ספר הפנים: על הפנים

במלאות שני עשורים לפייסבוק, טור על הטוב, הרע והמכוער בשקרים האמיתיים של החברה ● מה הקשר בין טומי לפיד, אבא של, ומקס צ'ן, הבת של? ● לתשומת לב הקוראות פרופ' שקמה ברסלר וח''כ טלי גוטליב

Unlike - הסימון שנדמה שהוא המתאים כאן.
קריאל גרדוש (דוש) בצעירותו.

קריאל גרדוש (דוש) בצעירותו. צילום: מתוך ויקיפדיה

קארוי (קרל) גולדברגר נולד בבודפשט במשפחה יהודית מתבוללת לפני 102 שנים. יום אחד, הוריו טיילו בווינה כשפגשו קבצן מוכר תמונות נוף שצייר. האם אמרה לאב: "הקבצן חסר כישרון", והצייר שמע אותה והשיב: "יהודייה מזוהמת". בתגובה, האב היכה את הצייר. לימים התברר שהצייר היה אדולף היטלר וקארוי – הבן, נער ניצול שואה – היה לקריקטוריסט קריאל גרדוש, יוצר הדמות שרוליק, שכונה דוש. עד היום, קרוב ל-24 שנים אחרי מותו, דוש נחשב לקריקטוריסט המפורסם ביותר בארץ בכל הזמנים.

דוש נשאל רבות: "המקרה עם היטלר קרה באמת?", והשיב: "לא, אבל היה יכול לקרות". הסיפור הלא אמיתי הצמיח לעצמו חיים משלו, וב-1999 הסתובבה בישראל שמועה: "אביו של יהודי הונגרי מפורסם מאוד בארץ ובן למשפחה מתבוללת מבודפשט אחראי לכך שהיטלר חיסל את יהודי אירופה". טומי לפיד, "החשוד המיידי" במקרה, סיפר שמקור המיתוס הוא בחברו דוש – ולא בו.

התרומה של פייסבוק לעולם

בפברואר 2004, סטודנט יהודי צעיר החליט להקים אתר שישרת את הסטודנטים באוניברסיטת הרווארד. בתוך יממה נרשמו לאתר TheFacebook, שהקימו מארק צוקרברג וארבעה חברים, יותר מ-1,200 סטודנטים. ב-20 השנים מאז היווסדה, פייסבוק הפכה לחזקה שברשתות החברתיות ושינתה סדרי עולם – לטוב ובעיקר לרע. בעשור הראשון של המילניום הרשת כונתה "המדינה החמישית (ולאחר מכן השלישית) בגודלה בעולם". כיום היא המדינה הגדולה ביותר בעולם, עם מספר משתמשים שעומד על יותר משלושה מיליארד – הרבה יותר מהודו וסין, שתי המדינות הגדולות ביותר בעולם הפיזי.

פייסבוק תרמה הרבה לעולם. ע', חברה ברשת החברתית מימיה הראשונים, מונה כמה מאותן תרומות: "היא עוזרת לשמור על קשר עם מכרים, מחדשת קשרי עבר ותורמת לתחושת ה-'ביחד' עם אנשים בעלי עמדות ותחומי עניין דומים. פייסבוק מסייעת לשימוש בחוכמת ההמונים לפתרון בעיות, ועוזרת לגיוס תרומות ופעילויות למען מטרות חברתיות. היא מהווה מקור לנוסטלגיה ומציפה תמונות מהעבר, משמשת כר לביטוי עצמי, עם משובים, עבור מי שלא רגיל להתבטא. בסך הכול, היא 'מדורת השבט' בנושאים מסוימים".

ויש גם שימוש חיובי שהיה יכול לקרות בפייסבוק, אם היא הייתה קיימת בתקופה אחרת בהיסטוריה: המדור לחיפוש קרובים ולריכוז מענים היה גוף בסוכנות היהודית שסייע לניצולי השואה לאתר קרובים ומכרים שאבדו במהלך הזוועות, ותועדו בו יותר ממיליון פניות. פינת המדור ברדיו שודרה פעם ביום, והייתה מאוד פופולרית. לו פייסבוק הייתה קיימת אז, הצלחת המדור באיתור בני משפחה שאבדו הייתה גדולה עשרות מונים – ועל כך נחמץ הלב.

הצד השני – והבולט יותר – של המטבע

ריד הופמן הוא מיליארדר ויזם אמריקני-יהודי ומהמשקיעים המוקדמים בפייסבוק. ב-2021, בעקבות עוד הדלפת מסמכים שחשפו, שוב, את ערוותה של ענקית המדיה, הוא אמר: "פייסבוק איבדה את האמון של אנשים מסיבות טובות… היא לא מגיבה כיאות לטענות שנחשפו נגדה בתקשורת. אני מאוכזב: פייסבוק הייתה צריכה לחזק את ההגנות שלה בתגובה לסימנים מטרידים שנחשפו במחקרים שלה עצמה. כל הכבוד שפייסבוק ערכה מחקר, אבל גיליתם שכמה דברים הם מזיקים – אז מה אתם עושים לתיקון הנושא?".

עורכי ויקיפדיה מציינים בלקוניות: "ככל שהאתר הפך פופולרי יותר, כך הוא הפך באותה המידה מקור למעשים שליליים שונים, בהם פייסבוק מנסה להילחם. אלה כוללים: גניבת זהות.. לטובת שוד, רצח, ופעולות טרור וכן איסוף מידע מקדים לעבירה; הפצת מידע כוזב.. הפכה בהדרגה לנפוצה בפייסבוק… כולל הפצת תיאוריות קשר ומידע מטעה בנושאי קורונה, משבר האקלים ומידע שמעורר כעס ושנאה במשתמשים; שליחת דואר זבל; גזענות ועידוד פשעי שנאה נגד אוכלוסיות מסוימות, דוגמת מיעוטים, שחורים, לטינים, יהודים, צוענים, נשים, להטב"קים, ג'ינג'ים, ישראל ועוד; פגיעה בפרטיות המשתמשים; בניית חשבונות מזוייפים; והטחת לשון הרע".

חושפת השחיתויות פרנסיס האוגן בראיון לתוכנית 60 דקות.

חושפת השחיתויות פרנסיס האוגן בראיון לתוכנית 60 דקות. צילום: צילום מסך

נקודת השפל

או, יותר נכון, נקודות השפל. יש כמה וכמה כאלה בהיסטוריה של פייסבוק, כמו גם של שתי חברות שקנתה והפכה אותן לחברות ענק בפני עצמן – אינסטגרם ו-ווטסאפ. אחת מנקודות השפל הבולטות ביותר בהיסטוריה של החברה של צוקרברג נעוצה בחשיפת המסמכים הסודיים שלה על ידי חושפת השחיתויות פרנסיס האוגן, עובדת לשעבר בחברה. על פי המסמכים הפנימיים שהאוגן חשפה, אינסטגרם גורמת לפגיעה בשלמותם הנפשית של מתבגרים שמשתמשים בה. כמו כן, שמה נקשר למקרים של סחר בבני אדם ולרצח העם שצבא מיאנמר ביצע בבני שבט הרוהינגה במדינה.

עוד פרשה בולטת שראוי להכניס לרשימה המפוקפקת הזאת היא זו של קיימברידג' אנליטיקה. ב-2018 נחשף שפרטים אישיים של 87 מיליוני משתמשים בפייסבוק נמכרו באופן לא חוקי לחברת הייעוץ הפוליטי, שפעלה בשירות הקמפיין של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית ב-2016 (שבו הוא זכה). קיימברידג' אנליטיקה נסגרה, מניית פייסבוק נפלה וצוקרברג נחקר בסנאט האמריקני באירוע מאוד לא מחמיא. מטא, החברה האם שלה, שילמה 725 מיליון דולר בתביעה ייצוגית נגדה – הסכום הגדול ביותר ששולם אי פעם בתביעה ייצוגית בנושאי פרטיות.

פרשת קיימברידג' אנליטיקה - אחת מנקודות השפל בהיסטוריה של פייסבוק.

פרשת קיימברידג' אנליטיקה – אחת מנקודות השפל בהיסטוריה של פייסבוק. צילום: BigStock

אי אפשר שלא להזכיר כאן גם את ניצול הילדים ובני הנוער והבריונות בפלטפורמות של מטא, החברה האם של פייסבוק, אינסטגרם ו-ווטסאפ. צוקרברג בעצמו התנצל על כך בפני הורים שחיכו לו בסנאט האמריקני, לשם הוא הוזמן, יחד עם המנכ"לים של הרשתות החברתיות הגדולות האחרות, להעיד בנושא, כולל מה החברות שהם מנהלים עושות על מנת למגר את התופעות האלה.

"מר צוקרברג, לך ולחברות שלפנינו… יש דם על הידיים. יש לכם מוצר שהורג אנשים", אמר הסנאטור הרפובליקני לינדזי גרהאם למייסד פייסבוק באותו שימוע, שנערך בשבוע שעבר. יו"ר הוועדה, הסנאטור הדמוקרטי ריק דרבין, ציין כי "החברות אחראיות לרבות מהסכנות שהילדים שלנו מתמודדים איתן ברשת… הכישלון שלהן בהשקעה באמון ובבטיחות, העמדת רווח על פני בטיחות – כל אלה העמידו הילדים ואת הנכדים שלנו בסכנה". לפני השימוע פורסמו מיילים פנימיים של מטא, שהעלו שהחברה דחתה קריאות להגביר את בטיחות הקטינים בפלטפורמה.

מי שאחראי לכל זה - לטוב ולרע. מארק צוקרברג.

מי שאחראי לכל זה – לטוב ולרע. מארק צוקרברג. צילום: ShutterStock

צוקרברג הרוויח אתמול (ש'), ביום אחד, יותר מ-28 מיליארד דולר, בשל עלייה ניכרת במניה של מטא, אחרי שהחברה הכריזה על תוצאות כספיות מצוינות. הונו עומד כעת על 167.9 מיליארד דולר, והוא הרביעי בעשירי העולם. צוחק מי שצוחק אחרון – בדרך לבנק. לתשומת ליבן של פרופ' שקמה ברסלר וח"כ טלי גוטליב.

אני חותם כאן מאמר שבכוונה לא כללתי בו מונח אחד שגור, שהומצא בעידן הרשתות החברתיות: פייק ניוז.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים