יד ושם החל בשחזור תצלומיהם של כ-20% מקרבנות השואה בצרפת

מהלך השחזור החל בעקבות הסכם שעליו חתם המרכז הישראלי להנצחת זכר השואה עם מקבילו הצרפתי Mémorial de la Shoah ● במסגרת ההסכם, קיבל ארכיון יד ושם את תמונותיהם של 7,000 יהודים שנרצחו באושוויץ, וכן רשימה של קורבנות, שסופקה על ידי צייד הנאצים הצרפתי, עו"ד סרז' קלרספלד

מוזיאון יד ושם החל במבצע לשחזור תווי פניהם של כ-20% מכלל יהודי צרפת שנספו בשואה. זאת, לאחר שלפני ימים אחדים נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין ארכיון יד ושם למוסד הצרפתי המרכזי להנצחת קורבנות השואה – Mémorial de la Shoah. ההסכם כולל החלפה של העתקי מסמכים שנאספו על ידי כל אחד מהמוסדות במשך יותר מ-50 שנים, ושני המרכזים יאספו במשותף מסמכים נוספים.

במסגרת ההסכם, שעליו חתמו אבנר שלו, יושב ראש יד ושם, וז'אק פרג', מנהל הארגון הצרפתי, קיבל ארכיון יד ושם בשבוע שעבר אוסף של כ-7,000 תצלומים של יהודים צרפתים שנרצחו באושוויץ – מספר השווה לכמות התצלומים שהייתה קיימת עד אז בארכיון המרכז. כמו כן, סופקה רשימה של 78,000 קורבנות שואה צרפתיים – כמעט כל הקורבנות ממדינה זו. רשימה זו לוקטה על ידי צייד הנאצים, עו"ד סרז' קלרספלד. עבור 26,000 מהם מולאו ביד ושם דפי עד על ידי בני משפחותיהם. לחלק מדפי העד, כ-6,000 במספר, צורפו תצלומים – פרי מאמצי יד ושם לאסוף יחד עם השמות גם את תצלומי הקורבנות. זאת, במטרה לתת ליהודים שנספו בשואה פנים, ובכך להחזיר להם את הדמות האנושית שהנאצים רצו להרוס ולהשמיד. כל התצלומים נסרקו, והם נגישים במאגר שמות הקורבנות המצוי באתר האינטרנט של יד ושם.

אחד מאותם קורבנות צרפתיים שהתיעוד אודותיהם הגיע ליד ושם במסגרת ההסכם עם Mémorial de la Shoah הוא הילד מרצ'ל קדנסקי, שנולד בפריז בשנת 1932. קדנסקי גורש לאושוויץ ממחנה הריכוז דרנסי, ונרצח שם. שמו היה מצוי במאגר שמות קורבנות השואה של יד ושם עוד לפני ההסכם, אולם תמונתו נוספה במאגר של מוזיאון השואה הישראלי רק בעקבותיו.

יצוין, כי זהו לא ההסכם ראשון לשיתוף פעולה בין שני הארגונים. ההסכם הראשון נחתם בסמוך לאחר הקמת יד ושם, ב-1953.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים