים לחלק את השרתים שלנו לשניים: חלק ציבורי וחלק המיועד למנויי העורך, שנשאר במשרדי החברה ומבטיח גישה באיכות וזמינות גבוהות יותר לאתרים. מה שהבנו הוא, שהארכיטקטורה הראשונית שלנו אפשרה לנו להתקדם מהר, אבל עם ההתקדמות – הקצב ירד. לכן, אל תדאגו לבנות הכל בצורה הנכונה ביותר מהרגע הראשון – כי כך או כך תצטרכו להיות מוכנים להחליף את מה שבניתם בשלב הראשון. המטרה היא להביא את השינויים אל הלקוחות כמה שיותר מהר, ולקבל מהם משוב שעוזר להתפתח. בנוסף, בנו את המערכת כך שניתן יהיה לבצע שכתובים מדורגים בזמן שלומדים על הבעיות ומוצאים להן פתרונות".

לדברי מורדו, "למדנו מהר מאוד שהאנשים הם המפתח. כשהיינו צריכים – החלפנו כמעט את כל קבוצת הפיתוח, כי רצינו לפתח תשתית חדשה. מתכנתים צריך לדעת שלפתח זה לא מספיק טוב – הם צריכים להיות גם מעין יזמים, שיודעים להביא ליד ביטוי את כל מה שיש להם להציע".

עידן גזית, מפתח ג'נגועידן גזית, מפתח ג'נגו (Django), הראה כיצד שימוש בטיפוגרפיה יכול לשפר במידה רבה את המוצרים שמגישים ללקוחות. הוא סיפק דוגמאות להצגת טקסטים בצורה נכונה בדף, כולל בחירת צבעים ועצות לשמירת המיקוד של המשתמש בטקסט המוצג בפניו. "בסופו של דבר, היישומים מספקים טקסט כמידע ונתונים. מכיוון שכך, הטקסט צריך להיות מוצג באופן קריא, טוב ואפילו פרקטי. המטרה היא להעביר את המידע במהירות ולהבטיח שהמשתמש יבין את המסר. בין השאר, צריך לבחון את התמונה במקרו ובמיקרו, ולהבין כיצד גושי הטקסט מתייחסים זה לזה, מהן הפרופורציות הנכונות וגם מהו הגופן הנכון".

לדבריו, בזמן כתיבת היישום יש נטייה לפעמים לשכוח מהתצוגה הסופית ללקוח – וזאת למרות שלמעט טיפוגרפיה יכולה להיות השפעה רבה על איכות המוצר. "אנחנו משקיעים מאמצים בבניית מוצרים טובים יותר מהבחינה הטכנית, אבל לנו כמפתחים יש נטייה לשכוח מאותם שיפורים לא-הנדסיים שיכולים להפוך את המוצרים שלנו לטובים יותר – בגלל שאנחנו לא מכירים אותם מספיק. תכנון מראה המוצר הוא עוד כלי בארגז הכלים שלנו, וכל מפתח צריך לדעת קצת על הנושא הזה – בדיוק כמו שאנחנו יודעים קצת על נושאים רבים אחרים שעוזרים לנו לפתח מוצר טוב יותר".

טורבן שרודר, מייסד שותף של Quarter Spiralטורבן שרודר, מייסד שותף של Quarter Spiral, סיפק הצצה לעולם ה-AngularJS – תבנית עבודה פתוחה המבוססת ג'אווה-סקריפט (JavaScript), שמטרתה לשפר יישומים המיועדים לשימוש ברשת. "זו התבנית בה אנו משתמשים בחברה ליצירת היישומים שלנו", סיפר שרודר. "התחלנו עם JQuery, ואז, כשגילינו את Angular, התברר לנו שמדובר בכלי נהדר. למה הוא נהדר? כי הוא נותן נקודת מבט שמבוססת אך ורק על HTML. יתרון נוסף שלו הוא היכולת לבחון באופן ויזואלי את המידע על כל היקפו, כפי שהוא מוצג ביישום הסופי".

סים זקס, מנמ"ר CompuLab, דיבר על השילוב בין פיית'ון (Python) – עליה אמר שהיא "שפת התוכנה הכי חזקה היום", ל-PostgreSQL – אותו הגדיר כ-"בסיס הנתונים החזק ביותר בעולם הקוד הפתוח". לדבריו, "נדיר מאד למצוא בן אדם אחד שהוא טוב גם בפיתוח תוכנה וגם בפיתוח בסיס נתונים. מדובר בצורת מחשבה שונה ולכל אחד מהם יש את סוג הפתרון שמתאים לתחום שלו. למרות זאת, לא רק שהשילוב בין פיית'ון ל-PostgreSQL יכול לעבוד – אלא שהוא יכול אפילו לשנות את הדרך שבה אנחנו מגיעים לפתרון שלם".

סים זקס, מנמ"ר CompuLabPostgreSQL, הסביר זקס, הוא בסיס נתונים שמתאים לשימוש ברמה ארגונית, אמין וחזק שמתאים לשמירה על הנתונים הקריטיים של הארגון, כשהוא מתחרה ברמה הפרקטית, וביכולת ההתאמה שלו, גם ב-SQL Server וגם בבסיס הנתונים של אורקל (Oracle). "הכוח שלו הוא היכולת להשתמש בשפה חיצונית כדי לכתוב פונקציות ותהליכים, ופיית'ון מתאימה מכול כדי לעשות זאת. חלק מהיופי של כתיבת פונקציות תוכנה בתוך בסיס הנתונים הוא היכולת לתפור פתרון אחיד ושלם, אם כי בעת הפיתוח עם פיית'ון צריך להפריד בין הלוגיקה של הנתונים, מהאינטראקציה עם המידע עצמו".

הוא סיפק כמה דוגמאות לשימוש בפיית'ון בתוך PostgreSQL וסיכם באמרו, כי "השילוב בין השניים נותן כלי חזק מאוד שפותח אפשרויות כמעט בלי מגבלה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים