"הגיע הזמן שהממשלה תראה שהיא יודעת לעלות לענן בצורה מלאה"

כך אמר ששון סופרי, מנמ"ר משרד המשפטים, בפאנל על אתגרי התקשוב הממשלתי ● בין הנושאים שנדונו בפאנל: פרויקט הענן נימבוס, רציפות תפקודית והתפקוד של מנמ"רי משרדי הממשלה במלחמה

ששון סופרי, מנמ"ר משרד המשפטים.

מחשוב הענן הממשלתי נימבוס, הרציפות התפקודית ובכלל, תפקוד ה-IT במשרדי הממשלה בזמן המלחמה – אלה היו הנושאים המרכזיים שעלו על השולחן בפאנל, שהתקיים כחלק מוועידת הפסגה Top Summit 2024 של אנשים ומחשבים, שנערכה אתמול (א') במרכז האירועים והכנסים לאגו בראשון לציון. בפאנל השתתפו מנמ"רים ממשרדי ממשלה, מנמ"ר מהמגזר המוניציפאלי ונציג של סאפ, והנחתה אותו עפרה פרנקל, ה-CIO הממשלתי.

ששון סופרי, מנמ"ר משרד המשפטים, אמר כי "השילוב של המלחמה והיישום של מכרז הענן הממשלתי נימבוס מהווה הזדמנות מצוינת לכך שהממשלה תעלה עומסי עבודה לענן, ותראה שהיא יודעת לענן בצורה מלאה".

הוא ציין את התפקוד המיטביף לדבריו, של המנמ"רים בממשלה במלחמה, אבל אמר ש-"אם תיפתח זירה בצפון, נהיה בסיפור אחר לגמרי, ועכשיו יש לנו זמן להיערך לכך".

אחד הנושאים הבולטים שנדונו בפאנל, ושמקבל משנה תוקף במלחמה הנוכחית, הוא הגיבוי, ההתאוששות מאסון והרציפות התפקודית של משרדי הממשלה, וכיצד הטכנולוגיה מאפשרת זאת. סופרי אמר כי "למשרד המשפטים יש אתר DR קבוע, ושמנו לעצמנו למטרה להקים עותק שלישי של כל הדאטה שלנו – בענן. זה פרויקט שנתחיל אותו בחודש הבא, ובסופו, כל הדאטה של המשרד תהיה גם בענן הציבורי, על בסיס מכרז נימבוס. למעשה, אנחנו מקימים כאן אתר DR כשירות, וחוסכים את הכסף על רכש חומרה ותפעול. פרויקטים מעין אלה ניתנים לביצוע יחסית מהר, לעומת מודרניזציה של אפליקציות ומערכות. לאחר מכן, ועוד השנה, נעלה שלוש מערכות נוספות לענן הציבורי".

הוא העלה שתי שאלות: איך משיגים חדשנות באמצעות המעבר לנימבוס? ומה מרוויחים מהעברת האפליקציות לענן? – והשיב: "הענן מאפשר יכולות גידול וקיטון של האפליקציות, תגובה מהירה יותר וקיצור זמן ההגעה לשוק, מהר יותר מאשר פיתוחים שמבוצעים און-פרמיס. יתרון ענק נוסף הוא שיתוף מערכות בין משרדי הממשלה". כדוגמה הוא נתן פלטפורמה שפיתח המשרד לביצוע שיחות ועידה, לטובת בתי המשפט (מה שקוראים שם היוועדות חזותית). "היכולת לבצע את השיחות כיום, באמצעות הענן, היא לאין ערוך טובה ממה שהיה כשעבדנו באון-פרמיס", ציין.

אוהד פרקש, מנהל הפעילות העסקית ומשנה למנכ"ל סאפ ישראל.

אוהד פרקש, מנהל הפעילות העסקית ומשנה למנכ"ל סאפ ישראל. צילום: ניב קנטור

אוהד פרקש, מנהל הפעילות העסקית ומשנה למנכ"ל סאפ ישראל, ציין כי "קיבלנו אישור מסאפ העולמית להעביר את הטכנולוגיה הרלוונטית של החברה לנימבוס. החל מיוני 2024, גם פתרונות החדשנות שלנו ירוצו על גבי הענן הממשלתי. זה יקנה ללקוחות אפשרות לפתח הרבה יותר מהר וליהנות מהבינה המלאכותית, מבלי לעשות שינויים מז'וריים בקלאוד. במשרדי הממשלה יוכלו לעשות זאת באמצעות מערכת מרכב"ה, שתוכל לבחור לאיזה ענן היא רוצה לעבור ולשלב את הפתרונות שלנו, בצורה מאובטחת וכזו שעומדת ברגולציות".

ישראל מור חי, מנהל יחידת מרכב"ה.

ישראל מור חי, מנהל יחידת מרכב"ה. צילום: ניב קנטור

לדברי ישראל מור חי, מנהל יחידת מרכב"ה, "בחצי השנה האחרונה אנחנו נמצאים בתהליך אינטנסיבי של חריש עמוק אצלנו, שגורם לנו להתבונן פנימה בצורה משמעותית על התהליכים, התשתיות ואיך אנחנו מספקים שירותים ללקוחות שלנו – משרדי הממשלה. במרכז של זה עומדות הזמינות, הגמישות והזריזות. הענן הוא לא פחות ממהפכה בשלושת הקריטריונים הללו. הדבר הבא הוא החסינות והרציפות התפקודית. הלקוחות שלנו קריטיים לתפעול המדינה והמשק, ולפיכך, הטולרנטיות שלהם לנפילת שירות שואפת לאפס. כמו כן, החסינות שלהם היא משמעותית, וניתנת לשיפור באזורים (Regions) של העננים שהוקמו בארץ בעקבות מכרז נימבוס. זה משמעותי בשגרה, ומחריף בעת לחימה".

"מרכב"ה היא אחד מאגמי המידע המשמעותיים בממשלה, אבל זה לא מספיק. צריך לחבר את אגמי המידע, כי הצורך לקבל החלטות מבוססות נתונים הוא אקוטי – בשגרה ובחירום", הוסיף מור חי.

דן בן סימון, סמנכ"ל ברשות האכיפה והגבייה.

דן בן סימון, סמנכ"ל ברשות האכיפה והגבייה. צילום: ניב קנטור

דן בן סימון, סמנכ"ל ברשות האכיפה והגבייה, אמר כי "בתקופה הנוכחית, של המלחמה, שם המשחק הוא גמישות ניהולית. כתבנו תוכניות עבודה עם אלפי משימות ותקציבים, וב-7 באוקטובר היינו צריכים לשים את זה בצד ולשנות את כל המנגנון שלנו. הגמישות הניהולית הזו באה לידי ביטוי הן מול העובדים, שרבים מהם גויסו למילואים, והן מול האזרחים, הלקוחות שלנו, שחלקם נקלעו למצב כלכלי לא פשוט. יזמנו חקיקה לטובת האזרחים, כך שתקל עליהם".

יוגב שמני, מנהל חטיבת טכנולוגיות ושירותים דיגיטליים במערך הדיגיטל הלאומי.

יוגב שמני, מנהל חטיבת טכנולוגיות ושירותים דיגיטליים במערך הדיגיטל הלאומי. צילום: ניב קנטור

יוגב שמני, מנהל חטיבת טכנולוגיות ושירותים דיגיטליים במערך הדיגיטל הלאומי, אמר כי "המערך פועל בענן בשלושה צירים: סיוע למשרדי הממשלה לעבור לענן; הקמת אזור הנחיתה הממשלתי, שמאפשר לקדם שירותים ולהאיץ אותם בתקופת החירום הנוכחית; והסתכלות עלינו כעל משרד ממשלתי, ואיך אנחנו מעבירים את המערכות הרוחביות והשירותים שלנו לקלאוד. הקמנו מרכז מצוינות לענן (CCOE), שקבע את העקרונות והאסטרטגיה למעבר לקלאוד. יצאנו לדרך, אנחנו מגייסים עובדים חדשים ומבצעים הכשרות לעובדים קיימים".

עוד הוא ציין כי "התקופה הנוכחית הוכיחה שהרציפות התפקודית היא אחד הדברים המרכזיים שהמנמ"רים במשרדי הממשלה צריכים לפעול לאורו ולשמור עליו, אם לא המרכזי שבהם".

גילה כרמל, מנהלת מינהל טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד החינוך.

גילה כרמל, מנהלת מינהל טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד החינוך. צילום: ניב קנטור

גילה כרמל, מנהלת מינהל טכנולוגיות דיגיטליות ומידע במשרד החינוך, ציינה ש-"חובה עלינו לרוץ יותר מהר, להכין ב-2024 את 2025, לטפל בנושא החירום ולא להזניח את מה שעשינו בחירום כשנחזור לשגרה, אלא לתרגל אותו גם בהמשך. זאת, כדי שלא נופתע בהיבטי הרציפות התפקודית, כמו שהופתענו בתחילת המלחמה הנוכחית".

קובי נוח, מנמ"ר עיריית רמת גן, ולצידו מנחת הפאנל, עופרה פרנקל, ה-CIO הממשלתי.

קובי נוח, מנמ"ר עיריית רמת גן, ולצידו מנחת הפאנל, עופרה פרנקל, ה-CIO הממשלתי. צילום: ניב קנטור

דובר נוסף בפאנל מגיע מהמגזר המוניציפאלי: קובי נוח, מנמ"ר עיריית רמת גן. הוא דיבר על "מערכת היחסים" שבין גופי ה-IT במשרדי הממשלה וברשויות המקומיות. "משרדי הממשלה נותנים לנו את הגב שלהם ומשיתים עלינו רגולציה, אבל השירות הוא לא תמיד חלק מזה, ולכן, אנחנו, במגזר המוניציפאלי, צריכים להיות הרבה יותר אג'יליים ויצירתיים", אמר.

"רמת גן היא העיר הראשונה שעברה לנימבוס. העלינו את המערכות שלנו לענן AWS, עם אול קלאוד", הוסיף נוח. הוא העיר ש-"חשוב שתהיה סינרגיה בין משרדי הממשלה לרשויות המקומיות בענן. לפעמים השלטון המרכזי שם את הרשויות המקומיות בצד, אבל הן אלה שפועלות מול האזרחים, התושבים שלהן".

ד"ר נחמן אורון, יועץ טכנולוגי בכיר ו-ותיק למשרדי הממשלה.

ד"ר נחמן אורון, יועץ טכנולוגי בכיר ו-ותיק למשרדי הממשלה. צילום: ניב קנטור

סיים את הפאנל ד"ר נחמן אורון, יועץ טכנולוגי בכיר ו-ותיק למשרדי הממשלה. הוא אמר כי "ה-7 באוקטובר היווה עבורנו, וגם עבורי, שוק נוראי, כפול ממה שקרה ביום הראשון של מלחמת יום כיפור. מיד לאחר ששמעתי על האירועים התחברתי לחבריי המנמ"רים במגזר הציבורי. התחלתי עם המנמ"ר שהייתה לו את העבודה הכי קשה – זה של בית החולים ברזילי, שקלט מאות פצועים בימים הראשונים".

"אני אדם אופטימי מטבעי, אבל ההיקף הנרחב והאכזריות של האירועים נטעו בי פסימיות", אמר ד"ר אורון. "אולם, אחרי שראיתי את התפקוד היוצא מן הכלל של המנמ"רים במשרדי הממשלה בתקופה הזאת, חזרה לי האופטימיות. הם התאוששו מהר מאוד ממה שקרה, התגברו על החסמים והביורוקרטיה וקיצרו תהליכים כדי לעשות את מה שצריך. בתוך יום-יומיים, המנמ"רים במשרדי הממשלה התחילו לעבוד בכל הקצב. מערך הדיגיטל הלאומי ומשרדי הממשלה ממשיכים לעשות עבודה יוצאת מן הכלל גם בימים אלה".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים